Peugeot 308 SW: Cesta na dovolenou
Peugeot
Peugeot 308 SW s motorem 1.6 BlueHDI je zajímavou rodinnou volbou. Vyzkoušeli jsme jeho schopnosti při dlouhé cestě po Evropě, která odhalila vše, co potřebujete o autě vědět.
Jak jsem již psal, nový model 308 se Peugeotu opravdu povedl. Francouzský design se na jeho vnější tváři projevuje ve své nejlepší formě, vůz vypadá elegantně, efektně, ale ničím neuráží. Povedla se i delší verze kombi, kterou Peugeot označuje jako SW – prodloužená záď citlivě navazuje na linie karoserie a neruší.
Interiér, v našem případě vybavený světlým koženým čalouněním (příplatek 48 000 Kč), mě během dlouhých kilometrů také potěšil. Chvilku zvyku vyžaduje ovládání palubních prvků dotekovou obrazovkou, klasická tlačítka a ovladače chybějí zejména při volbě teploty či hudby. Podobné je to s volantem, který má velmi malý průměr a nezvykle zploštělý tvar věnce. Příplatková sedadla nejlepší výbavy Allure zaslouží pochvalu – mají dobré vedení těla a pohodlně se v nich sedí. Co se týče dalších palubních prvků, Peugeot opět představuje jistou avantgardu, ale ne přehnanou – například rafička otáčkoměru totiž stoupá směrem doleva, tedy opačně než u většiny automobilů.
120 koní
Pokud vybíráte naftový Peugeot 308 SW, v nabídce figurují léty prověřené a neustále vylepšované motory HDI, nyní nazývané BlueHDI. Základní jednotkou je motor 1.6 o výkonu 100 koní, já testoval silnější verzi o výkonu 120 koní. Vrcholem je pak 150koňový dvoulitr stejného názvu. Motor o síle 120 koní je pro rodinné auto nižší střední třídy dostatečným společníkem, s nájezdem více kilometrů se projevují jeho výhody. Při prvním seznámení je třeba si zvyknout na trochu hrubší chod při studeném startu a slabší tah v nízkých otáčkách, ovšem brzy se s průběhem točivého momentu (slušných 300 Nm) naučíte pracovat. Pak už vás bude motor pouze těšit, a to zejména spotřebou. Najel jsem s ním 1800 km při průměrné rychlosti přes 100 km/h (většinou po německé dálnici), a přitom si řekl průměrně pouze o 6,1 l / 100 km. V běžném českém provozu se dá jezdit klidně za 5 l / 100 km, přičemž ani když čtyřválec vytáčíte, nedostanete se nad 7 l / 100 km. Velmi dobré hodnoty! Dynamika je přitom pro použití auta dostatečná, do 150 km/h vůz sice pozvolna, ale citelně zrychluje. V případě testované verze byl spřažen se šestistupňovým manuálem, který má delší, avšak přesně definované dráhy a dobře odstupňované rychlosti. Úlitbou ekologii je otravný systém start-stop, který jsem vypínal.
V rámci dlouhých cest jsem ocenil velmi dobrou směrovou stabilitu auta a jeho odolnost vůči bočnímu větru. I ve vysokých rychlostech mi dodávalo jistotu a příkladně drželo zvolenou stopu. Pomohly i kvalitní pneumatiky Michelin Pilot Sport 3. Na klikatých okreskách se 308 SW řídí také příjemně, ochotně mění směr a chová se i přes své určení neutrálně. Jedinou slabší stránkou se ukázaly přejezdy zejména příčných nerovností, ale také děr. I když jsme měli relativně normální rozměr pneumatik, nerovnosti se ozývaly do karoserie celkem výrazně. Komfort podvozku není zkrátka takový, jakým by pohodlné francouzské auto mohlo oplývat.
Dobrý společník
Zavazadlový prostor je jednoznačně velmi dobře vyřešen a nabízí prostor, kvůli kterému se podobně koncipovaná auta kupují. Základních 610 litrů je samo o sobě skvělých, sklopením zadních sedadel dosáhnete až na 1660 litrů. Vstupní otvor je rozměrný, nákladová hrana nízká, takže přepravní požadavky splní 308 SW na jedničku.
Co se týče cenového zařazení modelu, Peugeot 308 SW je v případě testované verze Allure cenově trošku výš než například Opel Astra ST s motorem 1.6 CDTi (110 koní) v nejlepší výbavě Cosmo. Ale zase vychází levněji než například VW Golf Variant 1.6 TDI (110 koní) ve výbavě Highline. Samozřejmě zde existuje řada proměnných, například Peugeot nabízí relativně skromný počet příplatkových prvků, díky čemuž se už cena výrazně nezmění ani v případě, že si vyberete některé z doplňků.
Model 308 může být v nejvyšší výbavě za příplatek 12 000 Kč vybaven bezpečnostním balíčkem, který varuje řidiče v případě různých krizových situací. Pod názvem Driver Assistance Pack se skrývá aktivní tempomat, distance alert, upozornění na nebezpečí srážky a funkce automatického nouzového brzdění. Systémy zobrazují své informace na displeji mezi budíky přístrojového štítu a upozorňují na riziko zejména vizuálně. Osobně doporučuji ušetřit zmíněnou částku a systém vynechat, v běžném provozu totiž spíš otravuje, než pomáhá. Navíc, řidič by měl být v každé situaci soustředěn na jízdu, a pokud opravdu je, podobné věci vůbec nepotřebuje, naopak ho rozptylují.
Slušně vybavené kombi nižší střední od Peugeotu s benzinovým motorem (1.2 PureTech 130 k) koupíte v rámci akčního ceníku za 416 500 Kč. Dražší, naftová verze (s motorem 1.6 BlueHDI o výkonu 120 k) stojí ve střední výbavě 472 500 Kč. Testovaná, nejvyšší verze Allure, obsahující například komplexní systém parkovacích asistentů, full LED přední světla (fungují skvěle!) či sportovní sedadla, se prodává za 518 500 Kč. Obecně se tedy dá říct, že velmi dobře vybavené kombi nižší střední třídy s naftovým motorem (a slušným výkonem) koupíte v rozmezí 450 až 500 tisíc Kč.
Plusy:
Nízká spotřeba, obstojná dynamika, směrová stabilita, prostornost, jízdní vlastnosti
Minusy:
Komfort na nerovnostech, funkce některých bezpečnostních systémů, start-stop systém
Verdikt:
Peugeot 308 SW s naftovým motorem se ukázal jako příjemný společník na dlouhé cesty. Motor má nízkou spotřebu a slušný zátah, interiér je pohodlný a prostorný. Horší jsou pouze výraznější rázy od kol při jízdě po děravé silnici. Cena odpovídá tomu, co za své peníze dostanete.