Vláda zatím Německo kvůli mýtu žalovat nebude
Žaloba na německé mýtné
Vláda v pondělí odložila bod týkající se možného připojení ČR k žalobě na německé mýtné. Ministerstvo dopravy zároveň navrhlo počkat na rozhodnutí Evropské komise. Tento postup podporuje i premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD). Podle něj návrh německého mýta diskriminační rysy pro zahraniční uživatele německých silnic má. Česko by se proto nemělo vzdát šance, se do budoucna k žalobě připojit, řekl novinářům po jednání vlády premiér.
„U nás máme ten systém zavedený tak, že naši lidé, když platí dálniční známky, tak si to z žádné daně odečíst nemohou. V Německu ale bude možnost si to z jedné německé daně odečíst. To z pohledu mého není úplně fér a není to úplně v pořádku,“ uvedl Sobotka.
Návrh německého mýtného kritizuje řada zemí v čele s Rakouskem, které chystá žalobu k Soudnímu dvoru Evropské unie. Kritikům vadí proto, že německé dálniční poplatky budou de facto platit jen zahraniční řidiči. Majitelé aut registrovaných v Německu mýtné sice také uhradí, posléze se jim ale o zaplacenou částku sníží daň z motorových vozidel.
V Týdeníku Echo a na EchoPrime se dozvíte více, získáte je zde.
Schválený návrh mýtného v Německu kritikům vadí proto, že německé dálniční poplatky budou de facto platit jen zahraniční řidiči. Majitelé aut registrovaných v Německu mýtné sice také uhradí, posléze se jim ale o zaplacenou částku sníží daň z motorových vozidel. Majitelé nejekologičtějších aut s velmi nízkými emisemi získají dokonce větší úlevu, než kolik zaplatí na poplatcích.
K připojení Česka k žalobě mluvil na konci března předseda vlády Bohuslav Sobotka (ČSSD). Podle něho by se mohlo Česko připojit k rakouské žalobě, pokud pro to budou dostatečné argumenty. Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) tehdy volil mírnější vyjádření. „Myslím si, že vzhledem k aktuální situaci v Evropě není dobré, abychom na sebe navzájem podávali žaloby a abychom ve věcech, které případně EK nebude vnímat jako problematické, byli siláčtí a ukazovali ramena vůči Německu,“ uvedl Ťok.
„Finální podobu německého návrhu ještě neposuzovala Evropská komise, jejíž stanovisko je klíčové. Může totiž znovu otevřít s Německem řízení o porušení Smlouvy o fungování EU, nebo se přikloní k tomu, že německá úprava mýta evropská pravidla neporušuje. Pokud bychom měli podávat žalobu, stejně ji v prvním kroku musíme předložit Evropské komisi,“ řekl v pondělí mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.
EÚ žaluje Nemecko za diaľničné mýto https://t.co/zrEkTYOXtg pic.twitter.com/Au0IsUUuyL
— Aktuality (@Aktualitysk) 29. září 2016
Vláda projednání návrhu ministerstva odložila kvůli neúčasti ministra dopravy Dana Ťoka na jednání. Šéf dopravního resortu je totiž na návštěvě s prezidentem republiky Milošem Zemanem v Číně. Spolu s tímto bodem kabinet odložil ještě jednání o materiálu k výstavbě vysokorychlostní železnice v ČR. Oba materiály jsou podle Sobotky významné a při jejich projednávání by měl být ministr dopravy osobně přítomný, dodal premiér.
Mýtné začne v Německu pro osobní auta platit v roce 2019. Výše mýtného se bude lišit v závislosti na objemu motoru a množství emisí. Desetidenní poplatek se bude pohybovat v rozmezí od 2,5 eura do 25 eur (zhruba 68 až 676 korun), dvouměsíční od sedmi do 50 eur (189 až 1351 korun). Nejdražší roční mýtné přijde na 130 eur (3513 korun).