Jurečka propaguje v reklamě české potraviny. Ale i sám sebe
Reklama s politikem
„Za peníze daňových poplatníků pan ministr propaguje hlavně sám sebe.“ Takové kritice teď čelí ministr zemědělství Marian Jurečka (KDU-ČSL) přímo z řad vládní koalice. Poslanci ČSSD Jeroným Tejc a Stanislav Huml se vymezili proti televiznímu spotu, který je součástí zhruba 60milionové kampaně ministerstva zemědělství. Jurečka v něm propaguje vánoční soutěž s českými regionálními potravinami.
„Vánoce s chutí naší země,“ zmiňuje Jurečka v desetisekundovém videu. V něm zároveň černou barvou obkreslí kontury webové adresy www.vanocni-soutez.cz, která odkazuje na soutěž svého resortu. Lidé v ní mohou vyhrát například automobil Škoda Rapid Spaceback nebo poukazy na odběr piva Budějovický Budvar. Do 4. ledna musí ale předtím odeslat hrací kartu s nalepenými logy třiceti tuzemských potravin.
„Nákup regionálních potravin je výhra pro celé Česko – tak zní motto soutěže a je to i klíčová myšlenka naší nové informační kampaně. Do vánoční soutěže, kterou chceme lidi upozornit na tradiční a kvalitní potraviny, se může zapojit každý. Zároveň je to také možnost, jak podpořit poctivou práci našich zemědělců a potravinářů,“ zmínil ministr, když kampaň na konci října představoval.
Hned dva poslanci ČSSD se nyní ale proti spotu s Jurečkou ozvali. „Podivná reklama, vždy přemýšlím, na co? Na potraviny? Žádné nejsou v obraze. Na ministra? Hraje hlavní roli. Za státní peníze nepřijatelné,“ zlobil se na svém Facebooku Stanislav Huml.
„Na propagaci českých výrobků není v zásadě nic špatného, nesmí však sklouznout k propagandě ministra zemědělství.“
„Pan ministr by se měl zviditelňovat svou prací pro české a moravské zemědělce, ne reklamou placenou z peněz daňových poplatníků včetně zmíněných zemědělců,“ zmínil pak šéf ústavněprávního výboru sněmovny Jeroným Tejc.
Vůči Jurečkovi zní i hlasy z opozice. „Pan ministr v nedávné době tak dlouho kritizoval výdaje ministerstva zemědělství na propagaci, až si nakonec v jedné televizní reklamě sám zahrál. Na propagaci českých výrobků není v zásadě nic špatného, nesmí však sklouznout k propagandě ministra zemědělství,“ uvedla senátorka ODS Veronika Vrecionová, která se ve straně věnuje zemědělství a venkovu.
„Jsem přesvědčen, že osvěta zákazníků je důležitá stejně jako růst kvality našich výrobců.“
Ministr zemědělství ale těmto a dalším kritikům přes Twitter vzkázal: „To, kde člověk utrácí své peníze, ukáže, kde má srdce. Jsem přesvědčen, že osvěta zákazníků je důležitá stejně jako růst kvality našich výrobců.“
Marian Jurečka není jediným členem vlády, kterým má s účinkováním v televizi zkušenosti. Reklamu na vlastní Vodňanskou drůbež si loni před sněmovními volbami „střihl“ nynější vicepremiér a ministr financí Andrej Babiš (ANO). Za pomoci hokejisty Jaromíra Jágra tak mimo jiné dovedně obešel zákaz, který jiným politikům účinkování v reklamě znemožňoval. Celou řadu televizních rolí má pak za sebou herec a ministr obrany Martin Stropnický (ANO).