Skandální obraz českého malíře. Nečekaný objev po 150 letech
Umění jako investice?
Obraz Modlitba za oběšence, považovaný za významné dílo českého malířství 19. století, byl půldruhého století nezvěstný. Ztratil se po pařížské výstavě v roce 1861. Letos v dubnu vzácný olej nečekaně objevili na zapadlé antikvární aukci ve francouzském Dijonu zástupci prvního českého investičního fondu, který se zaměřuje na výtvarné umění.
Obraz malíře Soběslava Pinkase tam nabídl místní sběratel za vyvolávací cenu 15 tisíc dolarů a vydražil ho investiční fond Pro Arte. „Za kolik jsme Modlitbu za oběšence zakoupili a na kolik si ji považujeme, nebudeme prozrazovat,“ říká ředitel fondu Pavel Chalupa o obrazu, který kvůli výjevu s pověrčivými ženami čekajícími na oběšencův provaz vyvolal ve své době skandál.
Fond Pro Arte je prvním tuzemským investičním fondem zaměřeným na umění. V roce 2012 ho založil Libor Winkler, šéf investiční společnosti RSJ (kterou donedávna vedl miliardář Karel Janeček). Dalšími zakládajícími podílníky byli podnikatelé Vratislav Roubal a Miroslav Lekeš.
Až do letošního března byl fond novým investorům zapovězen, nyní do něj může vstoupit každý, kdo vloží minimálně 125 tisíc eur (3,4 milionů korun). V posledních týdnech se k původním třem přiřadili další dva investoři, jejichž jména fond zatím neprozrazuje. Původní kapitál fondu byl 100 milionů korun, nyní se rozrostl o dalších 40 milionů.
Za jeden z nejlepších nákupů považuje ředitel Chalupa raný olej Alfonse Muchy Flóra, který byl na newyorské aukci Doyle loni vydražen za 81 tisíc dolarů (1,6 milionu korun). „Jeho velkým potenciálem jsme si jisti, je to jeden z nejkrásnějších Muchových obrazů vůbec,“ podotýká Chalupa.
„Do přehřívacích spirál se nezapojíme“
„Podnětem k založení fondu bylo pro mě to, že spousta lidí se vztahem k umění podlehne své vášni a začne iracionálně nakupovat. Chtěl jsem tedy postavit mezi svou vášeň a obchod tým odborníků, kteří posoudí nákup, cenu, případně realizují prodej,“ říká zakladatel fondu Libor Winkler, který je také akcionářem pražské galerie DOX.
Fond vlastní i další obrazy Alfonse Muchy, dále díla Františka Kupky, Josefa Šímy, Toyen, Jana Zrzavého a dalších. V budoucnu se chce zaměřit i na zahraniční autory. Znalci z branže upozorňují, že právě ceny děl některých českých malířů jsou na uměleckém trhu nadsazené, v zahraničí za vysoké sumy neprodejné a jejich cena bude spíše klesat. Neobávají se toho investoři z Pro Arte?
„Správně jste použil slovo znalec, protože u umění je zavádějící použít označení analytik, jako je tomu na trhu s akciemi a dluhopisy,“ poznamenává Libor Winkler. „Analytiky můžete případně nějak kriticky korigovat, u znalců tomu tak není. Musíte věřit svému instinktu, že jste vybrali ty správné, přičemž důležitá při výběru je jejich názorová pestrost.“
Ředitel fondu Chalupa tvrdí, že Pro Arte se chce chovat jinak než většina obchodníků s uměním. „Jsou jen dvě věci, které mohou trh s obrazy významných umělců destruovat: globální krize a chování obchodníků s uměním. Zatímco to první dnes, jak se snad zdá, nehrozí, to druhé je na pořadu dne. My se do žádných přehřívacích spirál nezapojujeme,“ ujišťuje Chalupa.