Nejlevnější elektromobil od Citroënu. Vozy pod 500 tisíc korun se budou vyrábět v Trnavě
NOVÝ ELEKTROMOBIL
Francouzská automobilka Citroën hodlá zaútočit na trh s elektromobily. Na český trh aktuálně posílá nejnovější model C3, který o rok později bude následovat další verze, jenž má konkurovat těm nejlevnějším elektrickým vozům. Má se jednat o doposud nejlevnější elektromobil, který bude stát pod 500 tisíc korun a bude dostupný z kraje příštího roku. Zatím nejlevnějšímu elektromobilu na evropských trzích, kterým je rumunské rodinné auto Dacia Spring určena pro rozvojové trhy, brzy přibude silná konkurence. Citroën letos v létě pošle na trhy model C3, jehož cenovka startuje na 575 tisících korunách. To chce francouzská automobilka příští rok překonat novější a levnější verzí, která bude startovat na 493 tisících a vyrábět se bude ve slovenské Trnavě.
Francouzská automobilka spadající pod koncern Stellantis chce konkurovat hlavně levnějším elektromobilům od Dacie a čínským výrobcům. Čtyřmetrový a pětidveřový hatchback křížený s crossoverem nepřímo odkazuje na francouzské změny v dotacích, které slibují finanční kompenzaci a bonus pouze pro elektromobily vyrobené v Evropě. Má to být jedním z trumfů speciálního leasingu pro skupinu nízkopříjmových obyvatel, který je jedním z hlavních ekonomických cílů úřadu prezidenta Emmanuela Macrona. "Nová ë-C3 je prvním elektrickým modelem segmentu B, který bude v regionu a v této cenové hladině nabízený evropskou automobilkou a navržený v Evropě," uvádí automobilka.
Na začátku května byla představena cena nového Citroënu C3 včetně slev a bonusů. Nová generace městského kompaktu se spalovacím i elektrickým motorem je kombinací malého hatchbacku a crossoveru. Stojí na platformě Smart Car Platform od indické technologické společnosti Tata Consultancy Services Limitedm, což je konstrukčně upravená původní verze CMP. Elektrická verze automobilu disponuje tříválcem 1.2 Pure Tech a výkonem 83 kW.
"Novinka je k dispozici ve dvou výbavách. Základní You má manuální klimatizaci, zadní parkovací senzory, LED světlomety, elektricky ovládaná přední okna a zrcátka, tempomat s omezovačem rychlosti, ocelová 16“ kola s okrasnými poklicemi a nedělené opěradlo v druhé řadě sedadel. Vyšší specifikace Max doplňuje výbavu You o parkovací kameru, 10“ infotainment My Citroën Drive s 3D navigačním systémem, litá 17“ kola, automatické stěrače, elektricky vyhřívaná zpětná zrcátka, dělené opěradlo druhé řady sedadel nebo výškově stavitelné sedadlo řidiče," píše specializovaný server AutoRevue.cz.
Vůz, který vstoupí na trh v létě bude vybaven lithium-železo-fosfátovou baterií s kapacitou 44 kWh. Dojezd na jedno nabití by měl být 320 kilometrů a k dispozici bude jak nabíjení stejnosměrného proudu o výkonu až 100 kWh (z 20 na 80 procent za 26 minut), tak nabíjení střídavým proudem o výkonu 11 kWh (20 na 80 procent za 2 hodiny 50 minut).
Automobilka se zaměřuje především na nízkopříjmové občany. Model C3 začíná s cenovkou 575 tisíc korun, zatímco v roce 2025 nabídku doplní novější model za 493 tisíc. Navíc se jedná o ceny bez vládního bonusu, které například Německo či Francie na nákup elektromobilu poskytují, doplňuje oborový server Auto.cz.
Citroën zatím podrobnější údaje k levnější variantě C3, která bude k mání v roce 2025, nezveřejnil. Podle dosavadních informací by dojezd měl být 200 kilometrů, což značí, že automobil bude mít výrazně menší baterku. Důvodem levnější cenovky je změna platformy CMP, kterou nahradila levnější verze určená pro rozvojové indické či latinskoamerické trhy. Kromě toho i jeho rozměry jsou poměrně skromné a malé: 401 cm dlouhý, 176 cm široký a 157 cm vysoký.
Nízká cena je také vykoupena chudší výbavou jako je absence centrální dotykové obrazovky (nativní funkce, široká nabídka aplikací a zrcadlení smartphonu), zjednodušení interiéru a displej, který nahradí klasické budíky nad volantem. Automobil je dlouhý čtyři metry a disponuje kufrem se základním objemem 310 litrů. Na palubě je také autonomní nouzové brzdění, rozpoznávání dopravních značek propojené s tempomatem a omezovačem rychlosti, sledování únavy řidiče, automatická světla se samočinným přepínáním dálkových, potkávacích a couvacích senzorů či zadní kamera. Vnější design se inspiruje konceptem Oli a hranatými vozidly, karoserie lehce směřuje k SUV. Samozřejmostí je inovované logo dvojitého šípu a diodová přední světla, popisuje Citroën na svých webových stránkách.
Jedním z hlavních aspektu zlevnění je také výroba na Slovensku v Trnavě. Francouzští zákazníci díky tomu mohou uplatnit právo na vládní ekologický bonus, který se na levnější elektromobily z Číny nevztahuje. Nejlevnější elektromobil ze stáje Citroën se bude i nadále vyrábět ve východoslovenské Trnavě. Na český trh se čtvrtá generace modelů dostane v polovině příštího roku a kromě elektrického vozu, dojde i na tříválcovou dvanáctistovku s manuální nebo dvouspojkovou automatickou převodovkou, uvádí francouzský magazín L’Argus.