Autoři počítačové hry použili znak Červeného kříže. Porušili tím Ženevské úmluvy
Obvinění kvůli symbolu
Britští vývojáři porušili Ženevské úmluvy z roku 1949, tvrdí britská pobočka Červeného kříže. Autoři ve své počítačové hře Prison Architect totiž použili symbol organizace – červený křížek na kapotě bílé sanitky. Přitom jde o chráněnou značku, jejíž neoprávněné použití se trestá.
Právníci humanitárního hnutí poslali herním vývojářům výzvu, aby odstranili červený křížek ze své hry. Jinak by jim hrozila žaloba. „Červený křížek, který jste použili ve své počítačové hře Prison Architect, podléhá Ženevským úmluvám pro ochranu obětí ozbrojených konfliktů z roku 1949, a i v případě britského práva, které obsahuje části ženevských konvencí, je neoprávněné použití symbolu trestným činem,“ napsali překvapeným autorům.
„Viděl jsem stovky seriálů, filmů i her, ve kterých se v hojném počtu objevovaly lékárničky a další předměty s červeným křížkem. Bral jsem to jako všeobecně přijímaný symbol pro zdraví. Netušil jsem, že jde o chráněnou značku. Upřímně si myslím, že tohle netuší řada mých kolegů v herní branži,“ řekl Mark Morris serveru Echo24. Podivoval se, že žádné podobné obvinění nepřišlo i mnohem větším firmám, které se zabývají vývojem počítačových her. Jejich tituly totiž i nadále používají znak humanitární organizace.
Dvojici nezávislých vývojářů nezbylo nic jiného než přebarvit červený křížek na sanitce zelenou barvou a vydat aktualizaci pro všechny vlastníky hry. „Nevím, proč psali zrovna nám, malým nezávislým vývojářům, když venku plavou mnohem větší ryby,“ řekl vývojář serveru Echo24.
Dále ho znepokojuje, že Červený kříž řešil celou věc skrze právníky. Sám Morris mu totiž pravidelně posílá peněžní příspěvky. „Rozhodně se mi nelíbí, že si Červený kříž zaplatil právníky, aby s námi jednali. Jeden dopis od oficiálních zástupců organizace by vyřešil vše. Takhle mám pocit, že dobrovolné příspěvky, které jim posílám, vlastně asi tolik nepotřebují, když mohou takhle rozhazovat získané prostředky,“ dodal.
Jeho kolega Chris Delay se domnívá, že je to možná kvůli kontroverznímu obsahu jejich strategického titulu. V počítačové hře Prison Architect se hráč stará o správný chod věznice – spravuje cely, vybírá dozorce a násilně potlačuje vězeňské vzpoury. Kdykoliv došlo ve hře ke zranění, ať už dozorců či vězňů, přijela sanitka s červeným křížkem na kapotě.
Morris ale podobné dedukce odmítá. „Naše hra podává správu věznice vtipně a odlehčeně. Zakládá si na strategické části a schopnosti hráče efektivně řídit sérii složitých úkonů. Nevidím důvod, proč by se organizace zaměřila jen na nás, když v jiných hrách, obzvlášť ve střílečkách, teče krev proudem a létají vzduchem končetiny,“ řekl serveru Echo24.