Kouzlo soutěže a vysoké laťky tvrdých maturit
Jedním z nejčtenějších článků na Echo24.cz a nejspíš i na dalších serverech, byla zpráva, že česká studentka Vendula Fialková z pražského gymnázia Nový PORG se dostala mezi nejlepší studenty na světě u mezinárodních maturit International Baccalaureate (IB). Skládalo ji 150 tisíc studentů ve 136 zemích. Jen 146 z nich dosáhlo plného počtu pětačtyřiceti bodů jako Vendula Fialková. Průměr byl lehce přes třicet bodů.
Na IB maturitu se studenti připravují ve speciálním dvouletém kursu, který nabízejí i česká gymnázia. Založena byla už v roce 1968 na mezinárodní škole v Ženevě. Jejím základním smyslem a motivací, proč se do ní studenti pouští, je to, že si podle jejích výsledků vybírají nejlepší univerzity na světě. Stačí jen rozeslat výsledky IB a už nemusí objíždět žádné přijímací zkoušky. Vendula Fialková už teď ví, že díky skvělému výsledku byla přijata ke studiu matematiky do Oxfordu.
Špičkové univerzity IB maturitu respektují, protože je velmi komplexní a náročná. Skládá se ze šesti skupin předmětů: jazyky a literatura, praktické ovládání jazyka, včetně schopností psát eseje, společenské vědy, přírodní vědy, matematika a umění. Z každé z těchto šesti skupin si student může vybrat konkrétní předmět. Tři se studují a maturita z nich dělá na vyšší úrovni, tři na nižší. Nakonec skládají studenti devět zkoušek z vyšší úrovně předmětů a šest z nižší. Musí také napsat absolventskou esej a přihlíží se i ke sportovním nebo uměleckým aktivitám a dobrovolnictví.
Univerzita má dobrý a poměrně hluboký přehled, kdo se na ni hlásí, garantovaný prestižním systémem. Ničemu se nedá vyhnout. Musíte zvládnout matematiku, stejně jako jazyky. Jen si můžete vybrat různé úrovně náročnosti. Od nich se ale odvíjí šance dostat se na konkrétní obor a školu.
Takhle nějak by měly vypadat i smysluplné státní maturity. Měly by být komplexní. To dnes bez matematiky, o nichž se stále vede nesmyslný politický souboj, ani náhodou nejsou. Měla by v nich být i ta možnost volby různých úrovní z různých oborů. A také jednoznačně daná nepodkročitelná laťka pro absolventy. Samozřejmě včetně té matematiky.
V jasné soutěži by bylo zřejmé, kdo z jakých škol a s jakými výsledky vychází. Tím by i ty dobré a náročné vysoké školy, které ještě pořád při inflaci vzdělání neberou každého, měly šanci ušetřit energii na přijímací zkoušky, protože by přesně věděly, kdo se k nim hlásí. Žáci, kteří se rozhodují pro střední školy, by zase měli jasný přehled, na jaké výsledky mají na konkrétní škole šanci.
Mezinárodní maturita jasně ukazuje, jaké je kouzlo respektovaných zkoušek a soutěže.