„Dobrá práce, děvčata.“ Učitel oslovil žáka špatným „genderem“, hrozí mu vyhazov
Genderová kontroverze
Sedmadvacetiletý učitel matematiky z anglického hrabství Oxfordshire Joshua Sutcliffe byl minulý týden dočasně zbaven funkce poté, co svého transgenderového studenta oslovil jako dívku. Sutcliffovi, který je vyznáním evangelík, hrozí po stížnosti rodiny studenta i vyhazov ze zaměstnání. Před disciplinární komisí se bude zpovídat z „označování žáka špatným rodem“, napsal list Daily Mail.
Incident se odehrál během jedné z hodin matematiky. Sutcliff pochválil skupinu svých studentek po zvládnutí náročného úkolu slovy „dobrá práce, děvčata“. Netušil nicméně, že ve skupině se nachází i student narozený jako dívka, ale identifikující se jako muž. Učitel se po jeho námitce za své chování na místě omluvil. Minulý týden, asi měsíc a půl poté, byl však předvolán do školy s tím, že je dočasně suspendován a existuje i možnost, že by o svou práci přišel úplně.
Hlavním impulzem k podání stížnosti byl pro rodinu studenta pocit, že vyučující si na něj zasedl, tedy nejenže žáka nevhodně oslovoval, ale zbytečně ho trestal. Obvinění vznesená proti Sutcliffovi dál hovoří o tom, že učitel měl údajně ve svých hodinách matematiky řešit otázky týkající se náboženství a vyhýbat se mluvení o studentech jako o „něm“ nebo o „ní“. Prý si vždy vybíral křestní jména.
Vyučující, který vystudoval univerzitu v Exeteru pro Daily Mail uvedl, že ho stížnost překvapila. „Když jsem se dozvěděl, že incident vyšetřují, byl jsem zcela šokován. Nevěděl jsem, co se děje. Bylo to bizarní, kafkovské.“ Dodal, že škola nemá žádný souhrn předpisů o tom, jak přesně v takových situacích jednat. Stojí si nicméně za tím, že si vždy zachovával profesionální přístup a že se ničím neprovinil. Oslovování žáků odůvodnil svým náboženským vyznáním.
Proti nařčení se ozvali rovněž další lidé, mezi jinými Andrea Williams, výkonný ředitel společnosti Christian Legal Centre, která poskytuje podporu křesťanům v rámci Spojeného Království. „Jedná se jen o jeden z mnoha případů, kdy učitelé jsou trestání nebo umlčováni, když ‚nezapadají’ do současných genderových pobláznění.“