Brněnská Grand Prix v ohrožení? Prodej vstupenek byl zastaven
Spor o dotaci
Automotodrom Brno dnešním dnem pozastavuje předprodej vstupenek na letošní ročník Grand Prix silničních motocyklů, který se má uskutečnit v půli srpna, uvedl mluvčí Automotodromu Jiří Smetana. Organizátoři tak reagovali na fakt, že zastupitelé dnes nehlasovali o mimořádné dotaci 50 milionů korun, která měla putovat na financování letošního závodu.
Podle Smetany nemá Automotodrom na uspořádání závodů bez podpory veřejného sektoru peníze a Velká cena je ve velkém ohrožení. Brno má však nadále zájem Grand Prix zachránit a má v plánu o tom jednat s krajem a státem.
Automotodrom Brno nyní oznámí nastalou situaci promotérské společnosti Dorna, které už dluží peníze za získání licence z minulých let. „Dorna rozhodne, zda se závod pojede, či nikoliv. My jsme nyní ve fázi, kdy hrubě porušujeme smlouvu. Nejhorší variantou by pro nás bylo, že bychom museli platit zalistovací poplatek, ale závody bychom nemohli uspořádat,“ řekl Smetana.
Zastupitelé měli rozhodnout o mimořádné dotaci 50 milionů korun, ale o návrhu ani nehlasovali. V rámci diskuze totiž nevyjádřili návrhu podporu opoziční zastupitelé, ale ani koaliční Strana zelených a plnou podporu celého hnutí neslíbil ani primátorův náměstek Matěj Hollan z Žít Brno. Primátor Petr Vokřál (ANO) proto předložil náhradní variantu.
„Zastupitelstvo Brna podporuje konání Grand Prix na Masarykově okruhu v dlouhodobém měřítku a nejen v letošním roce a deklaruje zájem podílet se s českým státem, Jihomoravským krajem, společností Dorna a Automotodromem na zajištění pořádání závodů,“ napsal v návrhu Vokřál.
Mnozí zastupitelé poukazovali na to, že by padesátimilionová dotace mohla zachránit pouze letošní ročník, na který by byla podpora extrémně vysoká. Brno chce proto iniciovat vznik uskupení složeného ze zástupců města, kraje a státu, které by získalo licenci od Dorny. Dorna by se zároveň měla zavázat k tomu, že poskytne smlouvu na licenci na dalších tři až pět let.
Jak stát, tak kraj i město by se měly finančně podílet na úhradě zalistovacího poplatku, který činí přes 70 milionů korun a kvůli kterému jsou závody údajně prodělečné. Zastupitelé však schválili, že město nedá více než deset milionů korun.
Založit společnost se zástupci kraje, města a státu už dříve navrhoval Jihomoravský kraj. Nabídl 20 milionů korun a dostal od státu dalších 30 milionů korun, které se rozhodl dát na letošní Grand Prix. Poskytnutí dotace ale podmiňoval spolupořadatelstvím, aby mohl kontrolovat, co se s penězi z veřejného sektoru děje. Automotodrom na to ale nepřistoupil, protože je podle Smetany smlouva kraje pro závody nevýhodná.