Nenápadné souvislosti Ivana Lutterera
Český fotograf Ivan Lutterer, absolvent oboru fotografie na FAMU, se proslavil především časosběrným fotografickým cyklem Český člověk. Záběr jeho práce byl nicméně širší. Zájem o restaurování fotografií jej dokonce zavedl do amerického Rochesteru, kde bohužel v roce 2001 tragicky zemřel. První ucelený pohled na jeho tvorbu nyní nabízí výstava v Uměleckoprůmyslovém museu v Praze.
Výstava pojmenovaná Nenápadné souvislosti se koná při příležitosti umělcových nedožitých šedesátých narozenin a také proto, že se muzeu podařilo získat jeho rozsáhlou pozůstalost. Po dlouhou dobu zpracováván fotografický odkaz byl muzeu darována rodiči Ivana Lutterera. Výstava bude probíhat ve výstavním sále UPM od 17. dubna do 15. června 2014.
Český člověk
Ivan Lutterer se narodil roku 1954. V letech 1974 až 1979 studoval uměleckou fotografii na pražské FAMU, kde mezi jeho spolužáky patřili mimo jiné Jan Malý a Jiří Poláček. Tato autorská trojice začala v roce 1982 fotografovat portréty Čechů. Vznikl tak časosběrný fotografický cyklus Český člověk čítající tisíce snímků, na nichž jsou zachyceni lidé v improvizovaném pouličním ateliéru na nejrůznějších místech Česka. Unikátní soubor je hlubokou sondou do proměňující se české společnosti.
K nápadu fotografovat českého člověka přivedla autory nenápadná situace v průběhu fotografování moravských krojů v Lanžhotě. Muž v montérkách a s lahví alkoholu v ruce tehdy vstoupil s žádostí o fotografii do jejich polního fotografického ateliéru. Fotografovaný obdržel polaroidový snímek a autorům zůstal černobílý planfilm 9x12. Tento moment dal vzniknout souboru portrétů českých lidí.
Opuštěná a zanedbaná zákoutí Prahy
Ivan Lutterer bývá popisován jako člověk pracující tiše a soustředěně v ústraní. Pro jeho tvorbu je klíčová pozornost, kterou věnoval všem věcem života. Fotografie pro něj byla způsobem dotazování se po smyslu dění kolem sebe a prostředkem k zachycení skrytých souvislostí. Na svých neokázalých fotografiích citlivě zachycuje zcela všední situace a poodkrývá na nich významy skryté ve všem každodenně banálním a přehlíženém.
Hlavním tématem Lutterera byla opomenutá místa Prahy a to právě pro jejich opuštěnost a totální zanedbanost. Fotografoval malostranské dvorky, četné poetické přírodní motivy ze Stromovky nebo zahrádkářské kolonie. Objektem jeho fotografování a citlivé práce se světlem ale byly i motivy mimopražské.