BMW 330i: Dobře si vybrat
BMW 330i
Řada 3 od BMW je stálicí, jedním z hlavních prodejních prvků značky. Ta aktuální, sedmá, nabízí prémiovou kvalitu i funkčnost. Vyzkoušeli jsme verzi 330i.
Nová řada 3 byla představena v Paříži v minulém roce a od té doby se prodává jako klasický sedan, kombi, a dokonce i jako 3 Gran Turismo, samozřejmě s různými motory, všemi přeplňovanými. U prémiových modelů současnosti platí víc než kdy dřív, že je důležité vhodně kombinovat výbavy/linie/pakety/druh pohonu. Testované 330i je toho důkazem – bylo totiž vybaveno řadou prvků M Performance, které pozměnily jeho charakter. Ale ne vždy k lepšímu.
Nové BMW řady 3 umí vypadat velmi efektně, dalo by se říct, že dokonce klame tělem. Pod označením 330i se totiž už nějaký čas skrývá pouze turbem přeplňovaný čtyřválec o objemu 2,0 litru, dosahující výkonu 258 k. Dynamika tak možná pro někoho nemusí být tak výrazná, jak by podle označení čekal, ale při běžném používání motor vyniká dostatečnou chutí do otáček a zajišťuje vozu o hmotnosti kolem 1,5–1,6 tuny dynamiku odpovídající sportovnímu charakteru: zrychlení na stovku zabere pouze 5,8 s a maximální rychlost je omezena tradiční hodnotou 250 km/h. Vůz krásně, pružně zrychluje, s motorem si dobře rozumí i osmistupňový automat s možností ručního řazení. Potěší i fakt, že vůz se pohybuje za 7,5 až 8 litrů paliva na 100 km při dynamice, která vás nezahanbí. Jízda je samozřejmá, hladká, bez odporů, s patrnou chutí zrychlovat. V adaptivním „sportovním“ řízení příliš citu nečekejte, v režimu Sport pouze ztuhne, ale jinak v ničem nevyniká. Podvozek je velmi pokročilý a troufáme si tvrdit, že pokud by vůz nebyl vybaven efektními, ale zbytečnými 20palcovými koly, byl by i komfortní. Takto jsou české nerovnosti znát o něco víc, než by se k charakteru auta hodilo. Dobrou práci odvádějí účinné brzdy i chuť tuhé karoserie skládat se do oblouku.
To jsou všechno u prémiového, sportovně laděného vozu celkem očekávatelné věci. Čím ale „trojka“ překvapí zcela jistě, je úroveň a funkčnost konektivity a asistenčních systémů. Koncept ovládání iDrive považujeme za nejlepší na trhu a novinka potvrzuje, že jeho neustálé zdokonalování přináší své plody. Stěží si snadněji zadáte cíl navigace (navíc velmi přehledné a funkční) než tím, že písmena „načmáráte“ prstem na dotykové ploše iDrive. Dobře funguje i ovládání gesty (ovšem většina si stejně ztlumí píseň klasicky otočným ovladačem), celkově příjemnou a pohodlnou atmosféru na palubě dokresluje skvělý audiosystém, který se skutečně vymyká průměru třídy, a také velmi účinné a funkční laserové světlomety s funkcí Selective Beam, zabraňující oslnění. Tohle jsou příplatky, které dávají smysl. BMW dokazuje, že lze udělat rychlý a skutečně použitelný info- a zábavní systém, v němž všechno funguje hladce – od spárování telefonu po vyhledávání na internetu. V tomto ohledu by se mnozí mohli učit.
Pocit pohody je u testovaného vozu v podstatě narušen jen zbytečně velkými koly M Performance. Další karbonové doplňky, většinou drahé a nepotřebné, jsou víceméně designová záležitost, a i když dělají vůz ještě nepřehlédnutelnějším, než je, jsou vlastně k ničemu.
Dobře naspecifikované 330i stojí dnes kolem 1,4 milionu, pokud si potrpíte na asistenční, komfortní a bezpečnostní systémy, dostanete se zhruba na 1,7 milionu. Efektní prvky M Performance, kterých je v nabídce řada, je možné si odpustit, cenu posouvají zbytečně do cenové hladiny vyšší třídy.
BMW 330i je celkově vozem, který si oblíbíte a budete se do něj rádi vracet. Důstojně navazuje na tradici třídy, příjemně jezdí, je výborně funkční, má úžasně intuitivní a v neposlední řadě komfortní interiér, s dostatkem místa pro posádku i zavazadla. Při jeho výběru je pouze nutné zorientovat se v dlouhém seznamu příplatkových prvků a zkombinovat je smysluplně.
Plusy:
Funkčnost, kvalita interiéru, jízdní vlastnosti.
Minusy:
Komfort na 20palcových kolech, množství příplatků.