Hodné České dráhy. Už teď propagují EET
Chvála on line pokladen
Dnes jen občas, příští léto už všude. Slogan, kterým nově láká ministerstvo financí na elektronickou evidenci tržeb (EET). Nejde ale o plánovanou mnohamilionovou kampaň a Andrej Babiš ani nepokračuje ve svém tradičním vychvalování online pokladen na sociálních sítích. Tentokrát mu posloužily České dráhy, které ve svém magazínu otiskly stránkový text o EET. Jako vstřícný krok. O inzerci totiž nejde.
„Čekání na příjezd vlaku se dá na peróně zpříjemnit něčím dobrým do žaludku. K těm párkům a limonádě už příští rok dostanete účtenku. A nemusí jít jen o horké párky a červenou limonádu jako z pohádky o veselých mašinkách. Když si v trafice koupíte do vlaku sešit křížovek, tak dostanete další. K čemu to bude?“ Tak se ptá v úvodu textu, který vyšel začátkem srpna v magazínu Českých drah, ministerstvo financí.
Zní to téměř idylicky. V článku se to hemží pohádkami, vůní silné kávy, vozíčkem plným dobrot…a účtenkami. Text je sice nepodepsaný a bez jakéhokoliv označení, vznikl ale na ministerstvu financí. To se snaží čtenáře přesvědčit o výhodách EET.
Podrobně vysvětluje, jak e-tržby fungují, co všechno se odesílá do datového centra a že se není třeba bát žádného dlouhého zdržování. A to ani ve chvíli, kdy by vypadl internet, což se ve vlacích skutečně stává.
„Pokladna po dvou sekundách ukončí čekání a vytiskne vám účtenku bez kódu. Pak počká, až se spojení naváže, a údaje sama odešle…To už budete dávno doma,“ slibuje resort Andreje Babiše. Jde o slib, který zřejmě při častých zpožděních vlaků půjde dodržet jen těžko.
Vyjít vstříc ministerstvu
Překvapivé je, že vychvalování EET není inzercí ani jiným reklamním textem. Podle ministerstva financí nejde ani o součást kampaně, kterou Babiš plánuje spustit na podporu online pokladen.
„Tisková oddělení ministerstva financí a Generálního finančního ředitelství i čelní představitelé rezortu dlouhodobě s médii komunikují aktivně a neomezují se pouze na zodpovídání dotazů. Jde zejména o komentáře a informativní články, případně informační sety, se kterými media zacházejí podle svého uvážení,“ vysvětluje mluvčí financí Michal Žurovec.
Čtěte také: ‚Paní nemá problém.‘ Babiš rozjel kampaň za online pokladny
Díky informativním článkům o EET se tak čtenáři například mohou dozvědět, proč e-tržby vůbec zavádět. „Jednoduše proto, aby se DPH, kterou zaplatíte v ceně zboží, neztrácela v něčí kapse. A aby ten někdo neměl výhodu v podnikání oproti tomu, kdo hraje fér. A také pro naše důchody, nemocnice, školy a proto, abyste se i z vesnice svezli do práce vlakem. To je přece fajn, ne?“ říká ministerstvo, které zřejmě plánuje z peněz vybraných na DPH financovat výstavbu nových železničních tratí do vesnic.
Že nejde o inzerci, ale o běžný článek, deníku ECHO24.cz potvrdily i samy České dráhy. A vysvětlení je jednoduché. „Z naší strany šlo o vstřícný krok směrem k ministerstvu financí. Je to zatím jednorázová záležitost, i když v budoucnu může ještě pokračovat,“ říká mluvčí státem vlastněných Českých drah Radek Joklík.
Účty, kam se podíváš
Ministerstvo financí v textu mimo jiné vychvaluje, jak se se zavedením EET vyrovnali Chorvati. Online pokladny sice podle resortu nevyvolaly nadšení mezi obchodníky, vše ale zachránila podpora veřejnosti. A dnes prý dostanete účty (nebo računy, jak píše ministerstvo) doslova na každém kroku.
Andrej Babiš na Chorvatsko sází opakovaně. Tamní ministerstvo dokonce před několika týdny vyzvalo Čechy, aby si na dovolené schovávali chorvatské účtenky a vyhráli zájezd za padesát tisíc. Záměrem soutěže „A kde je účet?“ je přimět Čechy, aby lépe vnímali elektronickou evidenci tržeb. Chorvatský ministr financí Boris Lalovac dokonce přijel v červnu české veřejnosti i novinářům vysvětlit, v čem výhody EET vlastně spočívají.
Více čtěte: Češi, sbírejte účtenky a vyhrajte! Chorvati pomáhají Babišovi
V Česku EET zatím prošlo prvním čtením ve sněmovně. Největší debata se nad zákonem očekává na podzim. Opozice je totiž rozhodnutá zabránit přijetí návrhu, který je vlajkovou lodí resortu Andreje Babiše.