Skandál ve Volkswagenu. Kolik ho bude stát podvod s emisemi?
šrám na pověsti německé značky
„Nenastal čas pro německé inženýrství?“ zní sebevědomá výzva na konci televizních reklam, které vybízejí Američany k nákupu nových vozů koncernu Volkswagen s takzvaným „čistým dieselem“. Po uplynulém víkendu dostala tato otázka hodně ironický nádech. Největší evropská automobilka musela přiznat, že cíleně podváděla s testy na emise výfukových plynů. Důsledky pro mateřskou společnost mladoboleslavské Škody jsou devastující – pád akcií přes 20 procent, stažení půl milionu aut do servisů, hrozící pokuta v souhrnné výši až 18 miliard dolarů a pošramocená pověst. Navíc je možné, že se v USA rozjede trestní stíhání a manažeři Volkswagenu budou muset vypovídat před Kongresem.
Podvod vyplul na povrch díky poměrně málo známé organizaci International Council on Clean Transportation (ICCT), která chtěla ověřit data uváděná při oficiálních kontrolách emisí. Ve spolupráci s výzkumným centrem Univerzity Západní Virginie přišli aktivisté z ICCT k šokujícímu závěru – při ověřovacích zkouškách na západním pobřeží USA překročil model VW Jetta stanovenou hranici vypouštěného oxidu dusíku až 35násobně, model Passat až 20násobně.
„Osobně hluboce lituji, že jsme zklamali důvěru našich zákazníků a veřejnosti,“ prohlásil šéf automobilky Martin Winterkorn.
Čtěte také: Volkswagen podváděl s emisemi. Může ho kauza pohřbít?
Výsledky testů poslali do Volkswagenu a také do vládní Agentury pro ochranu životního prostředí (EPA), která schvaluje emisní ukazatele nových vozů. Její úředníci měli zrovna na stole dokumentaci k modelům pro příští rok. Pohrozili VW, že nedostane povolení, dokud uspokojivě nevysvětlí obrovské rozdíly mezi oficiálními výsledky testů a zkouškami v terénu. A tak Volkswagen musel s pravdou ven. Minulý pátek EPA oznámila, že koncern montoval do naftových aut speciální software, který reguloval emise pouze při emisních kontrolách.
„Osobně hluboce lituji, že jsme zklamali důvěru našich zákazníků a veřejnosti,“ prohlásil šéf automobilky Martin Winterkorn. Koncern prý bude plně spolupracovat s americkými úřady na prošetření celé záležitosti. Pro Winterkorna je aféra dvojnásob tíživá, protože teprve před pár měsíci odolal pokusu o sesazení bývalým prezidentem VW Ferdinandem Piëchem. Ještě před vypuknutím skandálu byla na tento pátek svolána dozorčí rada koncernu, která má rozhodnout o prodloužení Winterkornova mandátu. Podle některých komentátorů se nemůže vyhnout odpovědnosti.
„Skandál s manipulacemi emisí u Volkswagenu je katastrofou pro celý německý automobilový průmysl,“ napsal ekonomický list Handelsblatt.
Právě Volkswagen se snažil vylepšit zažitý negativní názor Američanů na naftové motory, které se v osobních automobilech v USA používají mnohem méně než v Evropě. S konceptem „čistého dieselu chtěl na druhém největším automobilovém trhu na světě konkurovat například Toyotě, která sází na hybridy a alternativní paliva a je v USA úspěšnější. Kromě tradičních odkazů na německou technologii měla být pro Američany lákadlem také úřady ohlášená omezení spotřeby do roku 2025, kterou by naftová auta prošla snáze než benzínová.
„Skandál s manipulacemi emisí u Volkswagenu je katastrofou pro celý německý automobilový průmysl,“ napsal ekonomický list Handelsblatt. Kromě VW propagovali „clean diesel“ také další německé firmy, včetně konkurenčních automobilek Mercedes a BMW, jež v uplynulých letech vynaložily na zdokonalování technologie vysoké částky.
Z prodaných naftových aut v USA tvořily německé značky 94 procent. Málo platné, že například BMW X5 v ověřovacích testech na rozdíl od modelů VW prošlo. Případ nastolil otázku, do jaké míry je vlastně nafta opravdu čistá. Podle testů ICCT z konce loňského roku nesplnily nové vozy s naftovým pohonem ani evropské normy Euro 6, připomněl Handelsblatt. Není proto vyloučeno, že se aféry chopí také evropské úřady včetně Evropské komise a Volkswagen utrpí ještě další vážné ztráty.