Babišův populismus jsme zrušili, další snížení slevy na jízdném zvažujeme, říká Kupka
SLEVA NA JÍZDNÉM
Populismus bývalé vlády Andreje Babiše v podobě přehnané slevy na jízdném jsme už úspěšně zrušili, teď analyzujeme další postup. Uvedl to ministr dopravy Martin Kupka (ODS) s tím, že vláda bude analyzovat dopady případného dalšího snížení slev ve veřejné dopravě, což je jeden z návrhů Národní ekonomické rady vlády (NERV) ke snížení deficitu státního rozpočtu. Podle NERV se slevy mají vrátit na úroveň před rokem 2018. Ministerstvo dopravy zároveň informovalo, že má k dispozici více než 150 miliard na rozvoj dopravní infrastruktury a v nejbližší době vypracuje desetiletý plán investic v dopravě.
Slevy ve veřejné dopravě se od dubna snížily ze 75 na 50 procent z jízdného. Slevy mohou dál využívat děti a studenti do 26 let a senioři starší 65 let, systém se navíc rozšířil o invalidní důchodce s invaliditou třetího stupně. Slevy jsou ale nadále vyšší než před navýšením, které v roce 2018 schválila vláda Andreje Babiše (ANO). Dříve dosahovaly 25 procent ze standardního jízdného.
„Stojím si za tím, že úprava, kterou jsme provedli byla velmi rozumná, odpovědná. Ukázalo se, že neznamenala žádný odliv cestujících z veřejné dopravy,“ dodal Kupka.Vláda a ministerstvo dopravy chtějí udělat analýzu toho, jak situace vypadá v okolních státech. Podle Kupky je potřeba zamezit tomu, aby další snížení slev ve výsledku znamenalo další související výdaje, nikoli úsporu. „Chceme vyjít vstříc názoru NERV a přinést opravdu poctivou analýzu toho, co by takový krok znamenal,“ řekl ministr.
Dubnová redukce slev měla podle původních odhadů vlády přinést ročně úsporu přes 1,8 miliardy korun. Podle aktuálních odhadů se úspora může blížit až třem miliardám, řekl ve středu Kupka. Před covidovou krizí stát za slevy dopravcům vyplatil 5,79 miliardy korun v roce 2019, během krize účet klesl zhruba o více než dvě miliardy korun.
Rozhodnutí snížit slevy ze 75 na 50 procent, které letos učinila vláda Spolu (ODS, TOP 09, KDU-ČSL) a Pirátů se STAN, podle Kupky přiblížilo ČR zvyklostem v okolních zemích a zrušilo míru populismu, kterou přinesl předchozí kabinet. Slevy platí na všech vnitrostátních dálkových a regionálních autobusových a železničních linkách, v integrovaných dopravních systémech a také na linkách městské hromadné dopravy, které zajíždějí za hranice města. V železniční dopravě platí pouze ve vozech druhé třídy.
Ministerstvo dopravy má na rozvoj infrastruktury 150,9 miliardy
Na dotaz deníku Echo24 premiér Petr Fiala na tiskové konferenci po jednání vlády řekl, že jeho vláda nehodlá šetřit na investicích, včetně těch do dopravy. „Naopak. My jsme totiž kromě toho, že jsme se soustředili na pomoc občanům, že jsme se snažili získat prostředky na zastropování cen, deštník proti drahotě, na valorizace důchodů a na všechno to, co lidem usnadňuje vyrovnávání se s tou těžkou situací, nerezignovali jsme na náš cíl investovat do infrastruktury, posilovat prostředky, které jdou na investice a tím pádem dělat něco proto, abychom byli i v budoucnu konkurenceschopní a měli dobrou budoucnost,“ řekl Fiala.
Dodal, že jeho vláda je v oblasti investic v rekordních číslech. Ilustroval to právě na ministerstvu dopravy, respektive na Fondu rozvoje dopravní infrastuktury, kde je v současnosti rekordní částka ve výši 150,9 miliard korun. „Výzkum, inovace, podnikání, vzdělání. To všechno je závislé na tom, že budeme mít fungující dopravní infrastrukturu,“ řekl Fiala.
Kupka uvedl, že jde o skutečně historicky rekordní částku, která bude směřovat do rozvoje silnic, dálnic, ale také do železnic. „My zároveň chceme připravit výhledový rámec investic v oblasti dopravní infrastruktury na nejbližších deset let, protože musí být jasné, kdy splatíme ten historický dluh v dopravní infrastruktuře, kdy se dostaví dálniční síť, jak bude vypadat výstavba vysokorychlostních tratí. A k tomu nezbytně nutně potřebujeme finanční prostředky,“ řekl Kupka s tím, že ve čtvrtek proběhne jednání s Evropskou investiční bankou a dojde k podpisu memoranda. To by mělo umožnit financování nezbytné dopravní infrastruktury.