‚Kanibalismus‘ mezi kolami bez cukru. Diet Coke to odnáší
Obliba stévie roste
Dietní kola, kterou vyrábí společnost Coca-Cola, už není mezi lidmi tak oblíbená, což se odráží na jejím prodeji. Nápoji Diet Coke klesl celosvětový prodej o sedm procent ve druhém čtvrtletí letošního roku ve srovnání se stejným obdobím loni. Podle zástupců společnosti za to může mimo jiné i trend zdravějšího stravování. A také příchod jiných druhů koly bez cukru na trh, zvláště těch se stévií.
Dramatický pokles prodeje nealkoholického nápoje Diet Coke není pro společnost záležitostí poslední doby. Firma Coca-Cola se s ním potýká už od roku 2008. O obchodních výsledcích společnosti informoval list Business Insider.
Zástupci společnosti tvrdí, že lidé se od nápoje odvracejí kvůli snaze o zlepšení svých stravovacích návyků. Chtějí nejen zdravěji jíst, ale také pít. „Je to příznivá změna pro společnost,“ přiznal Sandy Douglas, který má na starosti pobočky společnosti v Severní Americe. Jeho slova citoval zmíněný americký list.
Spotřebitelé si totiž začali uvědomovat rizika spojená s obezitou, a proto se někteří začali vyhýbat například slazeným nápojům. To bylo příznivé období právě pro Diet Coke, která je slazená umělým sladidlem aspartam. Jenomže k cukru se lidé zase začali vracet právě z obavy, jaké zdravotní dopady mohou mít jeho umělé náhražky.
Toho společnost Coca-Cola využila a začala vyrábět nápoj Coca-Cola Life, který se dostal na trh v roce 2013. Kola se sice prezentuje také jako dietní, ale doslazovaná je přírodním sladidlem stévií. „Zařazením Coca-Coly Life do naší rodiny nápojů jsme lidem poskytli další variantu koly, ale s menším množstvím cukru a kalorií, slazenou z přírodních zdrojů,“ stojí v prohlášení společnosti.
Stévie sladká je tropická rostlina, která se používá nejen kvůli sladivosti, ale také léčivým účinkům. Navíc je téměř nekalorická. Využít tohoto přírodního sladidla se rozhodla také společnost PepsiCo, která v roce 2014 přišla na trh s nápojem Pepsi True slazeným právě stévií. Výrobci stylizovali také obal Pepsi True a Coca-Cola Life, který je u obou nápojů zelený.
Britský list The Independent spojuje pokles prodeje Diet Coke ještě s dalším faktorem, který pojmenoval jako „kanibalismus mezi nealkoholickými nápoji“, a to v rámci jedné značky. Popsal tím skutečnost, že prodej Diet Coke sice klesá, ale zato stoupá prodej Coke Zero.
Oba nápoje jsou doslazovány aspartamem, ale do Coke Zero se přidávají ještě další látky. Například syntetické sladidlo acesulfam draselný. Přesto to ještě Coca-Cola s Diet Coke nevzdává. „Pořád existuje množství věrných konzumentů, kteří milují Diet Coke,“ řekl Douglas podle listu Business Insider.