10 letadel, která prostě zmizela. Velké záhady historie

TAJEMSTVÍ

10 letadel, která prostě zmizela. Velké záhady historie
Let 19 zmizel v bermudském trojúhelníku beze stopy Foto: Wikipedia/US Navy
1
Svět
Sdílet:

Více než dvoutýdenní pátrání po zmizelém letounu malajsijských aerolinií zatím nepřineslo kýžený výsledek. Letadlo s 239 lidmi na palubě se záhadně ztratilo na trase z Kuala Lumpuru do Pekingu. V dějinách letectví se ovšem podobných případů již stalo poměrně mnoho. Ztracené a havarované letouny přinášejí mnoho konspiračních teorií.

Dvouplošník The White Bird prvenství v přeletu nad Atlantikem nevybojoval (1927)

Charles Nungesser a François Coli byli hrdinové první světové války a zkušení letci. Pokusili se v květnu 1927 přeletět Atlantský oceán na trase mezi Paříží a New Yorkem. Chtěli získat nejen prvenství v přeletu nad Atlantikem, ale také Orteigovu cenu a odměnu ve výši 25 000 dolarů. Dvouplošník přezdívaný The White Bird se však po vzletu z Paříže ztratil. Zmizení letounu i s francouzskými válečnými hrdiny na palubě je považováno za jednu z největších záhad v historii letectví. Přelet nad Atlantikem úspěšně zvládl Charles Lindbergh o dva týdny později.

Roald Amundsen zmizel při záchranné misi (1928)

Letecké katastrofě předcházelo zmizení vzducholodi Italia kapitána Umberta Nobileho, která se ztratila koncem května 1928. Slavný norský polárník a velký Nobileho rival byl mezi prvními, kteří se vydali na záchrannou akci. 18. června 1928 vyrazil hydroplán Latham 47 s Amundsenem a dalšími pěti lidmi na pátrací akci. Posádka měla naplánováno přistání na Špicberkách, kam ale nikdy nedorazila. Později moře vyplavilo Amundsenův stan a plovák. Letoun se pravděpodobně zřídil nedaleko Medvědího ostrova do Barentsova moře. Pátrání po Amundsenovi a jeho týmu bylo zastaveno v září 1928 norskou vládou. Jeho tělo ale nebylo nikdy nalezeno.

Další pokus o rekord stál Smithyho život (1935)

Australský letec Sir Charles Kingsford Smith a jeho co-pilot John Thompson Pethybridge chtěli překonat rychlostní rekord v přeletu mezi Anglií a Austrálií. V časných ranních hodinách 8. listopadu 1935 se však jejich letadlo Lady Southern Cross ztratilo nad Andamanským mořem. Pátrání nepřineslo žádné výsledky. O osmnáct měsíců později objevili barmští rybáři část podvozku a kolo. Těla obou statečných letců však nebyla nikdy nalezena. Sir Kingsford Smith, přezdívaný Smithy, získal celosvětovou slávu, když v roce 1928 jako první přeletěl Pacifik z USA do Austrálie.

Unesli Amelii Earhartovou Japonci? (1937)

Největší letecká záhada všech dob se točí kolem otázky, co se stalo s letounem Lockheed Electra, který pilotovala známá americká letkyně Amelia Earhartová a její navigátor Fred Noonan. Společně vyrazili na pokus obletět svět v červnu 1937 a nikdo o nich víc neslyšel. Mnozí věří, že jim jednoduše došlo palivo a spadli do vody nedaleko ostrova Howland uprostřed Pacifiku. Koluje ale značné množství konspiračních teorií včetně té, že ji unesli Japonci.

Muzikant Glenn Miller – navždy ztracený v mlze (1944)

Slavný americký muzikant a kapelník Glenn Miller, který byl zároveň majorem letectva, nastoupil v prosinci 1944 v Anglii na palubu letounu královského letectva Norseman UC-64. Letěl do Paříže, kde měl s kapelou zahrát pro vojáky, kteří město nedlouho předtím osvobodili. Letadlo ale do cíle nikdy nedorazilo a tehdy se předpokládalo, že se zřítilo do Lamanšského průlivu, nad nímž byla mlha. Ale opět se vynořilo značné množství konspiračních teorií. Mezi kolujícími příběhy byl například ten, že Millera zastřelil náhodně pařížský policista, ale armáda to ututlala. Anebo že jeho letadlo sestřelilo německé komando.

Zavinil zmizení Letu 19 bermudský trojúhelník? (1945)

Pět amerických bombardérů vzlétlo 5. prosince 1945 z námořní základny Fort Lauderdale na Floridě. Počasí bylo příznivé a úkolem tzv. Letu 19 byl navigační výcvikový let. Každý bombardér měl plnou nádrž paliva a řídil jej zkušený pilot. Počasí se však brzy začalo zhoršovat a jeden z pilotů hlásil: „Nevím, kde jsme. Museli jsme se po posledním manévru ztratit.“ Kompasy přestaly fungovat. Krátce na to byl s letouny přerušen kontakt. Čtrnáct letců zmizelo beze stopy. Vyšetřovatelé nedokázali určit příčinu, proč se letadla ztratila. Řekli pouze že letci mohli být dezorientovaní a po vyčerpání paliva se i s letouny zřítili do rozbouřeného moře. Části strojů ani mrtvá těla nebyly nikdy nalezeny.

Dopravní letadlo zmizelo nad Michiganským jezerem i s 58 lidmi (1950)

Let 2501 byl jednou z pravidelných linek mezi New Yorkem a Seattlem. Jednoho červnového dne roku 1950 letadlo typu Douglas DC-4 vzlétlo i s padesáti pěti cestujícími a třemi členy posádky na palubě a letělo po své obvyklé trase. Nad Michiganským jezerem požádali piloti o sestup a zmizeli z radarových obrazovek. Tehdy bylo zmizení letu 2501 považováno za největší havárii v americké historii. Na hladině byly objeveny jen část světla, čalounění a lidské ostatky. Vyšetřování nevedlo ani k nalezení letadla a těl 58 lidí, ani k objasnění příčiny.

Američtí vojáci do Saigonu nikdy nedorazili (1962)

Americkou armádou najatý letoun Lockheed L-1049H Super Constellation měl přepravit v březnu 1962 téměř stovku vojáků z Kalifornie do jihovietnamského Saigonu. Jejich úkolem bylo bojovat s jednotkami Vietkongu. Letadlo doplnilo palivo na ostrově Guam a zamířilo na Filipíny. Někde tam nad mořem beze stopy či nouzového signálu zmizelo. Začalo rozsáhlé pátrání ze vzduchu i na moři, které trvalo osm dní. Zmizení zavdalo příčinu ke vzniku bezpočtu konspiračních teorií, mezi kterými nechyběla možná sabotáž, únos či dokonce sestřelení vlastními silami. Přesná příčina nebyla nikdy zjištěna a vrak se nenašel. Jako nejpravděpodobnější možnost se jeví výbuch za letu. Tanker proplouvající oblastí, kudy měl stroj letět, zahlédl ve vzduchu explozi.

Zmizelí američtí politici na Aljašsce (1972)

Demokratický politik Hale Boggs, který byl v té době vůdcem většiny v americké sněmovně, a jeho stranický kolega Nick Begich nastoupili v říjnu 1972 do dvoumotorové Cessny 310 v aljašském Anchorage. Letoun mířil do hlavního města Juneau, kam ale nikdy nedorazil. Následné pátraní, které list The Washington Post označil za "největší v dějinách Aljašky", trvalo 39 dní. Zapojilo se do něj více než 70 letadel, která nalétala 3600 hodin. Bezvýsledně. 29. prosince byli politici prohlášeni za mrtvé. Okamžitě se vynořily konspirační teorie opírající se o to, že Boggs byl členem Warrenovy komise, která měla prošetřit okolnosti atentátu na Johna Fitzgeralda Kennedyho. Případně se spekulovalo, že Begiche "zavraždili Srbové kvůli jeho chorvatskému původu".

Boeing, který někdo v Africe ukradl (2003)

Před jedenácti lety bylo ukradeno z angolského letiště Quatro de Fevereiro dopravní letadlo Boeing 727-223. Zmizení vyšetřovaly FBI a CIA, ale co se doopravdy s letadlem stalo, se dodnes neví. Letadlo patřící společnosti Aerospace Sales & Leasing bylo na letišti dva roky. Letoun starý téměř třicet let měl být nakonec přepraven do Jihoafrické republiky. Boeing bez letového plánu odletěl 25 května 2003. Podle některých zdrojů byl na palubě jediný člověk – Ben Charles Padilla, letecký mechanik a pilot malých letadel. Podle jiných bylo na palubě více lidí. Řídicí věž se pokusila s letadlem spojit, ovšem bez úspěchu. Padillova sestra vydala prohlášení do novin, že se bojí, že její bratr havaroval kdesi u Afriky, nebo je někde držen proti své vůli. Později se objevily fotografie přebarveného letadla, které by co do velikosti odpovídalo zmizelému Boeingu. Co se ale doopravdy stalo, zůstává dodnes záhadou.

(s částečným využitím čtk)

Sdílet:

Hlavní zprávy

Weby provozuje SPM Media a.s.,
Křížová 2598/4D,
150 00 Praha 5,
IČ 14121816

Echo24.cz