Jak se vyhnout vězení? Strany proškolí nové zastupitele
Stíhání komunálních politiků
Jak a o čem se hlasuje, kde mohou být klidní a kde se už naopak dostávají na tenký led, jaké jsou novinky v legislativě. To všechno by se měly stovky a tisíce nových zastupitelů dozvědět na školeních, které pro ně chystají jejich stranické sekretariáty. Jde o reakci na stále častější stíhání komunálních politiků. Naposledy obvinila policie hned 40 bývalých zastupitelů Prahy 11 kvůli údajně nevýhodnému prodeji obecního majetku.
Nehledě na to, jestli nakonec bude čtyřem desítkám zastupitelů prokázaná vina, nebo budou obvinění ze zneužití pravomoci úřední osoby a z porušení povinnosti při správě cizího majetku zproštěni, je jasné, že jde o další případ, který vnáší nejistotu do řad komunálních politiků.
Více čtěte: Policie obvinila rovnou 40 bývalých zastupitelů Prahy 11
„Starostové jsou každý den jednou nohou v kriminále. A nesmí si to připouštět,“ komentoval na konci září stupňující se stíhání zastupitelů a radních starosta Náchoda a poslanec Jan Birke z ČSSD. Ten už tři a půl roku pořádá jednou za šest měsíců setkání starostů, místostarostů či příslušných radních (nehledě na stranickou příslušnost) z 36 měst a obcí, které spadají pod Náchod. Úředníci je seznámí s novinkami v legislativě, proberou s nimi konkrétní změny, odpoví na otázky.
„Další schůzku máme svolanou zhruba na leden. Tam přijede řada nových komunálních politiků a budeme mluvit i o tom, jak hlasovat v majetkoprávních úkonech. Děláme to nad rámec našich povinností, ale je to potřeba. Musíme si uvědomit, že v menších obcích často nemají ani možnost konzultovat s právníkem,“ dodává pro server ECHO24.cz Birke, který zvítězil ve volbách a město s největší pravděpodobností povede další čtyři roky.
ANO proškolí 800 zastupitelů
Podobnou službu starostům nabízí i Liberecký kraj. Tady funguje pro menší obce právní servis a krajský úřad pořádá i školení a semináře. V kraji je 215 obcí, když se tu debatovalo o občanském zákoníku, musel se seminář pro velký zájem dělat hned třikrát.
„Právě na začátek příštího roku plánujeme školení pro nové starosty. Uslyší i konkrétní příklady z minulosti – jak se rozhodovalo a kde za to byli zastupitelé stíháni,“ přidává se šéf hnutí Starostové a nezávislí a liberecký hejtman Martin Půta.
„Lze například beztrestně vykoupit budovu jen proto, aby ji obec mohla následně zbourat? Není to mrhání veřejnými prostředky? Na to se zastupitelé ptají a rozhodnutí je vždy velmi složité,“ říká Sobotka.
K ojedinělým snahám v regionech se teď navíc přidávají celé stranické sekretariáty. Většinu svých zastupitelů chce co nejdříve proškolit třeba hnutí ANO. První sezení už mají někteří z nich za sebou. Před volbami si lídři kandidátek a šéfové místních buněk vyslechli základní informace o fungování veřejné správy a zjišťovali, co všechno je po zvolení může čekat.
„Zrovna teď to znovu řešíme. Vybíráme co nejvhodnějšího člověka na to, aby naše nové zastupitele proškolil. Zodpoví jim všechny dotazy a následně zřídíme i horkou linku. Chceme proškolit alespoň dvě třetiny z 1 200 našich zastupitelů,“ říká mluvčí hnutí ANO Vladimír Vořechovský.
Pro je i premiér
Lidovci mají nabídku školení a právní pomoci pro své zastupitele už dlouhodobě. S výukou nováčků navíc pomáhají zkušenější politici. Po zkušenostech, které udělal s proškolováním Birke, se o něco podobného zajímá i premiér a šéf ČSSD Bohuslav Sobotka.
„Je to určitě rozumná věc, zejména v situaci po komunálních volbách, kdy do vedení obcí a měst přichází řada nových lidí. Trojková města by určitě mohla dostát své odpovědnosti a zorganizovat školení pro menší obce a města ve své působnosti. Budeme o tom vážně přemýšlet i v rámci sociální demokracie,“ řekl deníku ECHO24.cz.
Podle Sobotky se komunální politici mohou díky školením vyhnout problémům, do nichž se dostala třeba rada hlavního města kvůli projektu opencard.
Politici vidí na obcích dva hlavní problémy. Tím prvním je strach z auditů evropských dotací a případného vracení peněz. To totiž může mít zejména v malých obcích destrukční dopady na rozpočet. Druhým je nejasná mez trestní odpovědnosti tam, kde se protíná s odpovědností politickou a plněním programu.
„Lze například beztrestně vykoupit budovu jen proto, aby ji obec mohla následně zbourat? Není to mrhání veřejnými prostředky? Na to se zastupitelé ptají a rozhodnutí je vždy velmi složité. Obce musí mít dostatečný právní fundament. Ta křehká hranice je něco, co dnes je tématem velmi vzrušené diskuze nejen na úrovni obcí, ale i krajů a státu,“ dodává Sobotka.
Čtěte také: Stíhání radních? Žalobci dostanou školení a nový zákon