Bagry u industriální památky. Začíná demolice nádraží Bubny
Starosta Prahy 7: Ostuda a barbarství
Úderem pondělního rána má Praha přijít o další významnou industriální památku. Podle informací, které v neděli zveřejnil Klub Za starou Prahu, má dnes začít náhlá demolice části historického nádraží Praha-Bubny. Současný majitel pozemku a investor budoucích staveb, společnost ORCO-CPI Radovana Vítka, přitom ještě v nejnovější studii se zachováním budovy počítal.
Investor má v pondělí začít demolovat budovy Dílen bývalé společnosti Státní dráhy v Bubnech. Přitom do roku 2008 chránil většinu budov v areálu statut kulturní památky, na základě žádosti tehdejšího developera však objekt o statut přišel.
Informaci v neděli na svém facebookovém profilu potvrdil rovněž starosta Prahy 7 Jan Čižinský z Hnutí Praha 7 sobě.
„Ostuda a barbarství“
„Velká lítost, ostuda a barbarství. Osud této mimořádné stavby visel pět let na vlásku. V pondělí společnosti CPI a ORCO ten vlásek chtějí bohužel přetrhnout. Snažíme se ještě s investory jednat,“ napsal.
Starosta pro server ECHO24.cz uvedl, že informaci o demolici se dozvěděl v pátek v noci a v sobotu s investorem jednal, zatím ovšem bez výsledku. Naděje na záchranu budov je podle něj velmi malá, ale dokud stavby stojí, budou se snažit celou situaci zvrátit. Připomněl mimořádnou architektonickou hodnotu areálu s tím, že ve Vídni se u podobných industriálních budov podařila úspěšná konverze, z níž nyní těží celé město, i co se turistického ruchu týče.
„Necitlivost investora k hodnotě stavby, která se krátkou dobu dokonce těšila statutem kulturní památky, než se předchozímu majiteli podařilo památkovou ochranu zrušit, nás zaskočila. Tuto přezíravost k hodnotné stavbě, která by mohla dát budoucí podobě nové čtvrti osobitou tvář a být zároveň výrazem paměti místa, a která dosud nebrání realizaci žádného konkrétního projektu, nemůžeme označit jiným slovem než neúctou k technickému historickému dědictví a barbarstvím srovnatelným se zbořením zimního stadionu na Štvanici,“ dodal starosta Čižinský.
Čtěte také: Stropnický: S Krnáčovou jsme spojenci. Problém Prahy je Kleslová
Demolici podle něj firma připravovala už půl roku a nic neřekla, přestože ve studiích se počítá právě s jejich zachováním. Jan Burian, mluvčí společnosti CPI Property Group, která je developerem projektu, pro ECHO24.cz potvrdil, že společnost má rozhodnutí o demoličním výměru a s demolicí se má podle jeho informací dnes skutečně začít.
Zachovány mají být podle něj památkově chráněné sloupy, které zůstanou v péči památkářů, dokud nebudou zapojeny do nového objektu, jenž má na místě vyrůst.
Čtěte také: Neboural jsem načerno, říká investor. A staví na Šumavě dál
Demolice byla sice povolena již pro předchozího majitele, stále se však zvažovala varianta zachování dílen a hledala možnost jejich nového funkčního využití pro budoucí podobu nové čtvrti, která má v okolí vyrůst.
Na místě se v pondělí ráno sešli lidé, kteří proti plánované demolici protestují. Podle aktuálních informací, které pro server ECHO24.cz poskytla jedna z účastnic, jsou zatím na místě dva bagry, o dalším dění v areálu nic nevědí, protože dovnitř se nedostanou a správce areálu s nimi nekomunikuje.
Vzniknou další kanceláře, byty, univerzitní kampus
Vlastníkem i investorem staveb je realitní skupina Orco Property Group, která se potýkala s velkými finančními problémy. Proto projekt výstavby na železničním nádraží Praha-Bubny neustále odkládala, peníze neměla ani na demolici. Změna nastala až po nedávné změně vlastnické struktury firmy, kdy ji fakticky ovládl podnikatel Vítek. Právě jeho skupinu CPI si Orco najalo jako developera celého projektu.
Generální ředitel Orco Property Group Jiří Dedera dnes demolici rovněž potvrdil s tím, že tak probíhá v souladu s dlouhodobou strategií i řádně schváleným záměrem a že stav bouraných nemovitostí je již dlouhodobě neudržitelný.
Rozvojové území Bubny-Zátory, které leží mezi stanicemi metra Vltavská a Nádraží Holešovice, je jedním z 15 velkých rozvojových území hlavního města, pro která platí stavební uzávěra. Majitel části pozemků, společnost Orco Property Group, plánuje na 27 hektarech postavit novou čtvrť. Projekt původně počítal s výstavbou luxusních i klasických bytů, kancelářských prostor, nové školy, zdravotnického zařízení a univerzitního kampusu. Celkově by mělo vyrůst 1,2 milionu metrů čtverečních nadzemních ploch, z toho celá polovina kancelářských a třetina bytových ploch.
Provoz nádraží Praha – Bubny byl zahájen v roce 1868, kdy byla dostavěna spojka Buštěhradské dráhy na Masarykovo nádraží. K nádraží také náleželo rozsáhlé depo, dílny a výtopna, které byly vybudovány v letech 1869 až 1873. Kapacita zázemí nádraží, jež mělo odlehčit depu na Masarykově nádraží, byla až 140 vozů. Poslední rekonstrukcí prošlo v letech 1956 až 1958. Provoz byl ukončen v roce 2000, od té doby budovy chátrají.
Z nádraží odjížděly židovské transporty
Z vlakového nádraží Praha-Bubny bylo za holocaustu deportováno na 50 tisíc českých Židů do koncentračních táborů. Před budovou nádraží byl letos v březnu odhalen památník s názvem Brána do nenávratna. Objekt od českého sochaře Aleše Veselého má podobu dvacetimetrové kolejnice vedoucí k nebi, který transportů Židů po železnici do koncentračních táborů připomíná.