SUV Audi Q7: Masivní kus auta, které se nebojí ani lehkého terénu

AUDI

SUV Audi Q7: Masivní kus auta, které se nebojí ani lehkého terénuAUTO TEST 8
Auto
  • František Vahala
Sdílet:

Po deseti letech se loni představila druhá generace luxusního SUV Audi Q7. Co novinka nabízí a v čem překonává svého oblíbeného předchůdce?

První generace Audi Q7 se na trhu udržela dlouhou dobu a vytvořila zázemí pro postupně se rozšiřující rodinu modelů Q (Q5 a Q3). Novinka má celý segment posunout ještě dál a nastavit ve své třídě měřítka. Už na první pohled je jasné, že mezigeneračně se mnohé změnilo. Řeč je v této fázi o designu – Q7 si jen tak s něčím nespletete. Dominantou přídě je masivní chromovaná maska chladiče, která působí trochu drsně až agresivně. Celkově auto vypadá nižší a kompaktnější než předchůdce a je vytvořeno dle dnešních standardů v kombinaci oblin a hran. Není to úplně můj šálek kávy, například Volvo XC90 na mě působí elegantněji, ale budiž.

To, co očekáváte

Tohle všechno přestanete řešit, jakmile se usadíte do interiéru. Zde vládne očekávaný luxus a kvalita, přičemž automobilka zapracovala i na důležitých aspektech praktičnosti. Je zde mnohem víc místa (minimálně pocitově) než v minulé generaci, a to se týká i chytře vyřešených odkládacích prostorů. Vnitřní prostor je vzdušný, čemuž pomáhá i palubní deska kompaktních rozměrů. Místa je dost i pro cestující vzadu, jejichž těla hýčkají taktéž dostatečně pohodlná sedadla. Abychom byli kompletní – do velkého zavazadelníku, přístupného širokým otvorem (s pátými dveřmi se zvedají i světlomety), se vejde 890 litrů nákladu nebo, stejně jako v našem případě, ještě další pár celkem použitelných sedadel (prostor omezen na stále slušných 770 l). V tomto ohledu opravdu dostatečné rozměry pokryjí všechny nároky uživatelů.

Zpět do přední části vozu. Palubní deska je umístěna nezvykle nízko, díky čemuž je z vozu opravdu dobrý výhled směrem dopředu. Navíc, displej systému MMI umí nerušivě zajíždět do palubní desky, což je pro mě opravdu příjemný detail. Chválím také kvalitu zpracování všech detailů, protože například jednotlivá tlačítka mají výbornou aretaci a všechno se snadno, intuitivně nastavuje. Hlavní přístrojový umí v případě, že si připlatíte za Virtual Cockip (17 200 Kč) zobrazovat navigaci po celé své šíři, což je praktické a funkční. Samotná navigace stojí 80 300 Kč a má k dispozici i touchpad, kterým můžete zapsat cíl (funguje to báječně). I její rychlost a snadné ovládání mě potěšily. Vnitřní prostor a příjemné pocity, které způsobuje, dále dokreslila řada příplatkových prvků – například strop z alcantary, dekorace z hliníku či dubového dřeva a panoramatické střešní okno. Je jen na vás, jestli za tyto prvky dáte dohromady přes sto tisíc korun, nebo ne. Pravda ale je, že zákazníci Audi si je zpravidla pořizují.

Žehlí nerovnosti

V nabídce jsou v současné době dva motory – naftový 3.0 TDI a benzinový 3.0 TFSI. Ten naftový můžete pořídit ve dvou výkonnostních verzích, buď s výkonem 218, nebo 272 koní. Všechna kola testovaného vozu (všechny Q7 mají stálý pohon všech kol quattro) roztáčela silnější verze naftového motoru, takže i přes hmotnost 2135 kg stačí k akceleraci na stovku pouhých 6,5 s. To je skutečně dobrá hodnota! Maximální rychlost činí 234 km/h, což považuji za nadprůměrné vzhledem k velikosti auta. V praxi je už od 1500/min k dispozici 600 Nm točivého momentu, takže celé auto působí velmi dravě. Osmistupňová převodovka tiptronic je se šestiválcem velmi dobře sladěna a dotváří efekt hladké, pohodové jízdy. Ve sportovním režimu nechává motor více vytáčet, ale lépe se k ní hodí klidnější jízda. Točivého momentu je dost, auto kdykoliv prudce akceleruje. Spotřeba může těžko dosahovat průměrných 5,7 l / 100 km, realita je spíše někde kolem 8 až 9 l / 100 km. Považuji to za normální vzhledem ke hmotnosti a výkonu vozu.

Na českých silnicích oceníte příplatkový adaptivní vzduchový podvozek, který bez zaváhání žehlí nerovnosti. Ve sportovním módu trochu ztuhne, ale v komfortním nastavení vám zajistí pohodlí, a to i v lehkém terénu. Líbí se mi i off-road mód, který vám na centrálním displeji zobrazuje boční náklony a další praktické informace. Je jasné, že tento vůz se v lehkém až středním terénu neztratí a limitem bývá buď řidičova odvaha, nebo použité pneumatiky.

FlexRay
Audi Q7 je prvním SUV značky, které používá vysokorychlostní datové sběrnice FlexRay z optických vláken. Ty propojují veškeré elektrické/elektronické systémy v automobilu, a to zejména v poslední generaci systému Multi Media Interface (ovládaného na středovém tunelu), adaptivní podvozek a řadu různých asistenčních systémů. Systémem FlexRay je možné přenášet data až rychlostí 10 Mbit/s, což je vzhledem k jejich množství velmi důležité. Q7 používá až čtyři procesory Nvidia Tegra.

Audi Q7 je cenově zařazeno mezi prémiovými SUV, což znamená, že základní verze stojí 1,5 milionu. Testovaná verze se silnějším motorem stojí od 1 699 990 Kč, přičemž pokud budete chtít hezké auto plné funkční výbavy, zaplatíte za něj klidně 2,5 milionu jako v případě testovaného vozu. Budete mít ale například i tažné zařízení s funkčním elektronickým asistentem (umí najet koulí k vleku), díky kterému pohodlně utáhnete 3,5 tuny. I tento pomocník patří mezi příplatky a zaplatíte za něj 38 700 Kč.

Plusy:

Výkonný motor, luxusní interiér, prostor, pohon všech kol, komfort

Minusy:

Těžkopádnost, obratnost, rozměry karoserie, vyšší ceny příplatků

Verdikt:

Nové Q7 je luxusní, prostorné a zvládne splnit řadu rolí. Je masivním kusem auta, které se nebojí ani lehkého terénu. Pokud vám vyhovuje styl Audi, interiér vás nadchne – ať už svou vzdušností, kvalitou materiálů, nebo skvělým audiem. Všichni elektroničtí pomocníci současnosti navíc fungují velmi přirozeně a nerušivě. Verze s naftovým motorem zaslouží doporučení.

Sdílet:

Hlavní zprávy

×

Podobné články