Němečtí ekologové žádají snížit rychlost na dálnicích i mimo obce. Jdou do křížku s CDU a CSU
Doprava v Německu
- red,
Německá organizace Deutsche Umwelthilfe (DUH) požaduje po německé spolkové vládě snížení rychlosti na dálnicích na 120 km/h a na pozemních komunikacích mimo obce jen na 80 km/h. Ekologové si od toho slibují snížení 5 milionů tun CO2 ročně. Zatímco koaliční sociální demokraté se určitému snížení rychlosti na dálnicích nebrání, silnější vládní CDU/CSU jsou proti. DUH označuje CDU za „stranu automobilového průmyslu“, píše deník Zeit Online.
„Požadujeme omezení rychlosti na 120 km/h na všech dálnicích a na 80 km/h na všech silnicích mimo obce,“ řekl ředitel DUH Jürgen Resch deníku Rheinische Post. Organizace na ochranu životního prostředí si tím slibuje ušetřit až pět milion tun CO2 ročně.
V současnosti je rychlost na německých dálnicích, až na omezujícími značkami vyznačené úseky, neomezená. Řidiči tak mohou jet libovolnou rychlostí podle svého uvážení. Tím patří Německo k několika málo zemím světa, kde rychlost není omezená. Na všech ostatních silnicích mimo obce je v současné době povolená rychlost 90 km/h, stejně jako v České republice.
V souvislosti s cíli Evropské unie (EU) na ochranu životního prostředí navrhla nedávno dopravní komise německé spolkové vlády dokument, který by stanovil omezení rychlosti, vyšší daně z pohonných hmot a povinnou kvótu pro elektromobily. Ministru dopravy Andreasi Scheuerovi (CSU) se plány vládní komise nezamlouvají. Jsou podle něj „zcela přehnané a vzdálené realitě“.
Podle Jürgena Resche tím ministr dává najevo, že to s bezpečností provozu a ochranou klimatu nemyslí vážně. „Nehorázná vyjádření Andrease Scheuera k myšlenkám komise ukazují, že ministr dopravy nemyslí ani na bezpečnost dopravy, ani na ochranu klimatu,“ zlobí se šéf organizace pro pomoc životnímu prostředí.
Druhá vládní strana SPD se však podle slov jejího místopředsedy Ralfa Stegnera nebrání „nezávislému testování“ omezené rychlosti 130 km/h na německých dálnicích. „Pokud by omezení rychlosti prokazatelně přispělo k ochraně životního prostředí, musíme to alespoň řádně zvážit“ řekl Stegner deníku Tagesspiegel.
Resch označil CDU za „stranu automobilového průmyslu“
V několika německých městech už byl v minulosti prosazen zákaz vjezdu dieselových automobilů. To CDU dlouhodobě kritizuje, naposledy se nesouhlasné názory ohledně těchto opatření ozývaly na prosincovém sjezdu strany. Okresní buňka CDU Severní Württenberg dokonce navrhovala charitativní ekologickou organizaci DUH zcela zrušit.
Záměr zrušit DUH pro Augsburger Allgemeinen kritizoval její šéf. „Ta část, která chce DUH zničit, je politická ruka automobilového průmyslu,“ nařkl Jürgen Resch CDU. Ten vidí i souvislost s tím, proč si konec DUH přeje právě okresní sdružení ze severního Württenbergu. „Jeho čestný předseda je nejvýše postavený lobbista u výrobců automobilů. V tomto okrese dostává CDU nejvyšší dary od automobilových koncernů,“ dodal šéf organizace, která se zabývá pomocí životnímu prostředí.