Jaká bude první elektrická Škodovka?
Škoda Vision E
Plány značky Škoda na poli elektromobility už nejsou žádným tajemstvím – je potvrzeno, že v roce 2020 se na trh dostane první čistě elektrický vůz z Mladé Boleslavi. Jaký bude? Docela dost mi o něm během frankfurtského autosalonu prozradil šéf produktové strategie Škody Guido Haak.
V rohu expozice značky Škoda na frankfurtském autosalonu stojí koncept Vision E, který ukazuje směr, jímž se bude ubírat elektrická budoucnosti mladoboleslavské automobilky. Studii Vision E Škodovka od svého jarního představení v Šanghaji trochu přepracovala a byť má do sériové podoby stále daleko, lze už nyní leccos vyčíst, tím spíše, když jsem měl možnost v poměrně malé skupině docela dlouho zpovídat šéfa produktové strategie Guido Haaka.
Jak velký bude první elektromobil Škoda?
První čistý elektromobil z Mladé Boleslavi přijde na trh v roce 2020, tedy o rok později, než se představí plug-in hybridní Superb (ten příští rok prodělá facelift a rok nato dostane hybridní pohon). Vision E napovídá, že nepůjde o malé elektrické vozítko, ale spíše o větší auto. „To je pravda, náš první elektromobil bude velikostně mezi octavií a superbem,“ potvrzuje Guido Haak a dodává, „chceme naše technologie ukázat v segmentu, kde mají zákazníci peníze a jsou ochotni je utratit za moderní ekologické auto.“
Objem kufru a další technické parametry
Podle studie Vision E lze usuzovat, že více než o auto s klasickou karoserií půjde o moderní styl tzv. crossoveru. Podle všeho by měl mít sériový model objem kufru 560 litrů, takže Škodovka ani s příchodem elektromobility nehodlá rezignovat na jednu ze svých klíčových hodnot. V nabídce budou verze s pohonem zadních nebo všech kol, maximální rychlost by měla překročit 180 km/h a zrychlení na stovku by mělo elektrické auto zvládnout kolem šesti sekund.
Jak daleko dojede?
V nabídce by měly být verze ve výkonovém rozpětí 105 až 225 kW. Právě této horní hranice dosahuje i studie Vision E, jež má dva elektromotory a pohon všech kol. Od výkonu a jízdních parametrů se samozřejmě bude odvíjet i dojezd – zatím konstruktéři pracují s rozmezím 400 až 600 kilometrů. Novinka bude spočívat na zcela nové platformě MEB koncernu VW, která je určena pro elektromobily a tudíž má plochou podlahu, která logicky počítá s uložením bateriových packů.
Komu chce konkurovat?
Haak tvrdí, že konkurencí budou pro škodovácký elektromobil hlavně modely s klasickým spalovacím motorem včetně vlastní produkce, než jiné elektromobily. Podle prognóz, s nimiž se šéf produktové strategie, na rozdíl ode mě, ztotožňuje, by v roce 2020 měly elektromobily tvořit v Evropě 8 % trhu, když nyní mají zhruba 0,6 %. V roce 2025 už by měl být každý čtvrtý prodaný vůz schopen jezdit výhradně na elektřinu. Uvidíme.