Lexus NX: Mimo hlavní proud
Lexus NX
Co se týče vnějšího designu, Lexus NX by si klidně mohl střihnout roli v hollywoodském scifi filmu a nevypadal by při tom nepatřičně. Je vyzývavý, jedinečný a nezaměnitelný. S faceliftem ale dozrál i v dalších oblastech…
Obecně se dá říct, že v segmentu malých SUV (nebo crossoverů, chcete-li) se automobilky až na výjimky dokáží designově odvázat. Zatímco třeba německé vozy této třídy (Audi Q5, BMW X3 či Mercedes GLA) jsou hezké, ale jinak tvarově relativně „normální“, Lexus NX je jako z jiného světa – jeho výrazná maska chladiče a ostré rysy strhávají pozornost všude, kde se objeví. Rozhodně to není usedlý hybrid s nejasným původem – právě naopak, geny moderních Lexusů z něj doslova čiší. Platí to hlavně o současné verzi po faceliftu. Ten se dotkl nejen vnějšího designu, ale hlavně podvozku a kvality interiéru.
Luxus potěší novinkami
Zatímco zvenku zaujme výrazná maska chladiče s velkým množstvím chromu či nové světlomety připomínající kupé LC 500, uvnitř potěší očekávaný luxus okořeněný několika novinkami. Na kvalitu koženého čalounění (od střední výbavy Executive) a sedadel si nelze stěžovat. Lexus navíc k jejich výrobě použil technologii „integrovaného pěnění“, inspirovanou v motorsportu. Díky ní poskytují vyšší komfort a oporu těla, než je možné dosáhnout při konvenčních metodách čalounění. A je to skutečně znát.
Interiér je celkově velmi hodnotný, na neobvykle tvarované palubní desce nacházím kvalitní materiály i krásné povrchy. Ale jsou to spíše maličkosti, které mě těší: například když si v Lexusu zapnete vyhřívání nebo větrání sedadel, funguje okamžitě a intenzivně. To samé vyhřívání volantu. O vysoké kvalitě audiosystému ani nemluvě. Lexus v rámci faceliftu výrazně zapracoval na kvalitě odhlučnění interiéru a je to cítit – za jízdy ve voze panuje ticho a klid, a to i ve vysokých rychlostech, kdy téměř není slyšet ani aerodynamický hluk. Rozdíl mezi prémiovým a běžným vozem poznáte i v dalších detailech – například okna se v Lexusu NX stahují neslyšně a když je zavřete, interiér se stává soukromou zónou klidu.
Co se týče prostoru, cestující vzadu mají místa tak průměrně – trpět nebudou, ale nemohou se zase úplně roztahovat. Opěradla zadních sedadel se dělí v poměru 60:40, kufr nabízí prostor o hodnotě 555 litrů.
Jízdní komfort
Lexus NX si nekoupíte s naftovým motorem, automobilka od vznětových agregátů ustoupila. Můžete si vybrat buď model 200t (dvoulitrový turbobenzin s výkonem 245 k) nebo 300h. To byl i případ testovaného vozu. Pohonné ústrojí využívá benzinový čtyřválec 2,5 litru o výkonu 155 koní, propojený se dvěma elektromotory. Celkový výkon systému dosahuje 197 koní a na všechna kola je přenášen pomocí bezestupňové převodovky e-CVT. V praxi to znamená, že motor je v okamžiku vytočený přesně podle toho, jak moc sešlápnete pedál plynu a do práce se různě připojují i elektromotory. Ve vyšších otáčkách systém spíše bzučí, v nízkých rychlostech často přepíná na elektrický pohon.
Co si budeme povídat, pohonné ústrojí Lexusu NX je sice supermoderní, ale jinak nezpůsobuje žádné řidičské nadšení. Dynamika je průměrná – zrychlení na 100 km/h zabere 9,3 s, spotřeba kolem 7 l/100 km odpovídá konvenční konkurenci. Jistým limitem může být maximální rychlost omezená na 180 km/h.
Lexus NX má ale ještě jeden trumf, kterým překonává ostatní – jízdní komfort. Inženýři nově naladili podvozek a řízení, takže došlo k výraznému zlepšení odhlučnění, komfortu jízdy i reakcí na řízení. NX nyní skutečně plavně a jemně překonává nerovnosti, aniž by posádku o tvrdé práci podvozku informovalo. Na radostné rychlé průjezdy zatáčkami ovšem zapomeňte, NX je o pohodlném „cruisingu“. Při rychlejším nájezdu je znát nedotáčivost, zatímco při prudkých změnách směru jízdy zase hmotnost téměř 1,9 tuny.
I proto většinu času trávím v režimu Comfort nebo dokonce Eco, kdy Lexus naplno využívá služeb svého propracovaného hybridního ústrojí. Režim Sport+ sice výrazně zrychlí reakce na plynový pedál, ale připadá mi v podobném voze trochu zbytečný.
Ceníky Lexusu NX jsou přehledné, v nabídce je několik různých výbav a model 300h je o něco levnější než 200t. Základní verze Comfort stojí 1 044 000 Kč, střední Executive 1 275 000 Kč, sportovněji střižený F-Sport 1 387 000 Kč a vrcholný model Luxury, vybavený vším včetně bezdrátové dobíječky telefonů pak 1 530 000 Kč. V rámci segmentu se jedná o slušnou cenovou nabídku a vzhledem k tomu, že Japonci obecně nejsou příznivci dlouhých seznamů příplatků, cena je vzhledem k nabízené výbavě přijatelná.
Lexus jakožto pokroková automobilka nemůže stát stranou ani v oblasti konektivity a multimedií. Na kvalitu audiosystému vozu už jsem si zvykl hned, ale důležité jsou i internetové služby Lexus Connected Services, mezi které patří mimo jiné i Google Street View. Navigační systém Lexus Premium Navigation udělal také krok vpřed a ačkoliv jeho ovládání stále není příliš intuitivní, řadím ho spíše mezi lepší systémy. Mezi jeho vychytávky patří například možnost nechat si propočítat nejekologičtější trasu.
Plusy:
Komfortní interiér, pohodlný podvozek, atmosféra na palubě, audiosystém
Minusy:
Těžkopádnost v zatáčkách, necitlivé řízení, intuitivnost ovládání palubních systémů
Verdikt:
Lexus NX ohromí nejen vnějším vzhledem, ale hlavně komfortem na palubě. Oceníte nejen pohodlí a příjemně fungující bezpečnostní systémy, ale i nejnovější multimediální funkce a samozřejmě propojení se světem aplikací. Nabízí svým způsobem jedinečný zážitek jízdy s hybridním systémem, který funguje velmi hladce a nerušivě. Jízdní vlastnosti ale nedosahují na konkurenční prémiové německé modely s konvenčním systémem pohonu.