General Motors čelí vyšetřování, kvůli závadě zemřelo 13 lidí
Automobilka General Motors začala odškodňovat majitele více než 1,6 milionu vozů. Týká se jich chyba ve startování motorů, kvůli které zemřelo na silnicích minimálně třináct lidí od roku 2001. Americké ministerstvo spravedlnosti prošetřuje, proč automobilka a Národní úřad pro bezpečnost silničního provozu nezačali celou situaci řešit o hodně dříve.
General Motors od poloviny února svolává do servisů vozy značky Chevrolet (modely HHR a Cobalt), Saturn (modely Ion a Sky) a Pontiac (modely G5 a Solstice). Závada na zapalování se projevuje náhlým zhasnutím motoru a následným vypnutím elektrických systémů jako airbagů nebo posilovače brzd a řízení, v některých modelech dokonce senzorů bezpečnostních pásů. To mělo být od roku 2001 příčinou minimálně třinácti smrtelných nehod. Automobilka uvádí, že k poruše může dojít, když vůz jede po hrbolatém povrchu nebo pokud má řidič na klíčcích od auta zavěšené další předměty.
Před čtyřmi lety odvezla devětadvacetiletá Brooke Meltonová svůj Chevrolet Cobalt do servisu. „Zákazník uvádí, že během jízdy zhasl motor, zkontrolovat,“ stálo podle CBS ve zprávě. Technici na voze pročistili systém vstřikování paliva a vůz předali Meltonové. O den později v něm utrpěla smrtelnou nehodu. Během nárazu motor neběžel, řidička měla na sobě bezpečnostní pás. To je jen jeden ze zdokumentovaných případů, kdy tato fatální porucha zapříčinila smrt. Firma při tom první zmínku o ní zveřejnila v oběžníku svým distributorům celých pět let před havárií Brooke Meltonové.
Jako odškodnění současným majitelům těchto vozů nabízí firma od středy 12. března 500 dolarů na nákup nového auta u GM a zapůjčení náhradního vozidla do doby, než budou k dispozici součástky na opravu. To ale s největší pravděpodobností bude jen zlomek nákladů, které firma má vynaložit na celé řízení. Už v minulosti totiž po žalobách rodin pozůstalých platila blíže nespecifikované odškodné. Po zahájení vyšetřování tento týden se už tak oslabený automobilový gigant propadl na burze o sedm procent.
Ministerstvo spravedlnosti a Federální úřad pro vyšetřování teď chtějí vědět, proč automobilce trvalo odstranění známé chyby v zapalování přes deset let. Zabývají se také poněkud laxním přístupem Národního úřadu pro bezpečnost na silnicích, který začal postup automobilky řešit teprve minulý týden. Upozorňován na tuto konkrétní chybu byl ale v uplynulém desetiletí několikrát „Musíme tomu přijít na kloub," řekla senátorka Claire McCaskillová pro The Wall Street Journal. „Musíme přijít na to, kdo udělal tu obrovskou chybu a vystavil životy milionů Američanů nebezpečí," dodává senátorka, která v dubnu povede slyšení s General Motors.