Ani ťok. Vinou hnutí ANO bude Kapsch dál vybírat mýto bez soutěže
Jsou problémy skutečné a přihřáté, respektive zcela vymyšlené. Hnutí ANO teď rozmístilo na českých dálnicích billboardy o tom, že „lepší Česko“ bude teprve „bez politiků, co likvidují nezávislou policii.“ A že „kluci“ (myšlena je tu samozřejmě koaliční ČSSD) se „hodně snaží“ zastavit boj proti korupci. Ano, Šlachta, ÚOOZ, reorganizace policie. Připomeňme, že za měsíc mediálního běsnění kolem Roberta Šlachty se nikdo nenamáhal doložit, v čem že spočívá ten úspěšný boj proti korupci a jaké přesně má Šlachta výsledky.(opačnou tezi, že jeho výsledky jsou žalostné, jsem si dovolil sepsat tady:http://echo24.cz/a/wAEJk/vsechna-fiaska-slachtova-elitniho-oddilu)
Na českých dálnicích lemovaných nahozenými, fatamorganickými výroky ministra Babiše slušně vydělává rakouská firma Kapsch. Devátým rokem tu provozuje mýto pro vozy nad 3,5 tuny, asi pětina z vybraných 8 až 10 miliard ročně jsou zisk pro Kapsch a jeho dodavatele. Kapsch roce 2005 vyhrál tendr postavený tak, že se do něj přihlásili jen provozovatelé mýtných bran, přičemž provozovatelé technologicky pokročilejšího satelitního systému zůstali mimo. Ministerstvo dopravy tehdy tři ze čtyř zájemců vyloučilo, takže do tendru postoupil jen Kapsch a suverénně v něm zvítězil. I kvůli takhle podivnému průběhu vzniklo odhodlání, že už se to takhle s ḿýtem nikdy nesmí opakovat. Nebude – provoz na následující tři roky (leden 2017-silvestr 2019) dostal Kapsch tentokrát zcela bez soutěže. Ve vládě to včera prosadil ministr dopravy Dan Ťok (ANO).
Takže za dva a půl roku, po které mají Babišovi profesionálové ve své gesci ministerstvo dopravy, nebyli schopni s tímto zoufalým příběhem jakkoliv pohnout. Před Ťokem se o to rok marně snažil Antonín Prachař, a když ho Babiš stáhl, měli jsme věřit tomu, že druhá volba, jímž není nikdo menší než ředitel firmy Skanska, už bude trefa.
Ťoka provázela mediálně přihřátá legenda o bojovníkovi proti korupci. Za prudký pokles tržeb, který Skanska v České republice utrpěla pod jeho vedením, nemohla samozřejmě Ťokova případná neschopnost, ale naopak občanská kuráž, kdy se nebál porušit mlčení a kritizoval korupci při velkých stavebních zakázkách. Ale na ministerstvu dopravy Ťok zmatkoval. Nejdřív zrušil minitendr na právního poradce pro hlavní tendr na mýto, založil místo toho speciální státní firmu, tu pak zrušil, vybral novou poradenskou firmu pro uspořádání tendru, tu mu zakázal antimonopolní úřad, protože ji vybral bez řádného tendru. A pořád utíkal čas. Je fakt, že zákony jsou u nás napsané tak, aby velké stavby vznikaly co nejkomplikovaněji. Ale ANO mělo dva a půl roku, aby vyřešilo jeden konkrétní zádrhel, a místo toho si bere další tři roky času. Cena za chvástání, z něhož se vyklubalo neumětelství, je přesně vyčíslitelná: někomu tu na firemní účty odejde za tři roky šest miliard nevysoutěžených korun.
Zodpovědnost, byť nepřímá, padá i na premiéra Sobotku. ČSSD fakticky toleruje rozvrat na ministerstvu dopravy. Už dávno měla Babiše veřejně vybídnout, ať dopravu vrátí dospělým a místo toho ať se jeho ochotníci zaučují na nějakém méně strategickém ministerstvu.
Zbývá KDU-ČSL. Lidovci se tváří, že potíže kolem mýta jdou za ANO a jich se to netýká. Popovídáme si, až za ně letos na podzim bude do Senátu kandidovat v Berouně Jan Holásek, jehož právnická kancelář pracovala před tendrem z roku 2005 na přípravě mýta pro ministerstvo dopravy řízené lidovcem Milanem Šimonovským a po vítězném tendru pro Kapsch. Bahno, v němž se znemožnil Ťok, vzniklo tehdy.