Zvyšování platů ve státní správě těsně před volbami? Ryzí korupce!
STÁTNÍ PLATY
POLITICKÁ ARÉNA Jak si koupíte hlasy voličů – státních zaměstnanců? Snadno, když jste premiér – bez důvodu, iracionálně, ale rychle jim zvýšíte platy. Musíte to však stihnout do voleb, jinak by to nemělo smysl, že.
Stát živí podnikatelé, živnostníci a jejich zaměstnanci. To jsou jediní, kdo produkují peníze na chod státu. Podnikatelé a živnostníci se svými zaměstnanci živí nejen úředníky, ale například i zdravotníky, ošetřovatele, učitele, policisty či hasiče. Jsou profese, u kterých to chápeme a nemáme s tím problém, u mnohých úřadů či institucí však nevíme, proč si je platíme.
Podnikatelé, živnostníci a jejich zaměstnanci dnes, díky mnoha krizovým faktorům, sami nevědí, co bude zítra. Navrhnout plošné zvýšení platů všem zaměstnancům státu, v nejisté době, v době kdy je rozpočet státu v historicky největším deficitu, může jen šílenec, nebo ten, kdo to má špatné úmysly. Třeba ten, kdo chce státní zaměstnance zkorumpovat a získat si jejich přízeň v nastávajících volbách.
A samozřejmě nejde jen o toto rychlé, náhlé a účelové zvýšení platů pro státní zaměstnance. Důležitým faktem je, že průměrné platy ve státní správě jsou už dlouho vyšší než v soukromých firmách. To je zvrácený stav, kdy ti, kteří živí (podnikatelé, živnostníci a jejich zaměstnanci) mají méně než ti vyživovaní, tedy úředníci.
Tento stav je nutno změnit, protože je to stav defektní. Jak na to? Platy ve státní správě musí být striktně navázány na platy v soukromém sektoru. Podle Podnikatelských odborů musí platit, že když se nedaří těm, kdo státní zaměstnance živí, pak ani státní zaměstnanci nemohou mít horentní mzdy, benefity a odměny v podobě třináctých či dokonce patnáctých platů. Za velmi racionální bychom viděli zavedení koeficientu, kterým by definoval výši průměrné mzdy ve státní správě ve vztahu k průměrné m zdě v privátní sféře, např. koefecientu 0,8.
Druhou variantou je pak navázání platů ve státní správě na vývoj a stav HDP, ale to nám v Podnikatelských odborech připadá, jako snadno zneužitelné a manipulovatelné právě státní správou. Proto prosazujeme variantu první.
Nejde však jen o výše platů a průměrnou mzdu ve státní sféře v porovnání se sférou privátní. Podnikatelské odbory navíc upozorňují, že už několik let má ČR v přepočtu na obyvatele například víc policistů než Polsko či Německo. Obdobně jsme na tom i s armádou úředníků na finanční a celní správě. V přepočtu na obyvatele jich máme dvakrát více než například v Rakousku! Stát navíc zřizuje a provozuje řadu zbytečných úřadů a institucí, které platíme a kde jsou zaměstnáni dobře placeni státní zaměstnanci (k tomuto tématu připravujeme samostatný článek i s výčtem oněch zbytečných úřadů a jejich ročních nákladů).
Pokud tedy vezmeme v úvahu tři faktory, které souvisí s náklady na státní správu, pak musíme konstatovat, že Česká republika je rájempro státní zaměstnance. Jak to, že rájem? Takto: Podnikatelé a živnostníci, se svými zaměstnanci, makají, podnikají a riskují, aby vydělali peníze, z kterých jim podstatnou část sebere stát.
Z peněz, vydělaných podnikateli a živnostníky a jejich zaměstnanci jsou pak placeni státní zaměstnanci. A světe div se, berou více než ti, kdo jim na jejich platy vydělali!
Nedosti na tom, že máme tak dobře placené státní zaměstnance, my jich ještě máme mnohem více než jich potřebujeme. Ve srovnání s jinými zeměmi EU jich máme dokonce nejvíce! A tak si tady žijeme. Jedni orají, sejí a vláčejí, zatímco druzí jen sklízejí. Je třeba to změnit!