Jednotný vzhled prodejen? V Brně zmizí z výloh a ulic křiklavé reklamy
Vizuální smog
Křiklavé cedule a nevkusné výlohy zmizí z domů, které patří radnici městské části Brno – střed. Schválila si totiž „manuál dobré praxe“, který radí, jak bojovat s vizuálním smogem. Podle člena rady této městské části, Svatopluka Bartíka, manuál nepřináší zákazy či regulace, ale namísto toho shrnuje a deklaruje metodický přístup orgánů památkové ochrany.
Ve stostránkovém dokumentu jsou hlavně příklady, jaká reklama je pro historické centrum města vhodná. Má jít především o to, aby byly sjednocené styly výloh nebo vývěsných štítů každého domu.
Autorka manuálu Veronika Nováková v zdůrazňuje, že její koncept neznamená, že mají prodejny vypadat stejně ve všech ulicích. „Zásadní je, aby majitel nemovitosti koncepčně řešil značení všech obchodů. Nejde o to sjednocovat všechny obchody v Brně – středu, ale v rámci jednoho domu by se měly chovat podobně,“ píše Nováková. „Měly by mít třeba stejný materiál, umístění ve stejné výšce, velikost a podobně, aby vynikla fasáda, architektura domu,“ dodala.
Podle České televize se však manuálem bude řídit vedení centrální městské části Brna při schvalování nových reklam v městské památkové rezervaci.
Se sjednocováním reklamních cedulí už město začalo například na Moravském náměstí. Změnily se tak výkladní skříně vinotéky a obchodu se zeleninou, který je hned vedle. „Vůbec mi to nevadí, naopak,“ řekl majitel obchodu Vardan Chačatryan.
Autorka projektu Nováková, která se vizuálním smogem věnovala v diplomové práci a svoji studii potom prezentovala zástupcům městské části. Podle ní by bylo skvělé, kdyby se kýčových reklam a nevkusných výloh zbavilo celé městské centrum.
U soukromých domů ale záleží na jeho majiteli. „Městská část nemůže toto vydat jako nařízení, ale manuál má doporučující charakter a my věříme, že se podle něho majitelé domů budou řídit,“ prohlásila mluvčí městské části Brna Kateřina Dobešová.