‚Odpovědnost pilota, plat uklízečky.‘ Řidiči autobusů hrozí stávkou
Řidiči se bouří
Dopravní odboráři vyhlásili stávkovou pohotovost kvůli nízkým platům řidičů autobusů. Pokud se podmínky šoférů řídících linkové autobusy nezlepší, jsou odbory ochotné přijít s ostřejší podobou protestu včetně stávky. Na tiskové konferenci to řekl předseda Odborového svazu dopravy (OSD) Luboš Pomajbík. Odbory poukázaly na to, že krajské zakázky na provoz autobusových linek vyhrávají firmy, které cenu přepravy snižují na úkor mezd řidičů. Protest platí do odvolání.
„Řidič autobusu stráví na pracovišti i více než 300 hodin měsíčně při 72 až 82 korunách hrubého na hodinu,“ uvedl Pomajbík. Více peněz podle něj dostávají i brigádníci v supermarketu, když vykládají ovoce do regálů v supermarketu. Počet přesčasových hodin, které řidiči slouží mimo jiné i proto, že je šoférů na trhu nedostatek, může s sebou nést zvýšené riziko nehod, doplnil.
Na podporu nároků řidičů na stanovení minimální mzdy v krajských výběrových řízeních na provoz autobusových linech jsou odbory ochotné využít všech důraznějších forem protestu. Podle Pomajbíka může jít například o lokální stávku, která by ale mohla přerůst v rozsáhlejší formu protestu. Odbory by podle něj nevyhlašovaly stávkovou pohotovost, pokud by si nebyly jisté, že jsou schopné přistoupit i k těmto důraznějším akcím. Zároveň ale uvedl, že OSD preferuje řešení situace dohodou.
Problémem podle odborů je i skutečnost, že smlouvy na jednotlivá spojení se uzavírají na dobu pěti i deseti let. Cena práce šoférů je tak zafixovaná a není prostor ji v tomto období zvyšovat. Přestože není možné na takto dlouho dobu zafixovat ceny paliv nebo technologií, ceny mezd nyní zafixovat lze, doplnil předseda Českomoravské konfederace odborových svazů (ČMKOS) Josef Středula. Výše těchto mezd navíc nestačí, aby se šoféři mohli slušně uživit, dodal.
Problematiku mezd řidičů autobusů ale i nákladních řidičů hodlá ČMKOS otevřít i na prosincovém jednání tripartity, uvedl Středula. K tomuto datu monitorují ochotu řidičů stávkovat i jablonečtí a liberečtí odboráři, kteří vlnu protestů letos na podzim zahájili. „Chceme pracovat s daty a vědět, kolik lidí půjde (stávkovat) z Moravy, kolik z toho a z toho kraje,“ uvedl k tomu v polovině listopadu předseda jablonecké základní odborové organizace BusLine Jiří Kuchynka.
Jablonecká výzva a reflexní vesty
Vlnu protestů řidičů zahájila takzvaná jablonecká výzva, kterou chtěli odboráři z Jablonce nad Nisou a Liberce poukázat na nízké platy řidičů autobusů na linkách objednaných krajem. Reflexní vesty na podporu jejich požadavků poté oblékly tisíce šoférů po celé zemi, posledním z řady protestů bylo středeční vystoupení řidičů v linkové dopravě ve Zlínském kraji.
Odbory se protesty snaží prosadit vytvořením pracovní skupiny ve spolupráci s kraji a vládou, která by vypracovala jednotnou metodiku, podle níž by pak kraje vypisovaly soutěže na veřejnou autobusovou dopravu. V tendrech by pak mělo být jednou ze zásadních podmínek dodržování minimální mzdy pro řidiče. Odboráři požadují, aby přímo v zadání zakázek byla zakotvena nejnižší mzda řidičů v podobě 1,75násobku minimální mzdy. Odpovídá to 100 korunám na hodinu. Nárok řidičů na takové podmínky přímo v zadáních veřejných zakázek nedávno podpořil i premiér Bohuslav Sobotka.
Stejně jako řidiči autobusů jsou ze svého platového ohodnocení frustrovaní také řidiči kamionů. Říkají o sobě, že ,,mají zodpovědnost pilota, ale plat uklízečky“. Často jsou dlouhodobě odloučeni od rodiny, musí znát celní předpisy Evropské unie, dopravní předpisy, domluvit se cizím jazykem, vědět, jak rozložit či upevnit náklad, atd. Navíc se musí vypořádat se špatným stavem vozovky, nepřízní počasí či zácpami a časovým stresem.