Norové a Němci: Brzy zakážeme tradiční auta. Budou jen elektromobily
SNAHA O SNÍŽENÍ EMISÍ
Norský parlament bude jednat o návrhu zákona, který by od roku 2025 zakázal auta se spalovacím motorem. Místo nich by lidé měli začít více používat elektromobily. Norové tak přicházejí s podobnou iniciativou jako Němci. Tam by podle agentury Bloomberg od roku 2030 nemělo jít zaregistrovat žádné osobní auto, které nebude „bezemisní“.
Norský deník Dagens Naeringsliv před nedávnem oznámil, že tamní parlament se bude zabývat otázkou, zda zakázat či nezakázat auta se spalovacím motorem. „Právě jsem se dozvěděl, že v roce 2025 Norsko zakáže prodej aut se spalovacím motorem. Je to fantastická země,“ komentoval na svém Twitteru zprávu norského deníku Elon Musk, který vede automobilku Tesla Motors.
To, že Norsko zvažuje zákaz spalovacích motorů, který by de facto znamenal rozvoj elektromobilů, přitom není nijak překvapivé. Severské království totiž už teď patří mezi země, kde jsou elektromobily velmi oblíbené. Ostatně i tamní vláda dotuje nákup elektromobilů a jejich řidičům poskytuje určité výhody – například jim umožňuje parkovat na některých místech zdarma.
Podobné hlasy jako v Norsku ostatně zaznívají i v sousedním Německu. Tamní vláda by si podle agentury Bloomberg rovněž přála navýšit počet elektromobilů na úkor aut s tradičním spalovacím motorem. V Německu by tak od roku 2030 nemělo jít zaregistrovat žádné auto, které nebude „bezemisní“. Uvedl to tajemník německého ministra hospodářství Rainer Baake.
Baake zároveň upozornil, že plán na zákaz spalovacích motorů se prozatím týká jen osobních automobilů. „Na otázku, jak snížit emise náklaďáků, zatím nemáme odpověď,“ připustil podle agentury Blomberg. I Němci by si zároveň přáli dotovat nákup elektromobilů.
Ostatně i automobilový koncern Volkswagen, pod nějž spadá i česká Škoda Auto, se chce do budoucna více zaměřit na elektrické automobily a takzvané hybridní vozy. Generální ředitel koncernu Matthias Müller ve čtvrtek oznámil, že Volkswagen do roku 2025 plánuje uvést na trh 30 elektrických a hybridních vozů a prodávat jich 2–3 miliony ročně. V současnosti nabízí Volkswagen „jen“ devět modelů na elektrický pohon.
Zajímavé přitom je, že jak Norsko, tak Německo svůj boj proti spalovacím motorům zdůvodňují požadavkem na omezení emisí oxidu uhličitého. Při podrobnějším pohledu se však ukazuje, že elektromobily v tomto ohledu nemusí být spásné. Zatímco Norsko produkuje velkou část své elektřiny pomocí vodních elektráren, Německo z velké části spoléhá na elektrárny hnědouhelné. Ty se přitom rovněž významnou měrou podílejí na znečišťování ovzduší.