Globální řetězce se hroutí. Zrušte pandemické zákazy, vyzývají dopravci světové vlády
KOLAPS V DOPRAVĚ
Dopravní společnosti varují před kolapsem globálního dopravního systému kvůli následkům pandemie, které mají dopad zejména na jejich pracovníky. Společnosti, které přepravují zboží po celém světě, si stěžují, že jejich pracovníky omezují zákazy volného pohybu a stejně jako ostatní odvětví trpí nedostatkem zaměstnanců. Mezinárodní lodní komora (ICS) a další skupiny proto v otevřeném dopise vládám, které se účastní Valného shromáždění OSN, apelují na zlepšení podmínek. Mimo jiné by to například znamenalo i zhoršení situace ve Velké Británii, která se potýká s nedostatkem dodávek potravin a pohonných hmot, píše CNN.
V otevřeném dopise průmyslové skupiny požadují od vlád, aby obnovily volný pohyb pracovníků v dopravě a zároveň by měli být přednostně očkováni, a to vakcínami uznanými Světovou zdravotnickou organizací (WHO). „Celosvětové dodavatelské řetězce se začínají hroutit, protože si dva roky namáhání pracovníků v dopravě vybírá svou daň,“ napsaly skupiny s odkazem na trvající koronavirovou situaci ve světě. Dopis byl také podepsán Mezinárodní asociací letecké dopravy (IATA), Mezinárodní unií silniční dopravy (IRU) a Mezinárodní federací pracovníků dopravy (ITF). Dohromady sdružují 65 milionů dopravních pracovníků po celém světě.
„Všechna odvětví dopravy pociťují nedostatek pracovníků a očekává se, že v důsledku špatných podmínek, kterými miliony lidí během pandemie čelí, budou z dodavatelského průmyslu nadále odcházet,“ uvedly skupiny své obavy v otevřeném dopise. Guy Platten, generální tajemník ICS, předpovídá, že nedostatek pracovníků se ke konci roku pravděpodobně zhorší, protože by se nemuseli chtít zavázat k novým smlouvám a riskovat tak, že se kvůli uzavírkám přístavů a neustálým změnám cestovních omezení nedostanou na Vánoce domů.
Nedostatek pracovníků v dopravě zasáhne zejména dodavatelské řetězce, což by znamenalo nedostatek dodávek i základních potřeb jako jsou potraviny či pohonné hmoty, čímž se nyní potýká zejména Velká Británie. Psali jsme o tom například zde. Generální tajemník ITF Stephen Cotton poukázal na to, jak je řetězec zranitelný. „Globální dodavatelský řetězec je velmi křehký a závisí jak na námořníkovi z Filipín, tak na řidiči kamionu při dodávce zboží,“ řekl Cotton CNN. „Nastal čas, aby vlády reagovaly na potřeby těchto pracovníků,“ dodal.
Na začátku pandemie mnoho pracovníků v námořní dopravě souhlasilo s prodloužením smluv o několik měsíců, aby dodávky potravin, pohonných hmot, léků a dalšího spotřebního zboží mohly proudit po celém světě. Nemožnost létat a uzavření hranic však téměř znemožnilo přesun pracovníků a výměny posádek.
Přestože s vakcínami proti covidu-19 se situace měla zlepšit, kvůli mutaci delta byla znova zavedena některá cestovní omezení a pracovníci v dopravě nadále čelí nesčetným požadavkům na očkování a testování, která se však neustále mění, aby mohli vykonávat svou práci. Platten z ICS také poukázal na to, že pracovníci se museli kvůli různorodým požadavkům přeočkovávat, neboť některé země schválily pouze určité vakcíny. „Nechápu, proč nemáme nějaký globální standard,“ dodal Platten. Navíc podle něj celosvětově nerovnoměrná distribuce vakcín znamená, že je plně očkováno pouze asi 25% až 30% pracovníků z námořní dopravy, mnozí z nich totiž pocházejí z Indie a Filipín.
Testování na covid-19 je pro pracovníky také výzva. V únoru Německo jednostranně zavedlo povinné testování PCR bez výjimky pro řidiče nákladních vozidel, což vedlo sousední země včetně Itálie k zavedení podobných omezení, aby zabránily uváznutí tisíců řidičů na jejich vlastním území, píše CNN. Tato opatření ovlivnila tisíce řidičů nákladních vozidel, zejména na Brennerském průsmyku mezi Itálií a Rakouskem, a donutila je tak stát ve frontách celé dny při teplotách pod nulou bez jídla a zdravotnických zařízení. Certifikát EU Digital Covid od té doby částečně situaci zmírnil, ale na některých místech zúžení v dopravě přetrvává.