Jezdíte podle navigace? Riskujete pokutu až 2000 korun
ŘÍZENÍ S NAVIGACÍ
Až dvoutisícovou pokutu riskují řidiči, kteří při řízení příliš spoléhají na navigaci. Některé navigace totiž motoristům doporučují, aby se na světelných křižovatkách otáčeli do protisměru. To ale zákon zakazuje a ministerstvo dopravy varuje, že chyba navigace řidiče neomlouvá. Podle policie se přitom jedná o poměrně rozšířený problém.
Snad každý, kdo někdy při řízení použil navigaci, se setkal s tím, že mu přístroj nějakým způsobem zkomplikoval jízdu. Někdy se jedná o relativně neškodné věci, jako že navigace nevybere tu úplně nejlepší trasu ze všech možných. Jindy ale řidičům doporučuje porušovat zákon, čímž je vystavuje riziku pokuty a eventuálně i autonehody.
Viditelné je to například, když chce člověk vyhledat trasu ze Strakonické silnice na pražský Barrandov. Navigace od společnosti Google a také ta, která je zabudovaná ve spotřebičích od Applu, řidičům doporučují, aby v tomto případě přejeli na druhý břeh Vltavy, v Braníku se otočili na křižovatce, následně se vrátili zpátky přes řeku a vydali se směrem na Barrandov. Má to ale jeden háček – křižovatka v Braníku, na které se mají řidiči otočit, je světelná.
Zmiňovaná křižovatka v Braníku při pohledu ze silnice:
Zatímco mapy od Googlu a od Applu řidičům v tomto konkrétním případě doporučují otočit se „na světlech“, navigace od Seznamu je v tomto ohledu předvídavější. Řidičům doporučuje, aby se místo Braníku otočili v Podolí, kde to nepředstavuje problém.
Otáčení na křižovatkách se semafory totiž zapovídá zákon. Body se za tento přestupek sice neudělují, řidič však může dostat pokutu až do výše dvou tisíc korun, připomíná mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold. Ten zároveň upozornil, že chyba navigace nezbavuje řidiče odpovědnosti.
To potvrzuje i mluvčí pražských policistů Andrea Zoulová. „Z hlediska zákona na tyto situace policisté nemohou brát v žádném případě ohledy. Jednotlivá pochybení řeší vždy v souladu se zákonem,“ řekla serveru Echo24.cz.
Podle Zoulové se přitom jedná o poměrně rozšířený jev: „Pražská policie se s nešvarem v podobě tzv. slepé poslušnosti různých navigačních programů setkává poměrně často. Naprosto typickým jevem metropole bývá navigace řidičů nákladních vozidel a kamionů do míst s nedostatečnou šířkou komunikace nebo pod viadukty a mosty. Důsledkem pak bývají stržené troleje, vedení či přímo poškození zmíněných konstrukcí.“
Redakce Echo24.cz kontaktovala tiskové oddělení české pobočky Googlu, aby společnost upozornila na tento problém a získala její vyjádření. Společnost prostřednictvím Alžběty Houzarové z oddělení komunikace přiznala, že někdy může udělat chybu, zároveň ale upozornila, že sami uživatelé mohou jejich navigaci zlepšit odesláním zpětné vazby.
Celou reakci Googlu si můžete přečíst zde:
Google mapy neustále celosvětově vylepšujeme desítkami milionů úprav a aktualizací denně. Vkládáme nejnovější jména ulic, adresy podniků, jízdní řády veřejné dopravy, další místa zpracovaná pomocí Streetview technologie, nabízíme každých několik minut aktualizovaný stav dopravy a mnoho dalšího.
Pokud Vám Google mapy nabídnou nějakou trasu, pak kalkulují a vyhodí nejideálnější kombinaci následujícího:
– jaké úrovně je daná cesta (dálnice vs. polní)
– jak přímo vede do cíle
– odhad času do destinace
I když se neustále snažíme uživatelům nabídnout tu nejlepší navigaci, v některých případech nám to díky nesprávným datům nebo jiným chybám nevyjde. Nabádáme řidiče, aby dodržovali místní zákony a nařízení, věnovali se jízdním podmínkám, byli ve střehu a při řízení používali svůj nejlepší úsudek.
Chcete-li nám pomoci zlepšit mapy pro sebe i pro jiné řidiče, můžete tak učinit v pravém dolním rohu map tlačítkem „odeslat zpětnou vazbu“. Každý den takto lidé Google mapy vylepší miliony aktualizací. Tzn. odešlete-li tuto svou zpětnou vazbu, budeme se jí zabývat.
Je také důležité, že funkce navigace v Mapách Google je stále Beta – proto nabádáme řidiče, aby dodržovali místní zákony a nařízení, věnovali se jízdním podmínkám, byli ve střehu a při řízení používali svůj nejlepší úsudek. Tohle vyjádření a warning se objeví při prvním otevření aplikace, což si většina z nás, kdo to používá denně, ani nepamatuje.