Audi Q3: Správně kombinovat
Audi Q3
Po slabším loňském roce se Audi snaží opět dobýt ztracené pozice v prémiovém segmentu v ČR. Pomoct má modelová ofenziva, do níž patří i nové SUV zvané Q3.
Audi Q3 nemá na trhu své tradiční místo, protože se začalo prodávat teprve v roce 2011. První generace s kulatějšími, uhlazenějšími tvary udělala nedávno místo novince, která sází na hranatější tvary karoserie a výraznější masku chladiče.
Jak už to tak bývá, nová Q3 je proti předchůdci také delší, širší a stojí na delším rozvoru. Koncept ale zůstal nezměněn, a tak jsou přední nebo všechna kola poháněna motory uloženými vepředu napříč. Audi aktuálně pod matoucím označením nabízí několik čtyřválcových přeplňovaných motorů. Základ, který jsme v kombinaci s pohonem přední nápravy a sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou S tronic vyzkoušeli, tvoří benzinový motor 1.5 TFSI o výkonu 150 k.
Z hlediska vnitřního prostoru a pohodlí jde tradičně o typické Audi – tvary nejsou nijak extravagantní, kvalita zpracování i materiálů je vysoká. I v malém SUV se rozmáhají dnes všudypřítomné displeje, ale ovládání většiny funkcí (až na vypínání některých otravných asistentů) je logické. Je milé, že nový interiér si zachoval mechanické ovládání topení, tedy nejčastěji používaného prvku v interiéru, stejně jako zůstal ovladač hlasitosti – ač poněkud utopený na středovém tunelu až u spolujezdce. Z hlediska konektivity zaslouží nové Audi pochvalu, protože jsme zatím zřejmě nezažili vůz, který by tak rychle a hladce spojil systém s chytrým telefonem. Vůz je už v základní výbavě opatřen soustavou bezpečnostních prvků Audi pre sence basic a front, součástí standardu je i digitální kokpit.
Jak je u SUV běžné, na příjemně tvarovaných sedadlech se sedí o kousek výš, ale že by byl výhled lepší než v běžném hatchbacku/kombi nižší střední třídy, se říct nedá. Ale co, SUV jsou dnes móda – podobně jako před deseti lety vozy kategorie MPV, které dnes už skoro nikdo nenabízí – takže to zákazníkům stejně nevadí. Hlavně že má vůz vyšší světlou výšku. Tu sice nikdo reálně nevyužije, ale k dispozici je. Zavazadelník nabízí 530 litrů prostoru, což je dobrá hodnota.
Samo o sobě je vlastně paradoxní, že testované SUV není ani čtyřkolka, což znamená, že schopnosti vozu jsou limitované. Jízdní vlastnosti základní verze jsou v rámci třídy průměrné, vůz je podle očekávání trochu tupý v řízení, trochu nedotáčivý, trochu necitlivý. Pro běžného řidiče zcela dostačující, a jelikož tento typ vozů si stejně nekupují fajnšmekři, víc jsme ani nečekali. Příjemnou zprávou je dobrý komfort podvozku, který s přehledem zvládá nerovnosti.
Motor TFSI o slabém objemu 1,5 litru nezaujme dynamicky (zrychlení na stovku zabere 9,6 s) ani zvukově – při neochotném vytáčení připomíná ucpaný vysavač. Pomalé reakce převodovky při rozjezdech zážitku nepomáhají. A pak je tu spotřeba – skutečně klidná jízda znamená spotřebu kolem 7 l na 100 km, běžný styl obsahující město i dálnici pak o dva až tři litry víc. Je vidět, že malý, emisními normami přidušený motor bez chuti a energie má s nemalou hmotností 1535 kg dost práce.
Testovaný vůz v základní výbavě postrádal například navigaci nebo couvací kameru, zato byl interiér ozdoben řadou lehce nadbytečných doplňků – lišty z alcantary nebo hliníku jsou zbytečné v momentě, kdy nahrazují potřebnější výbavu. Základní Q3 35 TFSI stojí dnes 865 900 Kč (s manuálem), 928 900 Kč s převodovkou S tronic. Aby vůz měl slušnou a funkční výbavu, cena se vyšplhá zhruba na 1,1 až 1,2 milionu. Vzhledem ke schopnostem, velikosti a funkčnosti vozu to není zrovna dobrá cena. Když už Q3, tak určitě kombinaci motoru TDI a pohonu quattro. Pak se sice dostanete na vyšší cenu, ale auto bude o dost lepší než tento základ, který skutečně příliš povedený není. Ovšem z hlediska racionálního rozhodování (protože Q3 si stejně nikdo nekupuje jako srdeční záležitost) by u Audi stál za pozornost třeba model A3 Sportback, který je výrazně lehčí, rozhodně lépe jezdí a nestojí tolik peněz.
Plusy:
Stabilita, kvalita interiéru, infotainment.
Minusy:
Jízdní vlastnosti, řízení, dynamika, převodovka.