BMW 2 Active Tourer: Změna koncepce, která se povedla
BMW
BMW jsme si vždycky spojovali se sportovními modely s pohonem zadní nápravy. Ovšem i tato prémiová automobilka už se rozhodla jít i trochu jinou, konvenčnější cestou a po dvou letech vývoje představila model Active Tourer, první model s pohonem předních kol.
Už první koncept, představený před dvěma lety v Paříži, vzbudil vlnu protichůdných ohlasů. Tradiční milovníci mnichovské značky jen těžko nesli fakt, že BMW bude mít poháněná přední kola, některým to bylo jedno a jiní (těch byla minorita) se možná i těšili. Ať už to bylo jakkoliv, dnes se ale novinka spadající pod třídu 2 a nazvaná Active Tourer běžně prodává i na našem trhu.
BMW je zdravá automobilka, která v posledních letech rozšiřuje portfolio svých aut téměř raketovou rychlostí. Kromě přidružených modelů Mini, které pod BMW patří, sama nabízí celkem 26 různých modelů (včetně například kabrioletů), k tomu tři hybridy (včetně pokrokového karbonového i8) a jeden čistý elektromobil (i3). K tomu si připočtěte ještě devět ostrých modelů divize M. To je vskutku široká nabídka, za kterou by se nemusela stydět ani mnohem větší automobilka. Model Active Tourer je přesto svým způsobem zlomový, třeba i kvůli použití nové platformy. Co se týče zařazení, je určen primárně jako druhé (či třetí) auto do rodiny – například pro manželku k převozu dětí do školy či na sportovní aktivity. Další cílovou skupinou, kterou by mohla novinka zaujmout, jsou starší páry žijící aktivním životem.
Královský prostor
Ze dvou testovaných vozů jsem zvolil verzi 218d, která je rozhodně příjemnější než 225i, kterou jsem měl také možnost vyzkoušet. Co se týče prvního dojmu, Active Tourer působí jako jakékoliv jiné BMW (zejména kvalitou a zpracováním), výraznější změnou jen jeho na první pohled vyšší stavba. Interiér je vytvořen přesně v duchu značky, žádné velké designové překvapení se tedy nekoná. Sedadlo snižuji směrem k asfaltu a ihned poznávám známé, jednoduché ovladače, vypůjčené z ostatních modelů. V tomto ohledu BMW vsadilo na pokračování v doladěné, zaběhnuté koncepci, což je dobrá zpráva.
Ihned zkouším prostor na zadních sedadlech a možnosti zavazadelníku. Na variabilitu byl kladen důraz, nejen, že vzadu je královsky prostoru, ale zadní sedadla (mimochodem výborně tvarovaná) se dají navíc horizontálně posunovat. A samozřejmě také různě sklápět. Zadní cestující čeká množství prostoru pro nohy i pro hlavu, problém nebudou mít ani extrémně vysoké postavy. Další chytré řešení objevuji po otevření kufru: sedadla se snadno sklápějí stiskem tlačítka a náhle vzniká rozměrná plocha, která měří na délku přes dva metry (což bych při pohledu zvenku neřekl). Rozměrná plocha nabízí velmi slušných 1510 litrů, ale ani základ v podobě 468 litrů prostoru není vůbec špatný. BMW pochopilo, že prostor a jeho využitelnost jsou v této třídě aut zásadní. Ale co jízda?
Asistent rozjezdu
Po nastartování jemně vibrujícího motoru se konečně rozjíždím. Manuální řazení je dnes v BMW spíše výjimka, většina velkých modelů je častěji dodávána s osmistupňovým automatem. Musím říct, že převodovka funguje velmi příjemně: dráhy jsou jasně definované, nepříliš dlouhé a drobný odpor při přechodu přes neutrál neruší. Jemná spojka jasně ukazuje, že vůz se má snadno a pohodlně ovládat. Řízení je sice tužší, ale jinak přesné a nevyžadující příliš síly. Zajímavostí je asistent rozjezdu při špatném puštění spojky, který pomůže méně zdatným řidičům a řidičkám s hladkým rozjezdem bez škubání.
BMW se rozhodlo oslovit širší skupinu zákazníků, kteří měli (i přes armádu elektronických pomocníků) do současnosti strach z pohonu zadních kol. Proto vyvinulo novou modulární platformu UKL (obdoba koncepce MQB od VW), která má posloužit jako základ až pro 12 nových modelů, a tím zajistit výrazné snížení nákladů. BMW si pochvaluje, že výhodou platformy bude možnost představení několika modelů najednou: veškerý vývoj je již hotový a každý konkrétní model se pouze doladí. V následujících osmi letech nás tak čeká mnoho různých modelů na této platformě, z těch existujících zmiňme nové Mini (včetně pětidveřového). Mohl by se objevit i menší a větší hatchback a také menší SUV. Tradice značky BMW je tím definitivně narušena, ovšem nutnost prodávat je také pochopitelná. Uvidíme, zda alespoň ve velkých BMW zůstane uspořádání pohonu tradiční.
Motor zaslouží pochvalu – jeho původ je sice znát zmiňovanými vibracemi a hrubším zvukem, ale jinak je pro auto ideální. Táhne plynule a dostatečně důrazně již od nízkých otáček a ochotně se vytáčí do těch vyšších. Pod označením 18d najdeme dvoulitr, který je sice zaměřený na nízkou spotřebu paliva, ale nezklame ani papírovými hodnotami výkonu. Celkových 150 koní je k dispozici ve 4000 ot/min, ovšem točivý moment s hodnotou 330 Nm je připraven již od 1750 ot/min. Čtyřválec se samozřejmě pyšní pokrokovými technologiemi, mezi které patří přímé vstřikování paliva nebo propracovaná technologie přeplňovaní Twin Power Turbo. Dosáhnout slibované hodnoty spotřeby 4,1 až 4,3 l/100 km se mi vzhledem k dynamické jízdě nepodařilo, při častém využívání potenciálu motoru jsem se musel spokojit s hodnotou kolem 7 l/100 km. Ale věřím, že klidným stylem jízdy se dostanete k hodnotě kolem 5 l/100 km, a to zejména na volnějších silnicích. Dále snižovat spotřebu paliva a energie samozřejmě pomáhá systém stop-start nebo rekuperace brzdné síly.
Achillova pata
Jak BMW s pohonem předních kol jezdí? Vývojáři udělali, co mohli, takže jednoduše řečeno: dobře. Podvozek si zachovává tuhost, na kterou jsme u mnichovských aut zvyklí, i přes použití velkých kol v interiéru nic nemlátí ani nerázuje. Přejezdy nerovností jsou patrné, ale jsou tak dobře odtlumeny, že posádku neruší. Stabilita a jistota na silnici jsou na úrovni nadprůměru dané třídy. Active Tourer nemá problémy s trakcí, ani se zatáčením. I když je předek naftové verze trochu těžší (a celé auto váží minimálně 1450 kg), v zatáčkách není nedotáčivost při běžném ježdění nijak zásadně citelná. V zatáčkovité pasáži se auto chová přirozeně, ničím výrazně neruší, neznervózňuje řidiče. Snad jen výhled přes A-sloupek by mohl být o něco lepší…
Dostáváme se k ceně, což bude zřejmě tak trochu Achillova pata modelu. Základní provedení totiž stojí 631 800 Kč (s DPH), což je za menší MPV vysoká cena, navíc když jde o sice slušně vybavený, ale stejně pouze základ. Testovaná verze 18d se prodává od 746 200 Kč v sériovém provedení, přičemž ještě dražší jsou výbavové prvky Advantege, Sport, Luxury a M Sport (což je u tohoto auta trochu nesmyslná kombinace). Testovaný vůz nakonec dosáhl na hodnotu lehce přes milion korun, což už je cena o třídu většího vozu. Konkurenční Mercedes-Benz B začíná na 555 000 Kč a celkově je cenově posunut trochu níž než BMW. Navíc je zde otázka příplatkových prvků, která prodraží oba prémiové vozy, takže ceníkové ceny realitu jen naznačí.
Plusy:
pružný a výkonný motor, dobrá spotřeba, podvozek, variabilita interiéru, pohodlná sedadla, výbava
Minusy:
vysoká cena, množství příplatkových prvků, horší výhled přes A-sloupek
Verdikt:
BMW se vstup do segmentu MPV povedl. Active Tourer pěkně vypadá, je kvalitně poskládaný a velmi dobře jezdí. Úroveň variability je také nadstandardní, stejně jako nabídka prostoru. Pohon předních kol v tomto segmentu nevadí, spíš bude zajímavé pozorovat, jak zákazníci zareagují na cenové nastavení modelu – BMW v tomto sebedůvěra určitě nechybí.