Alibaba vtrhla na NYSE s chutí na 100 dolarů za akcii. Bát se?
Čínský internetový obr Alibaba zahajuje obchodování se svými akciemi na americké burze NYSE hodně ambiciózně – na cenové úrovni u 93 dolarů za akcii, od které ale vzápětí titul zamířil výš a atakoval hranici 100 dolarů za akcii, +46 procent proti upisovací ceně. Vzápětí se cena vrátila pod start na NYSE, stále ale akcie obchodují vysoko nad upisovací cenou. Podle Scotta Cutlera z NYSE byly na akcie Alibaba podány stovky tisíc objednávek a je jisté, že budou v rámci IPO využity také nabízené nadlimitní opce.
Indikace pro zahajovací cenu se posouvala postupně výše, od rozpětí 80 až 83 dolarů přes 82 až 85 dolarů, 84 až 87 dolarů... až po posledních 92 až 93 dolarů za akcii při úvodním nacenění emise na úrovni 68 dolarů za akcii.
TD Ameritrade uvedla že, klientské objednávky akcií Alibaba dosáhly 2,5násobku objednávek, které mířily při primárním úpisu na akcie sociální sítě Twitter.
Společnost, která v roce 1999 začala podnikat s úvodním kapitálem 60 tisíc amerických dolarů, který sehnal dnešní šéf firmy Jack Ma, dostala naceněním IPO tžní hodnotu 167,6 miliardy dolarů. Už při ceně 87 dolarů na akcii ale jde o firmu větší, než jsou Amazon a eBay dohromady. Vůči těmto americkým konkurentům je Alibaba nejčastěji porovnávána.
Alibaba v Číně dominuje obchodu přes internet a využívá rostoucí kupní síly čínské střední třídy v zemi s celkem 1,36 miliardy obyvatel. Šéf společnosti Jack Ma je v současnosti oficiálně nejbohatším Číňanem s čistým jměním překračujícím 21,9 miliardy dolarů. Po IPO, jak ukazují regulatorní dokumenty, bude vlastnit zhruba 7,8 procenta akcií firmy.
Yahoo, která před devíti lety do Alibaby vložila miliardu dolarů, chce ze svého podílu nabídnout 121,7 milionu akcií a získat tak 8,3 miliardy dolarů, to ovšem na nacenění IPO (68 USD). Její podíl tak klesne na 16,3 z 22,4 %. Japonská Softbank, která je největším akcionářem Alibaby, prodeje svých akcií neplánuje a podrží si 32,4% podíl.
Skryté riziko
Vyhánění ceny na akciích Alibaba na nové a nové maximum skrývá jedno riziko, které v takovém rozsahu nedoprovází jiné primární úpisy. Zhruba 18 procent akcií je v rukou insiderů, kteří nemají povinnost vyčkávat na uplynutí takzvané lock up periody – tedy doby, po kterou akcie nesmějí prodat – a tedy by mohli rozsáhlé množství akcií, které jsou již nyní vysoko nad upisovací cenou, ihned nabídnout na trh.
Zisk Alibaby v jejím prvním čtvrtletí rostl s tím, jak zadavatelé reklamy posilovaly výdaje v rámci služeb Tmall a Taobao. Čistý zisk se téměř ztrojnásobil na 1,99 miliardy dolarů či 84 centů na akcii, ukazují čísla prvního fiskálního čtvrtletí do konce června.