Děti odebírá kovboj? Běžný inzerát netáhl, hájí se Norové
Norské sociální úřady
Kovboj s lasem a nabídka zábavy i zrušení. Tak vypadal pracovní inzerát jedné z místních poboček norského úřadu na ochranu dětí Barnevern. Pobuřující reklama, na kterou upozornil lidovecký europoslanec Tomáš Zdechovský, vyvolala rozruch i v Norsku. Obhajoba sociálního úřadu? Na klasickou nabídku prý nikdo neodpověděl, tak chtěli přitáhnout pozornost „něčím kreativnějším“.
Je to obrázek jak ze zlatých časů tabákové reklamy. Kovboj na koni a s lasem v ruce stíhá divokého koně. „Hledáte zábavu a vzrušení?“ zní hlavní slogan, který doprovází text: „Pobočka Barnevernu v Larviku nabízí volná místa na pozicích vedoucí Barnevernu a vedoucí pro péči a domácí péči.“
Na inzerát upozornil europoslanec Tomáš Zdechovský, který se věnuje případu odebraných dětí Češky Evy Michlákové. „Pokud si úřad odebírající děti dává reklamu na vedoucího s kovbojem a lasem, ukazuje tím celkem vystižně, jak „drastickou“ práci norská sociálka odvádí. Rodiče a děti jsou v roli štvané zvěře, která, jakmile je chycena, už se nikdy nemůže dostat ven ze spárů této organizace,“ zmínil na svém blogu.
Norové se s tím nepářou.Vedoucí sociálky odebírající děti by měl být kovboj! Uff #norskoKradeDěti #michalakova pic.twitter.com/GIyEsofQSv
— Tomáš Zdechovský (@TomZdechovsky)
December 29, 2014
Symbolické poselství o náročné práci?
Zdechovský si stojí za tím, že inzerát je skutečný. „Není to fake,“ řekl deníku ECHO24.cz a odkázal na web norského listu Dagbladet. Zpráva s výstřižkem inzerátu tu vyšla v březnu 2012. A nabídla i příběh kolem něj. Nad reklamou se tu pohoršila Camilla Iren Undrum. V té době jí už bylo 26, jako dítě ale vyrůstala v dětských domovech. Inzerát s kovbojem ji zaujal, protože sama měla ke koním blízko. Když se ale dozvěděla, že jde o práci pro Barnevern, přešel zájem v naštvání.
Kritických hlasů bylo víc, ředitelka místní pobočky Monica Aaserud se je ale snažila utišit. Podle ní se úřad nejdřív snažil získat nové zaměstnance na klasický inzerát. „Nedostali jsme ale ani jednu žádost. Proto jsme zkusili něco kreativního, abychom vytvořili zájem,“ zmínila. Inzerát podle ní měl přinést symbolické poselství, že jde o náročnou a nepředvídatelnou práci. Že to někdo vnímal urážlivě, podle ní nebylo cílem a označila to za politováníhodné.
Kritizujeme „brutální“ norský systém, ale sami máme velké problémy. Čtěte text Vladimíra Ševely v aktuálním vydání Týdeníku Echo.
Svérázné postupy. Černá barva = týrané dítě
Kovbojská reklama norské sociálky je pouze jednou ze série věcí, na které se Zdechovský chystá upozornit. „Společně se spolupracovníky a dobrovolníky jsme začali systematicky mapovat práci norského sociálního úřadu. Je nás asi 35. Ověřujeme jednotlivé případy. Tím, jak se kauza rozjela v České republice, jsme byli kontaktováni z Ruska, Estonska, Polska nebo Slovenska,“ uvedl s tím, že chce ukázat systematičnost chyb práce norského úřadu.
Příkladem jsou podle europoslance už interní pokyny a některé metody, které Barnevern používá. „Třeba usuzovat, že je dítě týrané, na základě toho, že preferuje černou barvu, je podle nás pavěda,“ řekl Zdechovský deníku ECHO24.cz.