Adventní kalendář s mešitami ‚islamizuje‘ Evropu. Lindt narazil
Kritika švýcarské čokoládovny
Pro výrobce čokolády bývají Vánoce i prodejním svátkem, zájem o sladkosti, hlavně s vánočními motivy stoupá zpravidla strmě vzhůru. Známá švýcarská firma Lindt & Sprüngli zažívá ale nyní horké chvilky. Důvodem je její adventní kalendář s orientálními motivy s názvem „1001 Nacht“ (Tisíc a jedna noc), který část veřejnosti začala považovat za propagaci islámu ba islamizace Evropy. Firma čelí masové kritice na sociálních sítích.
Jak přiznalo oddělení koncernu pro sociální média, jeho Facebook zaplavilo něco, co se dá nazvat „Shit-Candy-Storm“. Producent čokolády je konfrontován se zuřivou kritikou, nadávkami, více či méně otevřenými výzvami k bojkotu jeho výrobků a hláškami typu: „Už nikdy více Lindt do úst.“
Co se stalo? Firma už více než deset let vyrábí adventní kalendář s orientálními motivy „1001 Nacht“. Na trh s ním přišla i letos. Nicméně v době, kdy se stále větší počet Evropanů obává islámu a islamizace křesťanského Západu, vyvolal tradiční kalendář spory a nevoli.
Pro mnohé uživatele Facebooku je švýcarská čokoláda jen dalším dokladem, že v Evropě se postupně prosazuje mohamedánská víra, dokonce že Lindt & Sprüngli se údajným budoucím muslimským pánům sám podbízí. Co je prý snazšího, než naočkovávat archaickou a netolerantní ideologií islámu už i malým dětem.
Vyobrazená budova na kalendáři s dvířky k malým pralinkovým pokladům může někomu připomínat arabský palác, jinému například mešitu, třebaže vyobrazené věže minarety nepřipomínají. Záleží na oku a fantazii pozorovatele. Leckdo ale vidí na přední straně adventního kalendáře svatostánek, v němž se hlásá korán.
Svou roli v tom sehrál v této interpretaci i blog Politically Incorrect, který se intenzivně zasazuje proti islamizaci Evropy. Inkriminovaný produkt švýcarské čokoládovny označuje přímo za „islamizující“, za propagaci islámské víry.
Podobnou propagandu lze dnes už spatřit v mnoha sférách života na Západě, konstatuje – zdaleka ne poprvé – Politically Incorrect. Na Štědrý večer se podle něj neotevřou vrátka do jesliček, nýbrž dveře do mešity. Zatímco mainstreamová média v Německu, kde se orientální adventní kalendář prodává, ve Švýcarsku nikoli, bojují s odlivem čtenářů a důvěra v ně obecně klesá, těší se takzvané alternativní weby naopak stále větší popularitě.
Lindt odpovídá na svém webu každému kritickému hlasu zvlášť, nicméně stejným textem. Firma vysvětluje, že vizualizace na obalu kalendáři reflektuje dobu a lokalitu, kde se křesťanský vánoční příběh odehrál. Tomu odpovídá i orientální kultura a architektura. Koncern je navíc dalek toho, aby chtěl zraňovat něčí city. Základem každého jeho počínání je respekt a tolerance nehledě na pohlaví, náboženství a na politické a další názory.
Někteří začali už výrobce čokoládových laskomin chválit za jeho údajně andělskou trpělivost v reakcích na kritiku a dokonce se už formuje jakási skupina, která ho hájí. V jedné reakci na Facebooku se třeba píše, že kdyby si někteří ti, kdo spílají Lindtu, plně uvědomili, že Ježíš byl vlastně Žid a svým způsobem uprchlík, že by možná sami začali prosazovat úplné zrušení Vánoc.