Brexit nás může připravit o miliardy. Víme jak
Česká republika je skoro nejhorší v čerpání dotací EU. Neschopností úředníků přicházíme o miliardy korun. Přitom se všichni úředníci tváří, že se nic neděje. Podnikatelé bojují o každou korunu zisku a stát se je snaží připravit o co nejvíce jejich peněz daněmi. Na druhé straně stát nečerpá dotace, které nám uvolnila EU. Přitom to jsou stovky miliard korun, jejichž čerpání české úřady nezajistili.
Dnes jsme přibližně v polovině dotačního období 2014 – 2020. Na toto období má ČR připraveno v Bruselu 648 miliard korun dotací. Za první polovinu jsme z této dotace čerpali 31,3 miliardy korun (tj. 5,1%) a proplaceno bylo jen 1,5%. Podle stavu čerpání dotací je tedy velká pravděpodobnost, že nevyčerpáme stovky miliard korun. Přitom ČR tak naléhavě potřebuje investice ve všech oblastech. Proč odmítáme miliardy korun, které jsou nám k dispozici. Proč je tak katastrofální stav využívání dotací?
Zpoždění jsme nabrali hned od počátku. Do začátku roku 2016 jsme dočerpávali prostředky z programového období 2007 až 2013. Logicky nezbýval čas ani kapacity na čerpání z nového období. První výzvy k čerpání se tak objevily až rok a půl po jeho začátku. Možná si odpovědné úřady myslí, že i tentokrát budeme přetahovat a programové období oficiálně ukončené rokem 20 dočerpáme někdy v roce 23. To ale zdaleka není jisté. Odchodem Británie z Unie rozpočet EU přijde o prostředky, které do něj jako čistý plátce odváděla. Řešení, které se Evropské unii nabízí, je jednoduché. Programové období se uzavře dřív a žádné dočerpávání nebude. Tím může Česká republika kvůli své laxnosti přijít o desítky miliard korun.
Nejhorší čerpání dotací je na Ministerstvu dopravy, Ministerstvu průmyslu a obchodu a Ministerstvu pro místní rozvoj, které je přitom řídícím orgánem pro čerpání v rámci ČR. Zajímavé je, že tím se pan vicepremiér Babiš nechlubí, i když by rád stát řídil jako firmu. Snadno se může stát, že právě v jeho resortech přijdeme o miliardy potřebné na dálnice či rozvoj venkova. Nejde jen o finanční ztrátu z ušlých prostředků, nekompetentním přístupem úředníkům je také neustále poškozováno dobré jméno našeho státu.
Co jsou hlavní příčiny pomalého čerpání? Především je to nepřehlednost a neúměrně vysoké množství regulí a kritérií, kterými se u nás řídí proces čerpání dotací. Můžeme se ptát co je důvodem této komplikovanosti, je to záměr, aby jisté zájmové skupiny měly čerpání pod svojí kontrolou, nebo je to důsledek historického zneužívání dotací v ČR, nebo jen obyčejná neschopnost úředníků? Jisté je, že výsledkem jsou složité procesy a monitorovací indikátory jednotlivých dotačních programů, které pak mají naše úřady a další příjemci problém plnit. Do budoucna je potřeba změnit přístup k dotacím systémově. Hlavním principem dotací musí být financování investic pro naši budoucnost, nikoli placení běžných provozních věcí a vyhazování peněz za zbytečné neziskovky.