Aerolinky přestávají létat do Ruska. Kvůli slabému rublu a izolaci
ÚBYTEK CESTUJÍCÍCH
Moderní ruská letiště, která byla v posledních letech symbolem rostoucí ekonomiky země, v současné době zejí prázdnotou. Letecké společnosti, včetně ČSA, stále častěji linky směřující do Ruska ruší. Může za to nižší poptávka ruských cestujících, které slabý rubl odrazuje od cestování. A vliv na to má i stále větší izolace Ruska na mezinárodní scéně.
Výmluvným příkladem tohoto trendu, který započal po vypuknutí ukrajinské krize a vyhrocení vztahů mezi Západem a Ruskem, je britská nízkonákladová společnost EasyJet. Ta v roce 2012 v ostrém konkurenčním souboji porazila společnost Virgin Atlantic Airways a získala právo provozovat lukrativní leteckou linku z londýnského letiště Gatwick na moskevské Domodědovo. Tehdy to ještě bylo právem považováno jako výhoda a důležitý milník v rozvoji společnosti.
Nyní, když západní sankce a klesající ceny ropy srazily ruskou ekonomiku na kolena, se však kdysi lukrativní linka do Moskvy stává spíše přítěží. Společnost EasyJet v lednu kvůli klesající poptávce Rusů omezila počet letů ze dvou na jeden v každém směru denně. Mluvčí aerolinek uvedla, že tento krok byl „odpovědí na snížení poptávky po letech do a z Ruska v posledních měsících“.
Její slova potvrdila i samotná ruská vláda, podle níž nyní cestuje do zahraničí o 50 procent Rusů méně, než dřív. Hlavní díl viny na tom podle zprávy agentury Bloomberg má nestabilní rubl, který ztratil velkou část své hodnoty a znemožnil tak běžným Rusům cestovat. Podepsal se na tom také úbytek byznysmenů a turistů, kteří dříve do Ruska směřovali ze Západu.
Bylo to přitom právě letectví, co se stalo ztělesněním rychlého rozvoje Ruska v posledních letech. Moskevská letiště Šeremetěvo, Domodědovo a Vnukovo prošla rozsáhlými rekonstrukcemi, aby byla schopna přizpůsobit se provozu, který se od roku 2000 zčtyřnásobil. V roce 2014 všechna tři letiště odbavila 77 milionů cestujících, což je více, než kolik zvládne ročně pojmout londýnské Heathrow, jedno z center světové letecké dopravy.
Kromě zahraničních aerolinek do ruských měst pomalu přestávají létat i naše ČSA. České aerolinky původně chtěly začít obsluhovat spojení do Kazaně, Kaliningradu a dalších menších měst. Nyní však od těchto plánů upouští a orientují se spíše na členské země EU. „Zahájení provozu na linkách do Kazaně a Kaliningradu jsme se vzhledem k vývoji poptávky na ruském trhu rozhodli posunout na pozdější termín,“ napsala firma prodejcům. Mimo to ČSA omezily lety do Moskvy, které buď zrušily úplně nebo na ně nasadily menší letadla.