Peugeot 308 GT: Závan divokosti

PEUGEOT

Peugeot 308 GT: Závan divokostiAUTO TEST 10
Auto
  • František Vahala
Sdílet:

Peugeot 308 je povedené auto, o čemž svědčí i fakt, že bylo vloni zvoleno evropským autem roku. Vyzkoušel jsem už snad všechny verze, ale na žádnou jsem se netěšil tak, jak na novou 308 GT. Co se skrývá pod decentním, leč velmi sebevědomým zevnějškem?

Po určitém období, během kterého mě auta francouzského výrobce příliš nepřesvědčila (mám na mysli třeba modely 307 nebo 207), začal Peugeot jakoby znova od začátku. Nový designový směr, který naznačil už model 508 (také se o něm dočtete), vylepšená kvalita aut a celkové zlepšení jízdních vlastností byly u nové rodiny aut posledních let patrné. V segmentu nižší střední třídy, tradičním kolbišti evropských hatchbacků, se proti golfu či meganu postavil zbrusu nový Peugeot 308. Už běžné verze vypadají dobře – z jejich designu je cítit francouzská elegance, která není tak prvoplánově podbízivá jako například italská, ale má svůj šarm a charizma.

Normální auta s malými turbodiesely nyní vynecháme, zaměřím se rovnou na GT, tedy nejsilnější variantu modelu, kterou si v současnosti můžete koupit. Zvenku se toho proti ostatním zástupcům rodu příliš nezměnilo, maximálně zaujmou 18palcová kola se speciálně tvarovanými paprsky, prahové nástavce či zadní difuzor s efektně vyvedenými koncovkami výfuku. Uvnitř je to na první pohled zajímavější – tělo obejmou výborná sportovní sedadla (bohužel příplatková), nohy se opřou o hliníkové pedály, zdobení interiéru pokračuje červenými švy, leštěnou ocelí a dalšími přitažlivými prvky. Na středovém tunelu našlo své umístění tlačítko Sport. Ještě by se hodilo dodat, že do ruky padne malý, oválný volant s širokým věncem, ale upřímně to potvrdit nemohu. On totiž do ruky moc nepadne, vypadá jako by patřil k setu pro hraní počítačových her a docela trvá, než si na něj zvyknete. Osobně bych preferoval normální, kulatý a hlavně rozměrnější věnec, se kterým by se při jízdě dostavila větší jistota. Peugeot 308 je moderním autem, které už v některých případech nemá ani CD přehrávač – všechna komunikace se odehrává přes USB či Bluetooth a samozřejmě dotekový displej, který ale za zcela intuitivní považovat nelze. Průměrná je také navigace a její grafika. Tak, jakmile jsme si odbyli tyto drobnosti, můžeme se raději věnovat jízdě…

Vizuální a akustická proměna

Startovací tlačítko je umístěno neobvykle na středovém tunelu, díky chytrému centrálnímu zamykání stačí mít klíč v kapse, což je příjemné. Při prohlídce ceníku nového GT se dozvíte, že máte k dispozici celkem čtyři různé kombinace motorů a karoserií (a možnost volby automatu, který se do tohoto auta ale vůbec nehodí). Můžete mít hatchback či kombi (což je sympatická rodinná volba), benzinový nebo naftový motor. Osobně bych určitě volil verzi, kterou jsem také vybral k testu: manuální převodovka, benzinový motor a pětimístná karoserie hatchback.

Tlačítkem ožívá technologicky zajímavý čtyřválec o relativně skromném objemu 1,6 litru, ale se skvělým výkonem 205 koní (číslo je připomínkou legendárního modelu 205 GTi) a točivým momentem o hodnotě 285 Nm. V praxi to znamená, že 1415 kg těžký vůz (počítáno i s řidičem) se rozjede na 100 km/h za 7,4 vteřiny a omezovač ho zastaví až na rychlosti 230 km/h. To jsou velmi slušné hodnoty. Už při pohledu do ceníku bych to zhruba komentoval slovy, že „takhle by mělo auto této třídy jezdit, aby bylo bezpečné a dynamicky dostatečně zajímavé“.

Jakmile jsem se po prvních kilometrech dostal z městské džungle, okamžitě přepínám auto do sportovního módu a vypínám ESP (ano, jde to, jednoduchým stiskem tlačítka se zbavíte elektronického stabilizačního systému). Vůz se mění, zejména vizuálně a akusticky. Do ruda se totiž zbarvuje celá kaplička přístrojů včetně otáčkoměru stoupajícího neobvykle doleva, mezi hlavními ukazateli se na displeji zobrazuje využívaný výkon, tlak turba a točivý moment. Hezké… Navíc se výrazně mění zvuk motoru, najednou je brumlavější, hutnější, což kvituji s povděkem, protože v běžném režimu se ladiči Peugeotu příliš nesnažili o libozvučný projev. První zatáčky a pedál plynu na podlaze – auto jede opravdu dobře! Motor je pružný, ve sportovním režimu ostřeji reaguje, rád se vytáčí, plynulý zátah je dostatečně důrazný a přesná šestistupňová převodovka ještě umocňuje radost z jízdy. Největší sílu dodává motor ve středních otáčkách, do vyšších ho netřeba přemlouvat. Jediné, na co si při ostré jízdě zvykám, je řízení s elektrickým posilovačem, kterému chybí cit a navíc je zde neustále přítomen onen malý oválný volant. S ním bych se těžko sžíval, ale to je samozřejmě jen osobní pocit – vyzkoušejte a uvidíte.

Multifunkční autíčko

Sportovní podvozek modelu GT pracuje velmi dobře. Jsme níž u asfaltu než v běžné verzi, vepředu o 7 mm, vzadu o 10 mm, což způsobily kratší, tužší pružiny. I když jde o sportovní verzi s nízkými pneumatikami na 18palcových kolech, musím uznat, že není zbytečně tvrdá či poskakující. Chová se civilizovaně, dovnitř nic netříská, nemlátí, naopak je třeba podvozek a jeho „tvrdou“ práci pochválit. Vyloženě cítím, jak se kola drží asfaltu, změny směru (a působení na hmotu) jsou čitelné a pokud to přeženete s rychlostí, lze GTčko relativně bezpečně a čitelně korigovat. Na běžných okreskách lze jezdit skutečně rychle a přitom se celkem radovat ze samotného zážitku v řízení. Komfort při dlouhé cestě zajišťují sice zejména skvělá sedadla s výrazným vedením těla, ale i dobré nastavení a zkombinování pružin a tlumičů má na tento jízdní aspekt vliv. V případě GT se podařilo udělat příjemné, tuhé auto, které není zbytečně tvrdé, jak to některé hot-hatche umějí. Paráda! K celku jen dodám, že 308 GT má pěkně ostré brzdy, které ale mají trochu necitlivě nastavený chod pedálu, zabírají téměř okamžitě i po lehkém sešlápnutí. Zvyknete si, jen to není optimální.

Jedině přeplňování
Stále mám ještě v živé paměti hot-hatche konce 80. let, které z objemu 1,6 litru těžko dostávaly výkon kolem 130 až maximálně 150 koní. A to už bylo opravdu něco! Na příkladu Peugeotu 308 GT je patrné, jak se technologie přeplňování, vstřikování či spalování posunula. Moderní agregát 1.6 THP o objemu 1598 cm³ disponuje přímým vstřikováním paliva (dříve bylo maximálně vícebodové), má tzv. twinscroll výfukové turbodmychadlo (se dvěma samostatnými vstupy výfukových plynů) s plnicím tlakem až 2,1 baru (dříve maximálně 1,5 baru a i to už bylo moc), samozřejmě také rozvod ventilů DOHC (dvě vačkové hřídele, čtyři ventily na válec) a například i šetřivý systém stop-start (ono pověstné zhasínání na semaforech), který je ovšem z výše uvedeného jediným prvkem, který bych oželel (a myslím, že motor by byl bez něj také šťastnější…). Celkově čtyřválec dosahuje díky výše zmíněným prvkům výborného výkonu 205 koní při 6000/min z objemu 1,6 litru a na přední kola putuje také točivý moment vrcholící hodnotou 285 Nm při 1750/min. Evoluce přece jen dává smysl!

S peugeotem jsem jezdil ve všech podmínkách a s radostí konstatuji, že se jedná o povedené, multifunkční autíčko, kterému nechybí šmrnc ani výkon. Ve městě potěší výhled a obratnost, na dálnici dynamika i skvělá sedadla a na okreskách sportovní režim a chtěné drama při ostrých průjezdech zatáčkami. Co spotřeba paliva? Věřím, že už dávno nejste tak naivní, abyste věřili oficiálním údajům o spotřebě paliva, proto rovnou vynechme továrních 5,6 l/100 km. Reálnější je běžný pohyb za nějakých 7 l/100 km, občas i o něco méně, například 6,5 l/100 km. To je pořád dobré vzhledem k výkonu… Pokud se rozvášníte, spotřeba se dostane nad hranici 10 l/100 km, což se ale dá docela logicky čekat. V tomto ohledu tedy spíše lepší průměr…

Otázka ceny a určení auta. GT je rozhodně spíše pro mladší generaci dnešních třicátníků, kterým voní benzin a rádi se občas trochu odváží, ale přitom už s sebou vozí dětské sedačky a plný kufr rodinného harampádí. Takoví, kterým se líbí Ford Focus ST či obligátní VW Golf GTI. Ve stručnosti – dvoulitrový ford s větším výkonem (250 koní) stojí 698 990 Kč a je tak trochu jinde. Golf GTI s manuálem a dvoulitrovým TSI naladěným na 220 koní pořídíte za 635 900 Kč, zatímco Peugeot 308 GT v podobné specifikaci stojí 637 500 Kč. Tedy skoro stejně. Golf má mnohem víc příplatkových prvků, ale má zadarmo sportovní sedadla. Peugeot zase nevyžaduje příplatek za xenony, má Full LED přední světla, která svítí úžasně. Osobně bych se v případě zájmu určitě svezl v obou autech, ale láká mě spíš francouzský šarm než sice osvědčená, ale trochu sterilní německá technokracie.

Plusy:

Výkonný a pružný motor, převodovka, naladění podvozku, přední sedadla, image

Minusy:

Oválný volant, nepříliš citlivé řízení, ovládání infosystému, příplatek 48 000 Kč za sportovní sedadla, charizma motoru

Verdikt:

Peugeot 308 GT je opravdu velmi dobré auto – není to vyloženě hot-hatch, ale dobře sladěná ostrá verze vytvořená z dobrého základu. Citlivě, nenásilně, bez zbytečných agresivních prvků. Motor má sílu, ale umí být i celkem úsporný. Decentní auto skvěle jezdí, zejména na okreskách je s ním nečekaná zábava. Než (a pokud vůbec) přijde ostřejší verze, má Peugeot velmi přitažlivou konkurenci Golfu. Cenově jsou na tom velmi podobně, takže opravdu záleží jen na vkusu zákazníka.

Sdílet:

Hlavní zprávy

×

Podobné články