Škoda Octavia RS: Příjemný kompromis mezi sportem a rodinou
ŠKODA
Škoda Octavia třetí generace je typické auto české rodiny. Zejména prostorná verze kombi uspokojí všechny nároky, a navíc vypadá velmi elegantně. Ale jaký pro ni zvolit motor? V ideálním případě vyberte verzi, která má na víku napsáno RS. Stojí za to.
Octavia – synonymum pro běžnou volbu otců od rodin i firemních zákazníků. Jedno z nejprodávanějších aut, kterých potkáte na dnešních silnicích tisíce. Třetí generace s ostře řezanými rysy vypadá elegantně, dospěle, důstojně. Jakou ale vybrat? Pokud jezdíte málo, můžete uvažovat o spolehlivých, leč poněkud nudnějších základních motorech TSI. Pokud jezdíte hodně, řešíte určitě TDI. Tedy hlavně dvoulitr o výkonu 150 koní, což je tak akorát. Na malou jednašestku zapomeňte, nemá smysl, nejede a není úspornější než větší motor. Řekněme tedy, že máte vybránu svou verzi – Octavia Combi 2.0 TDI (150 k). Abyste dostali slušnou výbavu, potřebujete stupeň Elegance. Rázem jste na 633 000 Kč. To není úplně málo, zejména když za 693 900 Kč koupíte to samé, ale ve verzi RS. Proč stojí za to si připlatit?
Než se nažhaví turbodiesel
Zaprvé: budete mít silnější motor – namísto 150 ovládnete celých 184 koní, a to už je znát. Zadruhé: dostanete lepší výbavu, obsahující mimo jiné i účinné bixenony a automatickou dvouzónovou klimatizaci. A zatřetí: vaše auto bude díky efektním diskům kol, koncovkám výfuku a pozměněným detailům vypadat o dost lépe. Ještě nějaký další důvod pro mou kalkulaci? To se nejdřív musíte usadit za volant… Jednoduchý, funkcionalisticky řešený interiér je z těch, na které si rychle zvyknete. Potěší vás sedadla, citlivě obejmou nohy, v zatáčkách podrží boky. Jestli mi něco úplně nesedlo, pak je to kožený volant se zploštěním. Nechápu, co je to za módu a k čemu je to dobré. Rozhlédnu se koženým interiérem – zadní cestující mají královsky místa, pod víkem kufru se skrývá ohromná „díra“ s geniálním síťovým systémem, do nějž celý nákup upnete, a můžete vyrazit na okresky beze strachu o svůj náklad.
Dnes je moderní kromě výbavových stupňů a příplatkových prvků nabízet také nejrůznější pakety. Zatímco běžná Octavia jich nabízí celou řadu za různé peníze, pro RS je zásadní paket RS Challenge. Tím byla vybavena i testovaná verze a obsahuje například 18palcové černé disky kol z lehké slitiny, černý designový paket (rámeček masky a vnější zpětná zrcátka), ozdobné prahové lišty RS Challenge, barevný ukazatel s funkcí Lap Timer a volič jízdního profilu Performance Mode Selection. Cena je 14 500 Kč či 10 000 Kč podle vybrané převodovky. Doporučuji.
Než začne jízda, je třeba počkat – než se nažhaví turbodiesel. Potom zaduní vozem a uklidňuje se. Má lehce kovový zvuk, za zcela libozvučný bych ho neoznačil. I když je odhlučnění kvalitní, benzinové nejsilnější TSI zní prostě lépe a je to logické. V normálním případě bych při jízdě řadil příjemným, snadno jdoucím šestikvaltem, ale testovaná verze je vybavena automatem, tedy dvouspojkovým DSG. A to je bohužel také její největší slabina. Nejsem vyloženě zaujatý proti automatům, do některých aut se hodí víc než manuální skříně, ale v případě naftového RS to fakt neplatí. Dvouspojka špatně zvládá plynulé rozjezdy, což je nepříjemné zejména při vjezdu do křižovatky. Buď vystřelí kupředu s protáčejícími se koly, nebo zůstane stát. I při manévrování ve městě není situace optimální, vzdálenost se špatně dávkuje, a s autem se tak těžko plynule popojíždí.
Při jízdě je situace lepší – šestistupňová automatika pracuje bez problémů, čistě a nerušivě mění rychlosti a chová se dle očekávání. Ale přece: pocitově mi připadá, že jede nějak hůř než verze s manuální převodovkou. Čísla můj pocit dokládají: verze s manuálem zrychlí na stovku za 8,2 s, automat je o desetinku pomalejší. Maximální rychlost činí 230 km/h proti 228 km/h testované verze. Vím, že to jsou detaily, ale celkově nahrávají tomu, že převodovku DSG nedoporučuji – vynechte ji, a navíc ušetříte 50 000 Kč!
Kdyby se takhle příjemně chovala všechna auta
Motor nabízí lehce nadprůměrnou dynamiku. Není to žádný extra dravec, ale točivý moment o hodnotě 380 Nm je znát a příjemně zvládá hmotnost 1,5 tuny. Po delším ježdění oceníte snížený sportovní podvozek, který je tuhý, ale určitě ne zbytečně tvrdý. Rázy od velkých efektních kol jsou dobře odhlučněny. Celkově se jedná o dobré nastavení, takhle příjemně by se mohly chovat všechny verze. Řízení je přesné, jen trochu bez citu, což je dnes běžné. Ani na okreskách, při častých změnách směru, neruší a ničím neotravuje, takže se můžete soustředit na přesné krájení asfaltu. Mám už zkušenosti, že s manuální verzí se dá v pohodě jezdit za méně než 6 l / 100 km, v případě automatu je spotřeba o něco vyšší (o 0,5 až 1 l / 100 km). To je spíše lepší průměr, zejména s ohledem na poskytovaný výkon a dobrou pružnost jednotky.
Octavia RS TDI je zajímavým autem, navíc je k dispozici i v provedení s pohonem všech kol. „Srdcař“ si raději vybere výkonnější benzinovou variantu, která přináší i lepší zvuk motoru, ale turbodiesel je praktický a nenáročný. Řada RS je určitě tím nejlepším, co Octavia nabízí – tedy pokud netoužíte vyloženě po luxusu a neučaruje vám výbava Laurin & Klement.
Plusy:
Slušná dynamika a spotřeba, pohodlný, ale tuhý podvozek, variabilita, prostornost, sedadla
Minusy:
Reakce převodovky DSG, která navíc pocitově bere sílu, otravné parkovací asistenty
Verdikt:
Silný turbodiesel je ideální volbou pro člověka, který se chce občas projet rychleji, ale jinak uvažuje nad koupí auta rozumově. To platí zejména v případě verze kombi, která přináší nadprůměrnou užitnou hodnotu, a přitom stále vypadá dostatečně efektně, jak se na vrcholný model sluší. Příjemný kompromis mezi sportovní radostí a rodinnou použitelností za slušnou cenu. Jen dobře zvolit pohonné ústrojí a příplatkové prvky!