Jurečka hledá televizního rybáře a kuchaře. Odměna 4,5 milionu
Podpora rybářů?
Známý rybář bude objíždět tuzemské rybníky a nádrže, aby ulovil některou z tradičních českých ryb. A kuchař na břehu nabídne recept na její úpravu. Takový je koncept nového seriálu, který chystá ministerstvo zemědělství ve spolupráci s Českou televizí (ČT). O projektu za 4,5 milionu korun, na který mají jít ze 75 procent evropské peníze, bude ve středu rozhodovat vláda.
Na programu vlády figuruje televizní novinka, které se mají diváci podle ministerských představ dočkat ještě letos, jako „Propagační kampaň sladkovodní akvakultury ve veřejnoprávní televizi“.
Název dává vzpomenout na jinou kampaň ministerstva zemědělství. Projekt Ryba domácí měl Čechy přimět k větší konzumaci sladkovodních ryb. V televizních spotech jim k tomu hrála rybí kapela a glosovala, že je „tady doma lidi moc nebaští“. Nad projektem ale po letech kroutili hlavou i kontroloři Nejvyššího kontrolního úřad (NKÚ). Ve zkratce: za hodně peněz bylo málo muziky.
„Tento projekt s jediným dodavatelem měl díky reklamní kampani zvýšit spotřebu sladkovodních ryb. Podle Českého statistického úřadu jejich spotřeba na hlavu ale od roku 2009 klesá,“ glosoval NKÚ loni Rybu domácí, která od svého vzniku stála 178 milionu korun.
Projekt předchůdců ministra Mariana Jurečky (KDU-ČSL) měl přitom celou řadu pochybných součástí. Infolinku, na kterou skoro nikdo nevolal a průměrné náklady na jeden hovor se tu vyšplhaly na devět tisíc korun. Resortu platil také kuchařské show, ale i výrobu a opravu několika kol štěstí nebo sběr článků s rybí tématikou.
„Každý pořad by se věnoval jedné určité rybě. Rybář by popisoval její život, navštívil by třeba líheň a pak by ji na rybníku chytil. Musí to být ryby, které se standardně objevují v jídelníčku u nás, jako je kapr, úhoř, štika nebo candát.“
Jurečka se zřejmě poučil a jeho vize je podle informací z ministerstva zemědělství skromnější. „Jde o televizní seriál, který bude natáčet Česká televize o českých rybách v našich rybnících. Měl by to být pořad, který připravíme s ČT na základě podepsaného memoranda z letošního března,“ přiblížil pro ECHO24.cz televizní novinku mluvčí resortu Hynek Jordán.
Rybář typu Jakuba Vágnera
„Nějaký známější rybář by jezdil po našich nádržích a rybnících. Každý pořad by se věnoval jedné určité rybě. Rybář by popisoval její život, navštívil by třeba líheň a pak by ji na rybníku chytil. Musí to být ryby, které se standardně objevují v jídelníčku u nás, jako je kapr, úhoř, štika nebo candát. Když rybu vytáhne, bude na břehu čekat jednoduchá „polní“ kuchyně, kde by měl kuchař říct recept na její přípravu,“ dodal Jurečkův mluvčí.
Nový seriál má mít okolo osmi dílů a náklady ve výši 4,5 milionu korun mají ze 75 procent pokrýt evropské peníze z Operačního programu Rybářství. Kdo ze známých rybářů bude ryby chytat, ještě není jasné, ministerstvo by rádo zlákalo například „televizního rybáře“ Jakuba Vágnera. A chybí také jméno kuchtíka, který bude divákům představovat recepty na vhodnou rybí úpravu a možná je i předvede v praxi.
Propagace sladkovodních ryb v ČT není jedinou marketingovou novinkou, na kterou letos ministerstvo zemědělství cílí. Vzniknout má například DVD s prezentací úspěšných projektů OP Rybářství z let 2007-2013, „sladkovodní akvakulturu“ chce ministerstvo ukazovat také na farmářských trzích a slavnostech, chystá se dotisk kuchařky s rybími recepty a prezentace ryb na odborných výstavách jako je Natura Viva a Země živitelka. O jaké náklady půjde v případě těchto dalších aktivit, zatím není veřejně známo.