Subaru Outback 2.5 Lineartronic: Hladká jízda a exotický vzhled
Automobily značky Subaru v sobě nesou jistou výlučnost. Nejsou to modely pro masy, ale spíše pro ty, kteří se chtějí trochu odlišit a namísto efektu preferují funkčnost. Abychom vám přiblížili filozofii značky, vyzkoušeli jsme model Outback s motorem 2,5 litru a bezstupňovou převodovkou.
Subaru je tradičně značkou orientovanou na několik zásadních věcí, mezi nimiž vyniká pohon všech kol Symmetrical AWD a motory s protilehlými písty. Na tom značka staví svou image už desítky let. V současné nabídce značky najdete pouze jeden model, který nenabízí čtyřkolku, a tím je sportovní kupé BRZ s pohonem zadních kol. Všechny ostatní modely ovšem pracují se pohonem všech kol a jsou vyráběny tak, aby se dobře používaly nejen na asfaltu, ale vydržely i v různých úrovních terénu.
Robustní vzhled
První, co vás na novém Outbacku modelového roku 2014 zaujme, je vzhled. Vypadá robustně a masivně, ale jeho exotický původ se nezapře třeba i kvůli sešikmeným světlometům. V interiéru vás nejdřív zaujme pestrost tvarů jednotlivých ploch a ovladačů. Testovaná verze ve výbavě Comfort (takový zlatý střed) nenabízí kožené čalounění interiéru – a to je dobře. Látková sedadla dobře drží tělo a jsou výrazně tvarovaná, takže poskytují oporu v zatáčkách. S koženými mám spíše opačné zkušenosti, a navíc se na nich tělo v létě hodně potí.
Interiér je prostorný a přináší dobrý výhled do všech stran, což je ta příjemnější stránka věci. Pak je tu ovládání palubních prvků. V tomto ohledu se vozy Subaru nedají nazvat vyloženě intuitivními. Platí to zejména o standardně dodávaném multifunkčním displeji uprostřed palubní desky a kombinaci mnoha tlačítek pod ním. V ničem dalším jsem ovšem problém neshledal – pozice za volantem je výborná, rozsah nastavení postačuje, přehled o tvarech karoserie nechybí a celkový dojem je pozitivní.
Rozjezd bez odporu
Otočením klíčku se probouzí čtyřválcový boxer o objemu 2,5 litru, který je téměř neslyšitelný. Kultivovanost motoru o dostatečném výkonu 173 koní je ještě podpořena použitím bezestupňové převodovky Lineartronic, která plynule reaguje na pohyby pedálu. První rozjezd naznačuje lehkost, která je společná snad všem modelům Subaru – vůz se rozjíždí sám, jakoby bez odporů v pohonném ústrojí. A přitom má pohon všech kol! Lehkost je podpořena přívalem točivého momentu již od nízkých otáček. V praxi je toto pohonné ústrojí skvěle využitelné – rozjezdy jsou plynulé, síla dostatečná a pocit z jízdy plavný. S tím souvisí nastavení vyspělého podvozku, který umí být za každé situace pohodlný. O své práci posádku neinformuje zbytečnými rázy do vnitřního prostoru, ale neustále se poctivě stará o udržení kol na asfaltu (či jiném povrchu) a zajištění vysokého komfortu jízdy (pomáhají i 17palcová kola).
Jediné, co vyžaduje zvyk a není úplně příjemné, je příliš lehce nastavený posilovač řízení, trochu odporu by v něm neuškodilo, naopak by pomohlo zvýšit jistotu zejména v zatáčkovitých pasážích. Pokud zvolníte tempo a pojedete v klidu, čímž klesne i jinak relativně vysoká spotřeba boxeru (10–11 l / 100 km), najdete přesně ten způsob jízdy, který je pro Outback jako stvořený: hladký, plynulý, s důrazem na pohodlí. A pokud se vydáte do terénu, potěší vás nejen zmiňovaná stabilita a funkčnost pohonu všech kol, ale také světlá výška 200 mm, s níž se v běžných podmínkách mimo asfalt neztratíte. Outback neomezí ani prudké terénní nerovnosti – přední nájezdový úhel 23° je dobrou hodnotou, limitující zůstává spíše délka rozvoru 2745 mm.
Takto velké zvýšené kombi samozřejmě musí plnit rodinné nároky nejen z hlediska komfortu celé posádky (který je dostatečný, kabina je krásně dimenzována i pro cestující vzadu), ale i převozu zavazadel. Zavazadelník dosahuje hodnoty 526 l, sklopením sedadel získáte rozměrnou rovnou plochu o délce 1660 mm a objemu až 1726 l. Z praxe mám vyzkoušeno, že přepravní kapacity jsou opravdu velkorysé a rozhodně pojmou rodinné potřeby i díky minimální šířce interiéru 1090 mm (maximum je 1410 mm).
Subaru platí za jakousi poloprémiovou značku a tomu odpovídají i ceny. Na první pohled vás mohou trochu odradit, ale proto doporučuji prozkoumat standardní výbavu, neboť je obsáhlá. Pokud si konkurenční vůz naspecifikujete podobně, rozdíly se téměř smažou. V současné době lze navíc objednat speciální edice Sport Line a Cross Line, které jsou, jak je z názvů patrné, zaměřené na různé oblasti využitelnosti Outbacku. Každý z paketů přináší nejen optické, ale i funkční změny.
PLUSY:
pohonné ústrojí, pohon všech kol, lineární motor, lehkost jízdy, komfort odpružení
MINUSY:
některé ovladače v interiéru, příliš lehké řízení, nižší obratnost
VERDIKT:
Outback je vyspělé auto, které vás už po prvních kilometrech potěší svou lehkostí a plynulostí jízdy. Objemný boxer je pružný a kultivovaný, převodovka nerušivá, citlivě reagující a podvozek velmi pohodlný. Je to dražší auto, ale nabízí solidní techniku, která za to stojí.