Crowdfunding zachraňuje Nepál po zemětřesení
Chcete-li měřit sílu sociálních médií, neexistuje lepší příklad, než je nedávné nepálské zemětřesení. Otřesy o síle až 7,6 stupňů si vyžádaly více jak 6 tisíc mrtvých a 10 tisíc zraněných. K okamžité hmotné, ale hlavně té finanční pomoci se přidaly nejen státy, ale také crowdfundingové společnosti, aby tak využily rychlosti nekonvenčního způsobu financování a poskytly strádající zemi první peněžní pomoc.
Dle informací serveru CNBC bylo zahájeno už přes 550 crowdfundingových kampaní, kterým se dohromady podařilo vybrat více jak čtyři miliony amerických dolarů. Nejvíce se na finanční pomoci podílely ty největší fintech společnosti jako je GoFundMe, Crowdrise, a Indegogo.
Jako jeden z prvních rozjel svou akci i Facebook, tomu se během pár dnů podařilo vybrat více jak 10 milionů dolarů, plus navíc spustil aplikaci Safety Check, pomocí které se mohou lidé, momentálně se nacházející v Nepálu, ohlásit svým známým v zahraničí.
V rámci pomoci jsou jedni z nejaktivnějších Nepálci žijící v zahraničí. „V momentě, kdy jsem se o celé katastrofě dozvěděl, nedělat nic pro mě nebylo řešením,“ řekl pro CNBC Prabal Gurung, módní designér, nyní žijící v New Yorku. I on okamžitě po události využil Facebooku, aby zkontaktoval své nepálské přátele, a tak společně založili crowdfundingovou stránku crowdrise.com, které se během jednoho týdne podařilo získat 485 tisíc dolarů z cílených 750 tisíc.
Nekonvenční metoda financování má své zástupce i v České republice. Finanční skupina Roklen ve spolupráci s investiční společností Rockaway již brzy spustí první českou equity crowdfundingovou platformu Fundlift. Prostřednictvím té bude možné zhodnotit své prostředky investicí do vybrané firmy či projektu výměnou za přímý podíl ve společnosti.