Citroën Space Tourer: Velmi přitažlivá alternativa
Citroën Space Tourer
K čemu je dobrá osobní verze malé dodávky? Možná vás to překvapí, ale jedná se o velmi výrazně rostoucí trh. Tyto multifunkční automobily totiž dokáží přetáhnout zákazníky, kteří si dříve kupovali vůz kategorie MPV. V některých případech se tomu vůbec nedivím…
Do tržně zajímavého segmentu nedávno vstoupila zbrusu nová generace užitkových a osobních dodávkových automobilů, které vznikly společným vývojem automobilek Citroën, Peugeot a Toyota. Pro soupeření s konkurencí byla vybavena hlavně zcela novou platformou EMP2. To je v tomto segmentu vcelku unikátní počin, protože většina konkurentů jezdí na letitých, v podstatě už příliš nevyhovujících platformách. Nová EMP2 slibuje nejen nižší hmotnost konstrukce a z toho vyplývající nižší spotřebu paliva či vyšší úroveň bezpečnosti, ale například i velmi důležitý komfortní projev. A navíc je kompatibilní pro použití různých bezpečnostních a asistenčních systémů (které si hledají cestu už i do dodávek) a v respektovaných nezávislých crash testech EURO NCAP získala pětihvězdičkové hodnocení – a i to je samozřejmě dobrý argument. Jelikož jsem do současné doby jezdil pouze s užitkovou verzí sesterské Toyoty Proace, s chutí jsem si na test vzal osobní verzi Citroënu zvanou Space Tourer.
Testovaný vůz nese označení L2H1. Co to znamená? Nový Space Tourer je nabízen ve třech délkách – 4606 mm, 4956 mm a 5308 mm a se dvěma různými délky rozvoru – 2925 mm a 3275 mm. V tomto segmentu je použití různých délek a rozvorů běžná věc, která souvisí hlavně s vnitřním uspořádáním a také nákladovým prostorem. Testovaný Space Tourer v prostřední verzi M (délka 4956 mm, rozvor 2925 mm) nabízel osmimístné vnitřní uspořádání, tedy dvě samostatné sedačky vpředu a poté dvě řady sedadel po třech. Výhodou je možnost vyjmutí jednotlivých sedadel, a tím umožněná velmi výjimečná variabilita interiéru. Skutečně, zatímco MPV jsou dnes spíše stylovými společníky, osobní verze dodávek bývají mnohem praktičtější.
Interiér se mi líbí. Sedadlo řidiče je umístěno vysoko a sedí se na něm vzpřímeně, ale vše potřebné je v dosahu, a navíc mě potěšil výborný výhled. Nechybí ani dotekový displej s navigací a slušným audiosystémem. Pohodlí, jež obstarávají relativně obyčejná dodávková sedadla, nelze srovnávat s osobními auty, ale ani po stovkách kilometrů jsem s komfortem za jízdy neměl problém a záda mi ujetou vzdálenost nijak nepřipomínala.
Space Tourer je u nás nabízen pouze s naftovými motory. Já jsem vyzkoušel střed v podobě dvoulitru HDi s výkonem 150 koní, spojený s příjemnou šestistupňovou převodovkou. Jeho výkon 150 koní mi naprosto dostačoval, stejně jako točivý moment o hodnotě 370 Nm. Jakmile člověk překoná nízké otáčky a nadechne se turbo, zátah je dostatečně intenzivní i pro předjíždění. Zvyknout si musíte na trošku hrubší zvuk dvoulitru. Celková spotřeba 8 l / 100 km je průměrná, ani špatná, ani vyloženě dobrá.
Jak již bylo zmíněno v článku, verzí a možností je u malých dodávek a jejich osobních variací požehnaně. Jednou z nich je i přestavba na pohon 4x4, již realizuje firma Dangel. Tuto verzi je možné objednat pro motorizaci 2.0 BlueHDi o výkonu 150 koní spojenou s manuální převodovku. Za příplatek lze kromě připojitelné zadní nápravy získat i uzávěrku zadního diferenciálu, zvýšenou světlou výšku o 40 mm, ochranný kryt podvozku, speciální tažné zařízení a pneumatiky M+S. Cena přestavby činí 204 900 Kč (plus případně zmiňované příplatky – minimálně uzávěrka za 21 900 Kč se vyplatí, stejně jako zvýšená karoserie za 22 900 Kč).
U osobní verze dodávky jsem byl zvědavý na jízdní vlastnosti – a opět jsem zjistil, že nemusí jít o žádný zbytečný kompromis. Automobil umí být hezky komfortní, bez pazvuků překonává nerovnosti a vyniká jízdní stabilitou. Díky tlumičům s variabilním odpružením dle zatížení vozidla je pohodlný jak prázdný, tak naložený. Přestože byl testovaný vůz vybaven většími, 17palcovými koly, si stále zachovával pohodový jízdní projev. A i s řízením se mi pracovalo dobře.
Citroën Space Tourer je skutečně dobré, funkční auto, které navíc celkem hezky vypadá. Výhodou je i fakt, že si ho můžete naspecifikovat podle svých přání, a to jak z hlediska pohonu, vnitřního prostoru, délky či rozvoru, tak například co se vnitřní výbavy týče. Testovaná verze s dobrou výbavou Shine stojí 895 000 Kč (s DPH) a v podstatě nepotřebuje nic navíc. Základ koupíte od 675 000 Kč (včetně DPH). Pokud se vám ceny zdají trochu vyšší, vězte, že za podobné peníze sotva koupíte slušné MPV – a to vám stejně nenabídne takové možnosti jako Space Tourer.
Plusy:
Vnitřní prostornost, možnost vyjmutí sedadel, prostor, přehled, komfortní podvozek
Minusy:
Plastový interiér, chybí některé chytré odkládací prostory, hlučnější motor
Verdikt:
Máte tři, nebo dokonce čtyři děti a vedete aktivní život? Zapomeňte na MPV, kupte si osobní verzi dodávky! Citroën Space Tourer mě přesvědčil svou neuvěřitelnou prostorností, vnitřní variabilitou, komfortním podvozkem, příjemným motorem a v neposlední řadě i elegantními vnějšími křivkami (na parkovišti nevypadá jako beztvará dodávka). A je za dobré peníze.