Kubera chce zakázat obecní policii měřit rychlost. Je to byznys
Novela silničního zákona
Konec měření rychlosti jízdy obecní policií. To je plán senátora Jaroslava Kubery (ODS), za který se minulý týden postavil i ústavně-právní výbor horní komory. Senátoři mají ve středu na programu hojně diskutovanou novelu zákona o silničním provozu a podle Kuberova plánu by právo měřit rychlost automobilů zůstalo pouze státní policii. Některé obce si totiž prý z měření udělaly výnosný byznys. Senátoři k novele načetli celkem desítky změn.
Aby obecní policie ztratila právo měřit rychlost jízdy řidičů, prosazuje senátor a teplický primátor Kubera dlouhodobě. Argumentuje hlavně tím, že se pro řadu obcí stal z měření rychlosti byznys, i když nemá chytání rychlých řidičů s posláním městské policie nic společného.
„Zvrhlo se to postupem let v byznys, to je jasně vidět. Značky začátku a konce obce se posunují víc a víc do polí. Protože když řidič přijíždí k městu a je ještě někde v poli, kde je jinak pusto, nečeká tam ceduli se začátkem obce. To se pak chytá a kasíruje skoro samo,“ kritizuje současnou praxi některých obcí Kubera.
Za něj se minulý týden postavili i kolegové z ústavně-právního výboru Senátu a jeho pozměňovací návrh, který by obecní policii právo měřit vzal, doporučili schválit. „Ona nám tu obecně bují ta pokutománie. Ale jedním z léků, konkrétně u měření obecní policií, by bylo, kdyby výtěžek z pokut nešel obcím, ale do státního rozpočtu. To by bylo zajímavé sledovat,“ dodává senátor a tím, že vyměřené pokuty je navíc velmi složité vymáhat.
Kubera je ochotný navrhnout účinnost novinky až od 1. ledna příštího roku, aby se obcím vrátily peníze vynaložené na nákup radarů. Přesto ale přiznává, že jeho návrh zřejmě neprojde. Proti se totiž postavil ministr dopravy Dan Ťok (ANO). Tomu nevadil smysl návrhu, ale to, že je tak zásadní změna podána formou senátorského pozměňovacího návrhu.
Omezení segwayů projde
Vládní novela o silničním provozu jinak řeší například vozítka segway a jejich pohyb ve městech. Obce by měly nově dostat šanci segwaye na základě vyhlášky zakázat buď dopravní značkou, nebo svým nařízením. Ve hře byl původně i plošný zákaz, nicméně ministerstvo dopravy se rozhodlo možnost omezit vozítka přenechat obcím. Na novinku tlačila hlavně Praha 1, která má s nadměrným pohybem segwayů po centru města dlouhodobý problém.
Senátoři před schůzí mluvili celkem o desítkách změn zákona, zdá se ale, že žádná z nich neprojde. Šanci na úspěch nemá například návrh místopředsedy Senátu Zdeňka Škromacha (ČSSD), který chtěl umožnit jízdu na kole po požití malého množství alkoholu.
Neprojde zřejmě ani návrh zelených senátorů, kteří chtějí desetinásobně zvýšit pokuty za nezákonný vjezd vozidel na železniční přejezd. Nyní řidičům, kteří na přejezd vjedou v době, kdy bliká červené světlo a zní výstraha, hrozí maximální pokuta pět tisíc korun. Zelení navrhují až padesátitisícový postih.