Letadlo na solární energii muselo nouzově přistát při přeletu Pacifiku

Bez kapky benzinu

Letadlo na solární energii muselo nouzově přistát při přeletu PacifikuAKTUALIZOVÁNO 1
Svět
Echo24
Sdílet:

Pro letadlo Solar Impulse, které je poháněné pouze sluncem, včera začala nejdelší etapa jeho letu kolem světa. Tou je přelet Pacifiku. Cesta začala včera večer v čínském Nanjingu a po pěti dnech měl letoun přistát na Havaji. Dnes okolo 17:00 však musel letoun nouzově přistát v Japonsku.

Cesta kolem světa začala 9. března v Abú Zabí ve Spojených arabských emirátech. Má trvat pět měsíců. Let letadla 25 dní. Celá trasa je dlouhá asi 35 000 kilometrů. Piloti Piccard a Borschberg se projektem snaží podpořit využívání sluneční energie. První etapy probíhaly v relativně rychlém sledu, avšak na čínském východním pobřeží se letoun zdržel více než měsíc kvůli čekání na počasí vhodné ke startu, který byl několikrát odložen. Včera se počasí umoudřilo, avšak nyní je jasné, že to bylo jen na krátký moment.

„Jsem zklamaný, že nemohu pokračovat, ale zároveň vděčný japonským úřadům za podporu.“ řekl po přistání v Nagoji Andre Boschberg, pilot letounu, který měl celou etapu letoun pilotovat.

Doba pilotování v této etapě je dlouhých 130 hodin a protože by nebyl čas na střídání pilotů, bylo potřeba udělat několik úprav, aby bylo možné pilotovat letoun pouze v jedné osobě po tak dlouhý časový úsek.

V kokpitu je speciální sedadlo, které zároveň slouží Boschbergovi jako postel. Má totiž speciální polohovací zařízení. V noci, pokud nenastanou turbulence, tak Boschberg zapne autopilota a bude se moci vyspat. Sedadlo zároveň funguje jako toaleta.Společně s dalším kandidátem na pilota tohoto letounu Bertrandem Piccardem musel Boschberg projít speciálním výcvikem. Prošel si kurzem v rozjímání a také se musel věnovat józe, která pilotovi pomůže uvolnit se v tak malém prostoru. 

V kokpitu je dostatek jídla, vody a sportovních nápojů jen na týden. Proto se muselo několik dní čekat na příznivé podmínky, protože každý den navíc, který by musel Boschberg v kokpitu strávit, by mohl být velkou komplikací. Součástí výbavy jsou také kyslíkové masky, padák a také záchranný člun. Všichni samozřejmě doufají, že tyto věci nebude třeba po celou dobu letu použít.

Cesta kolem světa začala 9. března v Abú Zabí ve Spojených arabských emirátech. Má trvat pět měsíců. Let letadla 25 dní. Celá trasa je dlouhá asi 35 000 kilometrů. Piloti Piccard a Borschberg se projektem snaží podpořit využívání sluneční energie. První etapy probíhaly v relativně rychlém sledu, avšak na čínském východním pobřeží se letoun zdržel více než měsíc kvůli čekání na počasí vhodné ke startu, který byl několikrát odložen.

Čtěte také: Solární letoun vyrazil na nejdelší etapu obletu Země

Sdílet:

Hlavní zprávy

Týdeník Echo

Koupit