Češi se učili u Le Corbusiera. Český design v Marseille
Design
V ateliéru švýcarského architekta Le Corbusiera se učila řada českých architektů, a ačkoliv na našem území neuskutečnil jediný projekt, byl jeho kontakt s bývalým Československem velmi důležitý. Velký ohlas vzbudil mimo jiné jeho velký obytný blok či vertikální město nazvané Unité d’habitation dokončené v roce 1952 v Marseille. Kromě stovek bytů jsou v domě také dvě obchodní ulice a není náhodou, že na jedné z nich sídlí galerie s designem, která prodává české autory.
Tichý intelektuál Maxim a energií sršící Laura se seznámili při studiu politických věd v Aix-en-Provence.On z Paříže, ona z Madridu. Maxim v politických vědách pokračoval a dnes přednáší na univerzitách, Laura vystudovala prestižní Institut módy a udělala slušnou kariéru v módním průmyslu. Krátce po studiu prožili několik let v Praze. Zařídili si půvabný byt plný úlovků z žižkovských vetešnictví, jejichž hodnota byla tehdy ještě většině lidem skryta. Přátelili se s designéry a fotografy. Po více než deseti letech intenzivní práce v módě se Laura rozhodla opustit kariéru a věnovat se své opravdové vášni: v roce 2013 tak vznikla internetová galerie Slavia Kolektiv, zaměřená na středoevropský design 20. a 21. století.
Přesně před rokem manželé Maxim a Laura otevřeli skutečnou galerie v Unité d’habitation. Na českém designu Lauru zajímají především jeho specifické momenty, jakými je kubismus, funkcionalismus a bruselský styl. Umístění galerie tyto reference a vazbu středoevropského designu k Francii skvěle dokresluje. Její výběr je motivován příběhy pod čarou, které svým zákazníkům může přinášet, a obdiv k tradici a řemeslu. Ve své galerii proto nabízí například nafukovací hračky z Fatry, trubkový nábytek Slezákových závodů, lampičky Drupol či porcelánové sošky Jaroslava Ježka. Ze současných designérů si vybírá ty, kteří se nějak vztahují k historii nebo se dotýkají sociálních či politických problémů. Stále rozšiřující se portfolio zahrnuje například tapety Lavmi či porcelán mladého studia Vjemy. Kromě Čechů jsou v galerii zastoupeni i Poláci. Malwina Konopacka se svou edicí keramických váz či Magdalena Lapinski a její miniatury varšavských komunistických staveb.
Slavia Kolektiv už za svou čtyřletou existenci spolupracovala rovněž na řadě publikací a fotoeditorialů, jejichž cílem je zvýšit ve Francii povědomí o středoevropském designu. Zároveň dodávali nábytek a dekorace do velmi populárních pařížských interiérů hotelu National des Arts et Métiers a Café Musset, kde se uplatnila například retro dělicí stěna Ludvíka Voláka či židle TON 514 s opěrákem z ohýbané překližky.