Odstrašující obrázky spotřebu cigaret nesnížily, tvrdí distributor
Varovné obrázky na cigaretách
Obrázková varování, která musí být povinně od loňského prosince na každé cigaretové krabičce, prodeje cigaret dlouhodobě neovlivnila. Trh v loňském říjnu klesl, protože prodejci nechtěli riskovat, že jim „staré“ výrobky zůstanou na skladu. Dlouhodobě se však žádná změna neděje, řekl dnes novinářům obchodní ředitel české pobočky Japan Tobacco International (JTI) Vlastimil Kučera.
Trh se podle něj zvolna zmenšuje, stejně jako před zavedením opatření. Na hodnocení zákazu kouření v restauracích, který platí od června, je podle něj ještě brzy. Firma v ČR distribuuje například cigarety Camel nebo Winston.
Novinku zavedla novela zákona o potravinách, zavedení normy v Evropské unii požadovali evropští zákonodárci. Obrazová varování jsou ve 42 variantách ve třech souborech, každý z nich by se měl užívat rok. Varování musí zabírat minimálně 65 procent obalu. Jsou i na elektronických cigaretách.
Podle odůvodnění vládní novely zákona by mělo zavedení důraznějšího varování před škodlivostí kouření snížit počet kuřáků v Česku o dvě až tři procenta. Nová legislativa také zakazuje prodávat balení pod 20 cigaret a tabák pod 30 gramů. Od roku 2020 budou zakázané mentolové cigarety. Už nyní se zakázaly cigarety s přepínáním chutí s jinými příchutěmi než mentol. Například JTI v odezvě začala prodávat doutníčky s možností borůvkové příchutě.
V Týdeníku Echo a na EchoPrime se dozvíte více, získáte je zde.
Spotřeba cigaret v Česku v uplynulých letech podle Českého statistického úřadu klesala, předloni mírně vzrostla na 1950 cigaret na obyvatele a rok.
České pobočce tabákového koncernu Japan Tobacco International loni meziročně vzrostl zisk o pět procent na 38,1 milionu korun. Tržby vzrostly o 600 milionů na 11,8 miliardy korun.