BMW 320d: Stále na vrcholu?
BMW
BMW řady 3 platilo dlouho dobu za jedno z nejlepších aut v prémiové střední třídě. Jak si klasický model nabídky stojí v současné době, kdy se mnichovská automobilka zabývá spíše hybridy, elektromobily a různými těžkopádnými GT? Vše o trojce mi prozradilo 400 km testovacích jízd.
Současná generace BMW řady 3 se pod kódovým označením F30 prodává již od roku 2012 a samozřejmě v různých specifikacích. V nabídce je klasický sedan, kombi nebo i model GT, přičemž kupé se přejmenovalo na řadu 4 (jeho test už jsem vám nabídl). Nyní se ale zaměřím vyloženě na sedan, a to v oblíbeném provedení 320d. Pod tímto označením se skrývá použití naftového dvoulitru, který v rámci automobilového světa stále platí za nadprůměrný motor.
Skvělá převodovka, osm stupňů
Čtyřválec nabízí výkon 184 koní při 4000/min a k tomu točivý moment 380 Nm, který je k dispozici již od 1750/min. V praxi by to pro 1,5 tuny těžký automobil mělo znamenat slušnou dynamiku. A opravdu je tomu tak: BMW zrychlí na stovku za 7,4 s a maximální rychlost, jíž dosahuje, je 230 km/h. Údaje se vztahují k použité osmistupňové automatické převodovce Steptronic (v podstatě ZF), kterou byl testovaný model vybaven. Dnes už se zkrátka většina vozů BMW prodává s automatem, navíc často s pohonem všech kol. I na tom je ostatně vidět, jak moc se značka odklonila od toho, na čem kdysi stavěla.
Osmistupňová převodovka je skvělá, nelze jí nic vytknout, funguje v naprosté symbióze s motorem a ničím neruší ani řidiče. To však nelze říct o systému stop-start, který je naopak otravný. Je to způsobeno i tím, že motor není příliš dobře odhlučněn a zejména při startování má hrubý, hlasitější projev. V tomto ohledu tedy spíše průměr… Při jízdě potěší při budování síly lineární zátah – působí skoro, jako by byla k dispozici dvě turba, ve verzi 320d přitom pracuje pouze jedno, byť s variabilní geometrií lopatek. Auto plynule a důrazně zrychluje až do 4500/min, kdy trochu ztrácí dech a přeřazuje. Pohonné ústrojí je vyvážené, vyniká i dobrou spotřebou: v pohodě se dá jezdit za 5,5 l / 100 km, dynamický způsob používání znamená hodnotu kolem 7 l / 100 km. Jedinou vadou na kráse tak zůstává hrubší a nepříliš libozvučný projev.
Platíte za značku
V dnešní době si můžete BMW nakonfigurovat dle svého přání. Takto široké možnosti individualizace jsou sice příjemné, ale mají i svou negativní stranu. Stejné auto se totiž výběrem rozličných paketů či setů může chovat ve dvou exemplářích zcela jinak. Testujeme verzi Modern, která se prezentuje lištami na bocích, různými detaily a například také poněkud nevkusným dekorem na tradicionalisticky pojaté palubní desce. Tento přístup BMW mě trochu mate: při pohledu do ceníku se ztrácím v jednotlivých verzích a paketech a o to více nechápu, jak to celé mohl někdo vymyslet. Luxury Line, Comfort Line, Sport Line, M paket, BMW Individual, paket Business a tak dále. Proč je to tak složité? Každopádně testovaná verze by k dokonalosti potřebovala kromě příjemné pozice za tlustým věncem volantu hlavně lepší sedadla. Základní plochá tvrdá křesla se při delším ježdění ukazují jako nepohodlná. Je to v podstatě jediná subjektivní výtka k interiéru, protože jinak je auto velmi pěkně poskládané, systém iDrive funguje bezvadně (považuji ho za jeden z nejlepších systémů v autech vůbec) a ze sedanu je i dobrý výhled. Z hlediska praktických schopností není sedan zcela vhodným kandidátem, jeho přepravní možnosti jsou spíše podprůměrné. Ale kdo chce stěhovat, řeší kombi nebo model 3 GT se splývavou zádí.
Abyste v tom měli trochu pořádek, připomínám, jak se dnes vybírá BMW. Nejprve si samozřejmě vyberete model, motor, převodovku a pohon (za pohon všech kol se připlácí 65 000 Kč). Barvu si nechte nakonec, zásadní je, jakou linii BMW zvolíte. Automobilka nabízí tři: Sport, Luxury a Modern. Každá má svou vlastní specifikaci, a to celkem rozsáhlou. Jednoduše lze říct, že linie Sport sází na „vrozenou“ sportovnost, najdete u ní otevřenější nárazníky, černě lakované doplňky, velká kola a podobně. Luxury sází na eleganci a luxus: zvenku zaujmou chromované prvky, uvnitř dřevěné doplňky či kvalitní kožené čalounění. Modern Line, dle mého názoru poněkud zbytečná linie, hraje, dle názvu, na „přesvědčivou“ modernost. Poznáte ji podle různých povrchů palubní desky, čalounění v kombinaci kůže/látka či zvenku dle tmavě chromovaných ledvinek. Věřím, že by v BMW udělali lépe, kdyby ji vůbec nenabízeli, připadá mi špatně rozeznatelná a zbytečná. Jakmile si vyberete linii, můžete se vrhnout do paketů a dalšího příslušenství – pokud máte čas, můžete si projít ceník, ale věřím, že ve svém životě najdete důležitější věci, jimž se věnovat.
BMW 3 si získalo uznání zejména díky výtečným jízdním vlastnostem a zábavě za volantem. Dneska už je situace trochu jiná, a to zejména u testovaného provedení. Auto je sice stále dobře vyvážené a velmi ochotně se vrhá do zatáček (jistotu dodává dobře nastavené řízení), ale jinak z něj nějak výrazně nadšený nejsem. Po projetí delšího úseku zjišťuji, že BMW 3 jezdí pouze lehce nadprůměrně, chválím ochotu měnit směr, avšak pocity z turbodieselu s automatem ochlazují sportovní ambice. Navíc je tu podvozek – zbytečně tvrdí, tuhý, uskákaný. Sice umí bez pazvuků přejet nerovnosti, ale jinak se v autě pořád tak podivně pohupuji, což není zrovna příjemné. Nějak mi to nesedlo… Přesně vím, že to bude pouze kombinací a nastavením konkrétního auta, že tato kritika nesměřuje k celé modelové řadě. A to je právě na celém současném BMW matoucí…
Co se týče ceny, u BMW (stejně jako u Audi či Mercedesu) platíte také za značku. Už základní, chudě vybavený model 316i stojí 787 800 Kč, což jsou peníze, za něž si ve stejné třídě u Opelu, Toyoty či Volkswagenu a dalších vyberete auto ve velmi slušné výbavě a s lepším motorem. BMW 320d začíná na 946 400 Kč, ale počítejte s tím, že aby nějak vypadalo, připlatíte si minimálně dalších 150 tisíc korun. Žádná láce to tedy určitě není. Pokud se budete s BMW 3 vozit, určitě prozkoumejte, čím je vámi testované auto vybavené. Protože zážitek svezení s famózním 335i, který mám ještě v živé paměti, v žádném případě nesouvisí s modelem 320d v automatu s paketem Modern Line.
Plusy:
Dynamika a pružnost motoru, převodovka, ochota zatáčet, dobré řízení, výhled
Minusy:
Cena, chování podvozku, menší užitná hodnota sedanu, složité ceníky a řady příplatků
Verdikt:
BMW, to je z velké části image. Současná trojka má navíc krásně tvarovanou přední část, i základní model vypadá jako dravý závoďák. Jenže hodně záleží na volbě konkrétních paketů a doplňků, které teprve dotvářejí finální dojem z auta. Pokud se v nich zorientujete a umíte si správně vybrat, můžete mít super auto. A pokud ne, můžete jezdit v podobně podivném autě, jako jsem testoval já.