Škoda Kamiq: Třetí do party
Škoda Kamiq
Škoda rozšiřuje nabídku SUV svým třetím modelem, kterým je do města orientovaný Kamiq. Jak jezdí, napověděly první kilometry za jeho volantem.
Městská auta s vyšší pozici sezení, robustním vzhledem a solidní praktičností jsou stále žádanější a Škodovka do tohoto segmentu vysílá svůj nový model Kamiq. Jeho jméno pochází z jazyka Inuitů, kteří obývají sever Kanady a Grónsko, a popisuje stav, kdy něco přirozeně „padne jako ulité“. Kolika zákazníkům padne Kamiq jako ulitý, je zatím předčasné prorokovat, nicméně o jeho silných a slabých stránkách napovědělo našich prvních pár set kilometrů za jeho volantem.
Nejprve nám na testovací trasy francouzským Alsaskem dělala po zhruba 200 kilometrů společnost verze 1.0 TSI s výkonem 85 kW (115 k) a s manuální šestistupňovou převodovkou, která bude, zdá se, také nejprodávanějším modelem. Tříválec je slušně odhlučněný a vyhoví samozřejmě spíš běžné klidnější jízdě. Na to, že litrové motory nenabízejí kdovíjakou dravost a spontánnost, si však už delší dobu zvykáme napříč značkami i různými segmenty. Když motor pobídnete do otáček, tak si nad 3500/min i docela užijete zrychlení, avšak do této hranice reaguje tento agregát na pokyn plynu spíše letargicky. Pokud tedy posloucháte ukazatel řazení, budete motor poměrně silně podtáčet bez šance z něj dostat nějakou dynamiku. Během částečně kopcovité testovací jízdy se zhruba třetinovým podílem dálnice se spotřeba pohybovala v průměru kolem 7 litrů na 100 km, což není důvod k bití na poplach, ale ani ke zpěvu oslavných chorálů.
K výrazným pozitivům určitě řadíme nastavení podvozku a celkový jízdní projev auta, které je díky lehkému motoru velmi ochotné k zatáčení a bez výrazných náklonů zvládá i ostřejší zatáčky. Podvozek kromě toho velmi dobře tlumí nerovnosti, je tichý, komfortní a tuhý, takže nemáte vůbec pocit, že byste řídili auto s délkou pouze 4,2 metru. Také řazení je příjemné, dráhy jsou optimálně dlouhé a kulisa jasně vytyčená.
Škoda Kamiq je po technické stránce hodně spřízněna se Škodou Scala – využívá stejnou platformu, nabízí stejné motory, má shodný rozvor a třeba i palubní deska je identická. Logickým rozdílem je světlá výška, tu má Kamiq o 36 mm vyšší (celkem 182 mm). Při pohledu z boku jsou rovněž patrné velmi krátké převisy, které pomáhají jízdním vlastnostem, přesto zbylo místo pro kufr o objemu 400 litrů a rovněž překvapivý prostor pro cestující i na zadních sedadlech, která mimochodem nejsou posuvná. Použité materiály i jejich zpracování jsou na výši, v nabídce je i možnost střídmé individualizace.
Také Kamiq – stejně jako konkurence – přichází s co možná nejmodernější úrovní konektivity, kterou nejlépe reprezentuje vrcholný systém Amundsen s displejem 9,2“. Levnější variantou je pak základní Swings (6,5“) či Bolero (8,5“). Pihou na kráse však u testovaných předsériových modelů byla citelná nefunkčnost celého infotainmentu, když dokonce nefungovala ani navigace. Výrobce se dušuje, že se vše do sériových modelů vychytá.
Následně se naskytla možnost vyzkoušet jediný naftový motor v nabídce, kterým je 1.6 TDI s výkonem 85 kW (115 k), jenž byl v testovaném voze kombinován se sedmistupňovým DSG. Tato varianta má cenovku od 484 900 Kč, takže asi nebude trhat prodejní rekordy, ale majitele případně potěší výrazně lepším zátahem z nižších otáček a při klidnější jízdě samozřejmě i nižší spotřebou. Motor je o fous hlučnější, ale celkově je i s ním jízda velmi příjemná. Jsme velmi zvědavi i na motor 1.5 TSI s výkonem 110 kW (150 k), který jsme zatím neměli možnost zkusit, ale ze Scaly si jej pamatujeme jako velmi povedený – s Kamiqem by pak mohl být docela zábavný.
Plusy:
Jízdní komfort, ovladatelnost, prostor, výbava.
Minusy:
Problematická funkčnost konektivity, vyšší spotřeba při zatížení.