Novým šéfem Škoda Auto je Thomas Schäfer, odbory se obávají útlumu prestiže značky

Novým šéfem Škoda Auto je Thomas Schäfer, odbory se obávají útlumu prestiže značky
Ekonomika

ZMĚNA VE VEDENÍ

Echo24

Novým předsedou představenstva automobilky Škoda Auto byl v pondělí podle očekávání zvolen Thomas Schäfer, dřívější vrcholný manažer Volkswagenu v jižní Africe. Firma to v pondělí uvedla v tiskové zprávě. Nově zvolený předseda představenstva nahradí Bernharda Maiera, který končí v čele společnosti po necelých pěti letech. Funkce šéfa Škody Auto se Schäfer ujímá s okamžitou platností, tedy od pondělí.

Padesátiletý Schäfer nastoupil do vrcholového managementu Volkswagenu v roce 2012. Od roku 2015 je generálním ředitelem jihoafrického zastoupení s působností i pro celý subsaharský africký region. Je také prezidentem Africké asociace výrobců automobilů (AAAM). V posledních dnech se jako o možném Maierově nástupci spekulovalo mimo jiné o Martinu Jahnovi, který v těchto dnech skončil jako výkonný viceprezident pro prodej a marketing jednoho z společných podniků skupiny Volkswagen v Číně.

Podle šéfa odborů Škoda Auto Jaroslava Povšíka zatím není jasné, kam Schäfer automobilku nasměruje. „Je to pro mě takzvaně králík vytažený z klobouku, o kterém jsem prakticky nikdy neslyšel. Pochází z Jižní Afriky, v rámci značky se tomu říká větší dílna, je to něco menšího než Kvasiny," řekl Povšík. „Před měsícem jsem s ním mluvil, položil jsem mu otázku číslo jedna, jestli přichází Škodu ztlumit, nebo rozvíjet. A on řekl: Vždycky hraju za tým, kde jsem kapitánem," uvedl Povšík.

Ředitel Volkswagenu Herbert Diess německému deníku Frankfurter Allgemeine Zeitung před několika dny řekl, že Škoda co do objemu prodaných aut "není dostatečně agresivní" v konkurencí s Korejci a Francouzi. Automobilka musí podle něho posílit pozice v segmentu cenově výhodných aut. Dodal, že nemá smysl, aby Škoda byla třetí prémiovou značkou koncernu.

Nejen německá média píší už delší dobu o tom, že Volkswagenu vadí úspěchy Škodovky, jejíž modely nad očekávání konkurují ostatním značkám koncernu. Když v červenci bez odůvodnění skončil ve funkci tehdejší šéf představenstva Škodovky Bernhard Maier, napsal německý list Handelsblatt, že v jsou pozadí mocenské spory v koncernu Volkswagen.

„Bude mít dost energie, bude mít dost ctižádosti, opravdu je Škodovka léno, o které bojují takzvaně němečtí kluci. Je to logistik, výrobák, uvidíme, jak se k tomu postaví," řekl o Schäferovi Povšík. Připomněl, že posledním českým předsedou představenstva byl Vratislav Kulhánek.

Jako o možném kandidátovi se mluvilo také o Martinu Jahnovi, který skončil jako výkonný viceprezident pro prodej a marketing jednoho ze dvou společných podniků skupiny Volkswagen v Číně. „Čechy k tomu nepustí, tam byl favorizovaný pan Jahn, byly rozhovory u rodin a já si osobně myslím, že tam vyhrála ta německá otázka," řekl Povšík. Hlavními akcionáři koncernu Volkswagen jsou rodiny Piëchů a Porschů.

Bernhard Maier byl do vedení největší tuzemské automobilky povolán v listopadu 2015. Škoda za jeho éry uvedla na trh SUV modely Kodiaq, Karoq nebo Kamiq a zaměřila se na elektromobilitu, digitalizaci a konektivitu.

Provozní zisk automobilky Škoda Auto se v prvním pololetí propadl kvůli pandemii koronaviru téměř o tři čtvrtiny na 228 milionů eur (zhruba šest miliard korun) z 824 milionů eur před rokem. Tržby Škody Auto v pololetí klesly o více než čtvrtinu na 7,5 miliardy eur (196,5 miliardy korun) z 10,2 miliardy eur před rokem. Firma očekává postupné oživení trhu ve třetím čtvrtletí. Považuje za možné, že ve čtvrtém čtvrtletí se vrátí na loňskou úroveň

Škoda Auto loni dodala celosvětově 1,24 milionu aut. Provozuje tři výrobní závody v České republice, vyrábí v Číně, Rusku, na Slovensku a v Indii, většinou prostřednictvím koncernových partnerství, dále na Ukrajině a v Kazachstánu ve spolupráci s lokálními partnery. Je aktivní na více než 100 trzích. Zaměstnává téměř 39.000 lidí, z toho v ČR téměř 34.000.

Foto: Týdeník Echo